Magazyn Motoryzacyjny Motorewia.pl

SAMOCHODY-MOTORYZACJA-TECHNIKA MOTORYZACYJNA-FELIETONY-SAMOCHODY ŚWIATA

Przyczyny pożarów aut elektrycznych kontra przyczyny pożarów aut spalinowych
MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Pożary aut spalinowych kontra pożary aut elektrycznych

Na całym świecie dochodzi do pożarów aut elektrycznych. Najczęściej używanym kontrargumentem na materiały o pożarach aut elektrycznych jest – „a spalinowe też się palą!”. I więcej się pali spalinowych, niż elektrycznych! To prawda. Jest jednak duża, bardzo niepokojąca różnica pomiędzy pożarami aut spalinowych a pożarami aut elektrycznych.

Tak, samochody spalinowe, auta benzynowe, diesle i auta na gaz też się palą. W tym tekście odpowiem na pytanie: jaka jest różnica pomiędzy pożarami samochodów spalinowych a pożarami samochodów elektrycznych?

Tak, samochodów spalinowych pali się więcej niż elektrycznych

Nie mam wiarygodnych statystyk z Chin, dotyczących pożarów samochodów elektrycznych, które mógłbym tu opublikować. Zapewne takich statystyk nie ma albo są zafałszowane lub ukryte. To oczywiste, że aut spalinowych pali się więcej, bo jest ich więcej na rynku. Samochody elektryczne stanowią kilka procent w ogólnej „populacji” aut na świecie.

USA: Według Narodowego Zarządu Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) w latach 2020-2025 odnotowano łącznie ponad 51 tys. pożarów pojazdów, z czego EV stanowiły mniej niż 0,5%.

Europa: Dane ze Szwecji i Norwegii – ok. 25 pożarów na 100 000 EV vs. 1500 pożarów na 100 000 aut spalinowych.

Najważniejsza różnica w pożarach aut spalinowych i pożarach aut elektrycznych

Nie patrz na liczby. Tylko zwróć uwagę na różnice. Najczęściej palą się stare, nastoletnie lub starsze samochody spalinowe, diesle i benzyniaki. A także młode, kilkumiesięczne roczne, maksymalnie kilkuletnie samochody elektryczne. Młode, bo innych na rynku nie ma, poza pojedynczymi wynalazkami sprzed lat. O czymś to świadczy, czyż nie? Dla mnie jest to bardzo niepokojące.

Kiedy dochodzi do pożarów samochodów spalinowych?

Dlaczego samochody spalinowe się palą?

  • Najczęściej z powodu niefachowych napraw, wykonywanych przez samych użytkowników jak to się mówi popularnie „ze wsparciem szwagra”. Przykłady? Samodzielnie naprawy starych układów zasilania paliwem, np. nieszczelnych przewodów paliwowych. Samodzielne naprawy dziurawych baków z metalu, które skorodowały i zaczęło z nich wyciekać paliwo. Samodzielne naprawy bloków silnika, w tym stosowanie klejów do spawania na zimno. Samodzielne naprawy instalacji gazowych, w tym nieszczelnych przewodów i zbiorników, montowanie używanych układów zasilania gazem LPG.
  • Z powodu przeróbek instalacji elektrycznej auta albo niefachowych napraw instalacji. Przykład: w instalacji samochodowej dochodzi do zwarcia. Użytkownik nie szuka miejsca w instalacji, w którym jest problem, tylko buduje „mostek” w miejscu stale przepalającego się bezpiecznika. W przypadku nowoczesnych instalacji elektrycznych i elektronicznych potrzeba fachowca, żeby znaleźć miejsce uszkodzenia. A to kosztuje. Tak samo, jak wymiana całej wiązki przewodów. Dlatego użytkownicy kombinują.
  • Stosowanie modyfikacji wyposażenia samochodu: pseudo ksenonów typu HID, oświetlenia LED (np. pasków LED, COB) bez homologacji, zamiast standardowego, niefachowy montaż stacji multimedialnych, alarmów, lokalizatorów, podłączonych do instalacji elektrycznej auta itd.
  • Rzadko na skutek błędów konstrukcyjnych. Kiedyś narzekano na to, że Peugeoty serii 308 miały tendencję do samozapalenia się ze względu na błąd konstrukcyjny. Jakoś nie widać było masowych pożarów. Był też problem z samochodami BMW, w których mógł zapalić się kolektor dolotowy. To też nie spowodowało masowych pożarów.

Podsumowanie: Palą się najczęściej stare samochody spalinowe. Najczęstszym powodem pożarów aut spalinowych są niefachowe naprawy, prowadzone przez amatorów.

