Samochody wyposażone w moduły reflektorów ksenonowych zapewniają znacznie lepsze oświetlenie drogi, niż standardowe żarówki halogenowe. Światło jest mocniejsze, a do tego ma znacznie ciekawszą, zimną barwę. Powoduje ona, że wyraźniej widać znaki poziome i drogowe, a także otoczenie drogi. Niestety, w ksenony z prawdziwego zdarzenia wyposażane były przede wszystkim auta wyższych klas. Dlatego dużym powodzeniem cieszą się zestawy do konwersji HID, gdzie za ok. 100 zł, można wyposażyć auto w dwa ksenonowe żarniki, stosowane zamiast standardowych żarówek halogenowych H7.

Prawdziwy reflektor ksenonowy to skomplikowana konstrukcja. Auto, wyposażone w moduł świateł ksenonowych, musi dodatkowo posiadać odpowiedni zderzak, system autopoziomowania reflektorów, a także układ spryskiwaczy. Sama konstrukcja reflektora jest inna i skomplikowana, a do tego, z racji zastosowania szeregu elementów mechanicznych, awaryjna.
Światło, generowane przez żarniki, jest mocniejsze, ma większy zasięg, jest przyjemniejsze dla oczu. Dodatkowo ksenony nie robią niespodzianek, takich jak reflektory halogenowe. Nie przepalą się nagle. Proces ich wypalania jest bardzo długi i nietrudny do zauważenia – światło jest coraz słabsze i zmienia barwę.
Trzeba pamiętać o tym, że żarniki ksenonowe są drogie, a trzeba je wymieniać parami. To prawda, mają dużo większą trwałość od standardowych żarówek halogenowych, że ich cena i tak jest wysoka. Średniej jakości żarnik kosztuje 150 – 180 zł.
Oczywiście, jak wszędzie, można znaleźć szereg tanich, chińskich podróbek. Na Aliexpress można zakupić żarniki ksenonowe już za 30 zł/sztuka. Jednak stosowanie takich żarników jest ryzykowne. Mają one słabe podstawy, a niektóre z nich (zwłaszcza produkty no name) mogą zafundować pod maską pożar, powodując spalenie się przetwornicy. Co oczywiste, nie mają one homologacji.


A kto mnie złapie? Policjant będzie sprawdzał, czy żarówka ma homologację? – zaśmieje się niejeden mądruś, pukając się w głowę.
Niekoniecznie. Policjant wcale nie musi zaglądać pod maskę. Kiedy zobaczy jadącego drogą, stuningowanego grata, z którego płynie donośne, siarczyste disco polo i którego przednie, chińskie ksenony świecą na zimno-niebiesko (barwa 6000k), od razu ręka zadrży mu przy bloczku z mandatami.


A to nie wszystko. Jeśli pewnego dnia dojdzie do zapalenia się przetwornicy, a potem zapali się z tego cały grat, można nie dostać wypłaty pieniędzy z AC. Ubezpieczyciel z pewnością będzie drążył, czy gruchot nie miał zamontowanych chińskich światełek, bez homologacji.

 

HID ksenon - żarnik www.motorewia.pl Michał Lisiak

HID ksenon – żarnik www.motorewia.pl Michał Lisiak

HID – High Intensity Discharge Lamp – tani ksenon, tani żarnik


Remedium na brak ksenonów w samochodzie i równocześnie na wysoki koszt montażu i serwisu ksenonów, okazały się zestawy HID. Składają się one z żarników ksenonowych, które mają podstawy takie, jak żarówki halogenowe (np. H7) z zestawem kabli, a także dwóch przetwornic.
Montaż jest banalnie prosty. Nie trzeba przerabiać żadnej instalacji. Nie trzeba nic dodatkowego montować. Zamiast standardowej żarówki – ksenon. Potem odpowiednie podłączenie przewodów (nie sposób się pomylić ze względu na specjalnie zakończone końcówki) i to wszystko.
Autentycznie, kierowca może cieszyć się świetnym widokiem przed sobą, jasną i mocną barwą światła, a także efektem odmłodzenia auta i podniesienia jego statusu.
Dodatkowo, serwisowanie jest bardzo tanie. Nowe, dwa żarniki H7 do zestawu HID można kupić za ok. 30 – 40 zł. Wystarczają na rok, czasami na dłużej. Każdy żarnik ma nowe, własne okablowanie. W razie przepalenia przetwornicy, można ją kupić za 30 – 60 zł, w zależności od miejsca. I to wszystko. Nie ma poziomowania, części mechanicznych itd.

Podłączenie żarnika ksenonowego HID  www.motorewia.pl Michał Lisiak

Podłączenie żarnika ksenonowego HID
www.motorewia.pl Michał Lisiak

 

Zalety HID


W ciągu pół godziny można wyposażyć samochód w światła ksenonowego, zapewniające bardzo dobrą widoczność. Jasne, białe światło np. o barwie 4300. Koszt zakupu całego zestawu jest bardzo niski. Montaż banalnie prosty. Koszty użytkowania – niewielkie. Radość z posiadania – duża.

Wady HID


Podstawowa: zestawy HID są zabronione przez polskie i unijne prawo. Dlaczego? Zgodnie z prawem, każdy reflektor zamontowany w samochodzie, jest dostosowany do konkretnych źródeł światła. Np. żarówka halogenowa H7. Zastosowanie w nim innego źródła światła powoduje utratę homologacji. Auto z HID nie powinno przejść przeglądu.
Nowe, ksenonowe źródło światła, jest niebezpieczne dla samego reflektora i dla instalacji elektrycznej pojazdu (tania chińszczyzna – każdy powinien znać ryzyko, do czego może to doprowadzić).
Poza tym, większość aut z HID, oślepia innych kierowców, bo nie ma tu mowy ani o czyszczeniu powierzchni reflektora (do czego służą spryskiwacze) i zapobieganiu rozpraszania strumienia światła, ani o poziomowaniu źródła światła. I potem na drogach w nocy widzimy poruszające się graty, w których światła świecą w niebo, albo prosto w oczy jadącego z naprzeciwka. To tzw. efekt olśnienia, który dodatkowo potęguje to, że ksenon działający w HID generuje 2-3 krotnie silniejszy strumień światła.


Istnieje niebezpieczeństwo, że w razie wypadku, kierowca auta wyposażonego w HID, może zostać potraktowany wyjątkowo brutalnie. Posiadając niehomologowane reflektory mógł oślepiać innych użytkowników drogi i doprowadzić do wypadku.


Warto pamiętać też o groźbie mandatu, za posiadanie nieodpowiedniego oświetlenia, bez homologacji.

Przetwornica HID www.motorewia.pl Michał Lisiak

Przetwornica HID www.motorewia.pl Michał Lisiak


HID można za to używać w rajdach, w trakcie imprez sportowych itd. Ale nie na drogach publicznych.

Zamiast inwestować w tego typu wynalazki, może lepiej poczekać i mieć nadzieję, że niebawem zostanie wprowadzona możliwość stosowania LED – owych zamienników standardowych żarówek halogenowych.
Zamiast HID można też zastosować żarówki halogenowe o białej barwie. Tylko koniecznie z homologacją. A same światła muszą być odpowiednio ustawione. Na stacji diagnostycznej kosztuje to zazwyczaj 10 zł.

 

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się