Spis treści
Samochody hybrydowe z napędem spalinowo-elektrycznym (najczęściej benzynowo-elektrycznym) stale się rozwijają. Do tej pory wydawało się, że najbardziej zaawansowana jest technologia PHEV, w której auto jeździ po mieście na napędzie elektrycznym, w trasie na napędzie spalinowym, a baterię trakcyjną można ładować z gniazdka elektrycznego. Jednak ta technologia ma sporo wad: np. drogą baterię litowo-jonową o dużej pojemności. Samochody hybrydowe nowego typu mogą korzystać z mniejszej baterii, a ich silnik spalinowy zużywa znacznie mniej paliwa, bo pracuje tylko w określonym, optymalnym zakresie obrotów.
Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego współczesne auta hybrydowe są dalekie od ideału?
- Na czym polega technologia nowego napędu hybrydowego?
- Co to jest skrzynia DHT i jak działa skrzynia DHT Dedicated Hybrid Transmission?
Współczesne samochody hybrydowe nie do końca wykorzystują swoje możliwości
Największe wady samochodów hybrydowych PHEV to:
- mały zasięg w trybie w pełni elektrycznym, zależny od pojemności baterii. Im większa bateria, tym większy zasięg, ale równocześnie im większa bateria, tym bardziej (skokowo) wzrasta cena auta, waga auta i stopień skomplikowania konstrukcji.
- Niewykorzystanie w pełni zalet silnika spalinowego.
Samochody hybrydowe ze skrzyniami DHT – nowa technologia napędu hybrydowego
Jaka jest filozofia nowych napędów hybrydowych ze skrzynią DHT?
- Silnik elektryczny jest głównym źródłem napędu samochodu. Silnik elektryczny doskonale sprawdza się w trakcie jazdy miejskiej.
- Silnik spalinowy działa jako generator prądu, napędzający prądnicę. Zapewnia to samochodowi bardzo duży zasięg.
- Silnik spalinowy może napędzać koła przy większych prędkościach.
- Silnik spalinowy zawsze pracuje tylko w określonym, optymalnym zakresie obrotów, dzięki czemu zużywa niewielkie ilości paliwa i emituje niewielkie ilości spalin.
- W aucie jest niewielka bateria trakcyjna, dzięki czemu cena auta nie musi być szokująca, jak w przypadku samochodu elektrycznego BEV.
- Całość spaja skrzynia DHT Dedicated Hybrid Transmission.
Poniżej na zdjęciu chiński samochód hybrydowy WEY Mocha ze skrzynią DHT

Jak technologia DHT działa w praktyce?
- Skrzynia DHT ma 3 tylko mechaniczne biegi. Ale dodatkowo możliwe jest korzystanie z ok. 11 kombinacji prędkości.
- Skrzynia jest sterowana przez sterownik elektroniczny oraz elektryczne siłowniki.
Dostępne są następujące tryby pracy skrzyni DHT:
- Silnik elektryczny napędza koła. Silnik spalinowy nie pracuje. Silnik elektryczny jest zasilany z baterii trakcyjnej, która jest naładowana. Typowy tryb spokojnej jazdy miejskiej z prędkością do 50 km/h. Napęd jest przekazywany z silnika elektrycznego bezpośrednio na koła. Przekładnia nie pracuje.
- Silnik elektryczny napędza koła, a silnik spalinowy napędza prądnicę, która ładuje baterię trakcyjną samochodu, a także akumulator. Możliwe jest też bezpośrednie zasilanie silnika elektrycznego prądem, wyprodukowanym przez silnik spalinowy, jeśli bateria jest całkowicie rozładowana albo potrzebna jest duża ilość energii, gdy auto przyspiesza. Napęd jest przekazywany z silnika elektrycznego bezpośrednio na koła. Przekładnia nie pracuje. Silnik spalinowy pracuje w optymalnym zakresie obrotów, w cyklu Atkinsona lub Millera.
- Pracuje silnik elektryczny i silnik spalinowy. Obydwa napędzają koła.. Wykorzystywane są 3 biegi mechaniczne, jakie oferuje przekładnia.
Czy taki rodzaj hybrydy jest lepszy od hybrydy PHEV?
Z założenia powinien być lepszy bo:
- Auto ma bardzo duży zasięg dzięki temu, że silnik benzynowy działa jako generator prądu;
- Auto powinno być tańsze, bo jest możliwość zastosowania znaczniej mniejszej baterii trakcyjnej niż w PHEV;
- Samochód powinien zużywać niewiele paliwa.
Tyle z założeń. Jak to będzie wyglądać w praktyce? Można będzie o tym powiedzieć po 4 – 5 latach eksploatacji tego typu aut na drogach. Trzeba pamiętać, że na pewno serwis takich skrzyń będzie drogi (standardowa wymiana oleju przekładniowego to minimum 1000 zł), tak samo jak ich naprawa. Wypełniona elektroniką skrzynia na pewno będzie się psuć. Silnik elektryczny będzie wymagać napraw albo wymiany (jak w aucie elektrycznym, a o usterkach silników elektrycznych, w tym uszkodzeniach łożysk i uzwojenia pisałem wcześniej). Trzeba będzie też wymienić baterię trakcyjną po kilku latach, jak również serwisować silnik benzynowy (wymiana oleju, wymiana rozrządu, świec zapłonowych, wtryskiwaczy, filtrów itd.).
AUTOR: MICHAŁ LISIAK
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.
-> MICHAŁ LISIAK – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, bloger motoryzacyjny, bloger wielotematyczny, bloger kulinarny, content marketing motoryzacja





