Pasek wieloklinowy i pasek rozrządu czym się różnią

Mają praktycznie tą samą budowę, ale ich zadania są inne. Czym różni się pasek rozrządu od paska wieloklinowego? Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Jaką rolę pełni pasek wieloklinowy (pasek osprzętu) w samochodzie? Jak je serwisować? Który z nich jest ważniejszy dla jednostki napędowej?>

Pasek rozrządu i pasek wieloklinowy pracują pod maską samochodu. Mają taką samą budowę. Każdy z nich został zbudowany na bazie kordu z włókna sztucznego, a z zewnątrz oblany specjalną mieszanką z dodatkiem gumy. Guma ta ma odpowiedni kształt – w przypadku paska rozrządu są to ząbki, a w przypadku paska wieloklinowego – wzdłużne wgłębienia. I to jest pierwsza rzecz, która odróżnia obydwa paski.

Każdy z nich pełni też inną rolę.

Napinacz paska rozrządu - Motorewia.pl
Napinacz paska rozrządu – Motorewia.pl
Pasek rozrządu
Pasek rozrządu

Pasek rozrządu – jaką pełni rolę i czym różni się od paska wieloklinowego?

Pasek rozrządu to inaczej napęd rozrządu. Jego zadaniem jest przekazywanie napędu z koła zębatego na wale korbowym na koła zębate na wałkach rozrządu. Producent silnika mógł też zastosować tylko jeden wałek rozrządu – wszystko zależy od rodzaju silnika.
Nie bez powodu pasek rozrządu ma ząbki – przekazywanie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu musi być precyzyjne, jak w zegarku. Jeden przeskok (o jeden ząbek) może oznaczać poważne problemy z silnikiem (gaśnięcie, utratę mocy), albo nawet całkowite zniszczenie jednostki napędowej (na skutek zderzenia tłoków z zaworami).

Dlaczego potrzebny jest pasek rozrządu? Wałki rozrządu są niezbędne do sterowania pracą zaworów dolotowych i wylotowych. Pierwsze, dolotowe, doprowadzają powietrze do cylindrów. Drugie, wylotowe, odprowadzają z nich spaliny.
Zawory muszą otwierać się w odpowiednim momencie, przy właściwym położeniu tłoka we wnętrzu cylindra. Dlatego przekazywanie napędu z wału korbowego (który jest napędzany przez tłoki) na wałki rozrządu musi być tak bardzo precyzyjne.

Pasek rozrządu musi mieć odpowiednie napięcie – dba o nie napinacz sprężynowy. Poza napędem rozrządu, pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej i pompę oleju silnikowego.

Pasek rozrządu należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta auta – znajdują się one w instrukcji samochodu. Przykładowo, producent auta może zalecać wymianę paska rozrządu co 100 tys. kilometrów przebiegu albo co 5 lat. W zależności od tego, co będzie pierwsze – czy minie 5 lat od wymiany, czy też auto przejedzie 100 tys. km.
Pasek rozrządu zawsze wymienia się wraz z pompą cieczy chłodzącej.

Pasek wielorowkowy pasek wieloklinowy pasek osprzętu https://www.motorewia.pl Źródło: No machine-readable author provided. Borowski~commonswiki assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons
Pasek wielorowkowy pasek wieloklinowy pasek osprzętu https://www.motorewia.pl Źródło: No machine-readable author provided. Borowski~commonswiki assumed (based on copyright claims)., Public domain, via Wikimedia Commons

Pasek wieloklinowy (pasek osprzętu – jaką pełni rolę i czym różni się od paska rozrządu?

Pasek wieloklinowy przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na alternator, czyli prądnicę samochodową. To najważniejszy element układu zasilania w samochodzie, który produkuje prąd po włączeniu silnika.
Poza tym pasek wieloklinowy może napędzać również (w zależności od wyposażenia) sprężarkę klimatyzacji i pompę cieczy chłodzącej (są też takie rozwiązania). W starszych samochodach pasek wieloklinowy napędzał pompę wspomagania układu kierowniczego.

Pasek wieloklinowy wymienia się zazwyczaj co 30 – 65 tys. km przebiegu. On również musi mieć odpowiednie napięcie, które jest możliwe dzięki pracy napinacza sprężynowego. Pierwszy objaw awarii paska wieloklinowego to piszczenie spod maski, po uruchomieniu jednostki napędowej.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.