Wg raportów EU (np. z 2023), ok. 25% pożarów ICE to awarie elektryczne, 20% mechaniczne a pozostałe to…  nieostrożność ze strony użytkownika, np. palenie papierosów, przewożenie łatwopalnych substancji i inne, niesklasyfikowane (czyli nie awarie aut).

Przyczyny pożarów aut elektrycznych kontra przyczyny pożarów aut spalinowych
Generated by AI

Dlaczego palą się samochody elektryczne?

Podkreślę to jeszcze raz: młode samochody elektryczne. Bo starych jeszcze na rynku nie ma.

Powodem są:

  • Uszkodzenia ogniw w bateriach, na skutek uszkodzeń mechanicznych. Jak powstają te uszkodzenia? Może to być wypadek, może to być uderzenie podłogą auta (płytą podłogową) o coś twardego. Z raportów wynika, że mechaniczne uszkodzenie jednego ogniwa i dalsza reakcja łańcuchowa to przyczyna nawet 50 procent pożarów aut elektrycznych.
  • Niewłaściwe ładowanie pojazdu, powodujące przegrzanie. Powodem może być awaria układu chłodzenia baterii.
  • Sama awaria układów chłodzenia baterii i silnika samochodu.
  • Usterki baterii – np. fabryczne – nawet 20 procent pożarów jest przez nie spowodowanych.
  • Uszkodzenia przewodów elektrycznych
  • Uszkodzenia spowodowane przez wilgoć

Czy już widzicie różnicę pomiędzy pożarami aut spalinowych i pożarami aut elektrycznych?

Samochodu elektrycznego nie naprawi żaden szwagier Józek czy Staszek, ani nawet ulubiony mechanik. Auto elektryczne musi być naprawiane w specjalistycznym serwisie, który ma odpowiednie oprogramowanie diagnostyczne, przeszkoloną obsługę oraz sprzęt ochronny do 1 kV (specjalne stanowisko – izolowany podnośnik, strój dla mechanika, mechanik musi mieć uprawnienia do 1 kV). Zatem żadne przeróbki ani naprawy przez amatora nie wchodzą w grę. I nie będą one powodem pożaru.

W samochodzie elektrycznym domorosły „tuner” nie zamontuje sobie nawet żaróweczki, nie mówiąc o stacji multimedialnej ani żadnego innego elementu, bo nie ma możliwości ingerencji w żaden układ, bez adaptacji w systemie sterującym samochodu. Bez komputera diagnostycznego się nie obejdzie.

Podsumowanie: pożary aut spalinowych kontra pożary aut elektrycznych

Palą się stare samochody spalinowe, które są naprawiane w niefachowy sposób, po kosztach. Albo takie, które są tuningowane. Ponad połowa pożarów spowodowana jest przez nieostrożnych użytkowników, którzy np. zaprószyli ogień we wnętrzu auta.

Palą się nowe samochody elektryczne, po delikatnych uszkodzeniach mechanicznych (wystarczy uszkodzenie jednego ogniwa), po awariach układu chłodzenia (też na skutek braku serwisowania, układ chłodzenia w aucie elektrycznym trzeba serwisować), w trakcie kolizji i wypadków (co świadczy  o tym, jak bardzo bezpieczne jest auto elektryczne), a także na skutek wilgoci (co świadczy o tym, jak bardzo odporne jest auto elektryczne).

Nadal twierdzisz, że „spalinowe palą się tak samo jak elektryki?”

Na koniec taka mała dygresja.

Teoretycznie, jak się konkretnie uprzesz i masz sporo czasu, bo jesteś na emeryturze, to uratujesz samochód spalinowy po powodzi/zalaniu, jeśli silnik nie zassał wody. Po prostu musisz wszystko rozebrać, a potem dokładnie czyścić, prać i zabezpieczać. Samochód elektryczny po powodzi/zalaniu od razu idzie na złom. Tak samo, jak hybryda PHEV.

W kolejnym artykule mam zamiar opisać zawieszenie w chińskich autach. I pokazać film, nakręcony przez chińskiego mechanika. Takiego cyrku jeszcze nie widziałem. A widziałem sporo, bo miałem przyjemność obejrzeć kilka rozebranych Wulingów w warsztacie w Dżakarcie i czapka mi na głowie podskoczyła z przerażenia.

Dlaczego tak się uparłem na pisanie o wadach samochodów elektrycznych? Bo taką mam misję i nie chcę, żeby Ci się dupsko uwędziło w samochodzie, na który wydasz mnóstwo pieniędzy. To taka zawodowa odpowiedzialność i misja. Jedni opowiadają niestworzone historie o samochodach za 500 tys. złotych, którymi nigdy nie będziesz jeździć i do których nigdy nie wsiądziesz. Inni dbają o Twoje bezpieczeństwo w codziennym życiu.

AUTOR: MICHAŁ LISIAK

JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.

-> MICHAŁ LISIAK – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER

– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.