Daewoo Matiz nigdy nie grzeszył urodą. Samochód od początku swego istnienia przypominał małego chrabąszcza z dwoma wyłupiastymi oczami. Nic tylko przyłożyć mu kapciem. Ale stary Matiz, produkowany jeszcze przed Daewoo, był naprawdę pięknym samochodem w porównaniu do tego, co zrobiła z nim chińska fabryka, która stworzyła Fulu.

Na początek najważniejsza informacja. Fulu zadaje kłam posiadaczom pełnoletnich Passatów w Dieslu, którzy twierdzą, że chiński samochód rozpadnie się po przejechaniu tysiąca kilometrów, bo jest zrobiony z tektury, kleju, bambusa i tkaniny, która śmierdzi jak tanie tenisówki z marketu po dwóch lekcjach wuefu. Nic z tego – producent daje gwarancję na rok z limitem 50 tysięcy kilometrów. A do tego za fabrycznie nowy pojazd trzeba zapłacić w Chinach od 3000 do 3600 USD. Nowa, czteroosobowa limuzyna w cenie 10 letniego Golfa? Bierzemy!

Źródło: Auto Boing
Źródło: Auto Boing

Fulu Motor stworzyło trzykołowego Matiza, napędzanego benzynowymi silnikami o pojemności 0.22 i 0.6l. A gdzie turbosprężarka? Nie ma!! To jest dopiero downsizing! Jedno koło z przodu? Koniec problemów z końcówkami drążków kierowniczych!

Co ciekawe, auta były sprzedawane nie tylko w Chinach, ale także w USA, przez amerykańską firmę Snyder (nosiły oznaczenie SNYDER ST 600). W Chinach auto jest oferowane jako Dezhou Fulu FL250 lub FL600.

Produkcja Fulu - zdjęcie ze strony producenta https://en.gfulu.com/
Produkcja Fulu – zdjęcie ze strony producenta https://en.gfulu.com/

Jeśli ktoś myślał, że Reliant Robin był jednym z ostatnich trzykołowców, to się grubo mylił. Dezhou pozbawiło biednego Matiza przednich kół i zamontowało mu tylko jedno w zwężonym pysku, smętne zwisającym pod wybałuszonymi, charakterystycznymi okrągłymi ślepiami i trzecim, dodatkowym, przypominającym lampę na kasku górnika. Poza zwężoną mordą, reszta dokładnie przypomina typowego Matiza.
Przednia opona zamontowana jest na stalowej obręczy, a dwie tylne – na aluminiowych (145 70 R12). Tylko trzy opony zimowe – kolejna oszczędność!

Źródło: China Car Daily
Źródło: China Car Daily

Wymiary pojazdu niewiele zmieniły się w stosunku do standardowego Matiza. Dezhou Fulu mierzy 3140mm długości, 1500mm szerokości i 1525mm wysokości. Rozstaw osi to 2174mm. Dla porównania, Matiz produkowany przed Daewoo miał 3495mm długości, 1495mm szerokości i 1485mm wysokości.
Masa własna trójkołowca wynosi od 590 w słabszej i 650 kilogramów w mocniejszej wersji silnikowej.
We wnętrzu, jak przystało na Fulu, full wypas. W stosunku do Matiza zmienił się układ zegarów na desce rozdzielczej. Konsola środkowa została wykonana z prawdziwym pietyzmem, z tworzywa naśladującego wyglądem prawdziwe drewno. Zamiast pokręteł, jak w Matizie, zastosowano trzy ekscentryczne włączniki, przypominające te na listwach antyprzepięciowych.

Żródło - AutoBoing
Żródło – AutoBoing

Spójrzmy teraz, co napędza tego szalonego trzykołowca. W słabszej wersji auto jest napędzane dwucylindrowym silnikiem o pojemności 0.22l i mocy 16KM. Z tym potworem pod maską, Fulu jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 75km/h. Pojazd zadowala się 4 litrami paliwa na 100km. Zbiornik paliwa mieści 12 litrów benzyny. Silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią manualną.
Jest też mocniejsza wersja dla tych, którzy lubią docisnąć pedał do podłogi. Auto z dwucylindrowym silnikiem o pojemności 0.6l i mocy 35KM, pozwala dobić do 95km/h. Średnie spalanie wynosi 3.7l/100km. Silnik współpracuje z czterobiegową skrzynią manualną (tak, top nie pomyłka – cztery biegi w mocniejszym silniku, pięć w słabszym). Auto posiada bak o pojemności 20 litrów.
Fulu, zgodnie z informacjami producenta, jest autem przeznaczonym dla czterech osób, których łączna waga nie przekroczy 300 kg.

mbautopa

Fulu Motor absolutnie nie poprzestało na jednym modelu, w sprzedaży znajduje się także wersja pickup z mocniejszym silnikiem 0.6l.Ciągle powstają także nowe wcielenia tego pojazdu, które przede wszystkim odróżniają się od poprzedników zmienionym pasem przednim.

Źródło: China Car Daily
Źródło: China Car Daily

fulu thailand
Któremuś z chińskich inżynierów spodobał się Mercedes A!

Źródło: China Cars
Źródło: China Cars

Kilka lat później…

Elektryczny samochód z Chin – kopia Daewoo Matiz – tym razem z silnikiem elektrycznym. Najgorszy samochód w USA

Minęło kilka lat i… muszę dopisać dalszy ciąg tej historii. Rok 2023. Jak się okazuje, paskuda na trzech kołach dalej jest produkowana. Tylko że z napędem elektrycznym. Elektryczny Daewoo Matiz trafia między innymi na rynek USA. Z jakim skutkiem?
Został tu uznany za najgorszy samochód sprzedawany w USA.
To chyba nie jest dziwne…

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.