Mają praktycznie tą samą budowę, ale ich zadania są inne. Czym różni się pasek rozrządu od paska wieloklinowego? Jaką rolę pełni pasek rozrządu? Jaką rolę pełni pasek wieloklinowy (pasek osprzętu) w samochodzie? Jak je serwisować? Który z nich jest ważniejszy dla jednostki napędowej?>
Pasek rozrządu i pasek wieloklinowy pracują pod maską samochodu. Mają taką samą budowę. Każdy z nich został zbudowany na bazie kordu z włókna sztucznego, a z zewnątrz oblany specjalną mieszanką z dodatkiem gumy. Guma ta ma odpowiedni kształt – w przypadku paska rozrządu są to ząbki, a w przypadku paska wieloklinowego – wzdłużne wgłębienia. I to jest pierwsza rzecz, która odróżnia obydwa paski.
Każdy z nich pełni też inną rolę.
Pasek rozrządu – jaką pełni rolę i czym różni się od paska wieloklinowego?
Pasek rozrządu to inaczej napęd rozrządu. Jego zadaniem jest przekazywanie napędu z koła zębatego na wale korbowym na koła zębate na wałkach rozrządu. Producent silnika mógł też zastosować tylko jeden wałek rozrządu – wszystko zależy od rodzaju silnika.
Nie bez powodu pasek rozrządu ma ząbki – przekazywanie napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu musi być precyzyjne, jak w zegarku. Jeden przeskok (o jeden ząbek) może oznaczać poważne problemy z silnikiem (gaśnięcie, utratę mocy), albo nawet całkowite zniszczenie jednostki napędowej (na skutek zderzenia tłoków z zaworami).
Dlaczego potrzebny jest pasek rozrządu? Wałki rozrządu są niezbędne do sterowania pracą zaworów dolotowych i wylotowych. Pierwsze, dolotowe, doprowadzają powietrze do cylindrów. Drugie, wylotowe, odprowadzają z nich spaliny.
Zawory muszą otwierać się w odpowiednim momencie, przy właściwym położeniu tłoka we wnętrzu cylindra. Dlatego przekazywanie napędu z wału korbowego (który jest napędzany przez tłoki) na wałki rozrządu musi być tak bardzo precyzyjne.
Pasek rozrządu musi mieć odpowiednie napięcie – dba o nie napinacz sprężynowy. Poza napędem rozrządu, pasek rozrządu napędza również pompę cieczy chłodzącej i pompę oleju silnikowego.
Pasek rozrządu należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta auta – znajdują się one w instrukcji samochodu. Przykładowo, producent auta może zalecać wymianę paska rozrządu co 100 tys. kilometrów przebiegu albo co 5 lat. W zależności od tego, co będzie pierwsze – czy minie 5 lat od wymiany, czy też auto przejedzie 100 tys. km.
Pasek rozrządu zawsze wymienia się wraz z pompą cieczy chłodzącej.
Pasek wieloklinowy (pasek osprzętu – jaką pełni rolę i czym różni się od paska rozrządu?
Pasek wieloklinowy przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na alternator, czyli prądnicę samochodową. To najważniejszy element układu zasilania w samochodzie, który produkuje prąd po włączeniu silnika.
Poza tym pasek wieloklinowy może napędzać również (w zależności od wyposażenia) sprężarkę klimatyzacji i pompę cieczy chłodzącej (są też takie rozwiązania). W starszych samochodach pasek wieloklinowy napędzał pompę wspomagania układu kierowniczego.
Pasek wieloklinowy wymienia się zazwyczaj co 30 – 65 tys. km przebiegu. On również musi mieć odpowiednie napięcie, które jest możliwe dzięki pracy napinacza sprężynowego. Pierwszy objaw awarii paska wieloklinowego to piszczenie spod maski, po uruchomieniu jednostki napędowej.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