Jeśli chcesz kupić nowy samochód, albo samochód używany, musisz zwrócić uwagę na wiele parametrów. Jednymi z najważniejszych, na początek, są rozstaw osi oraz wysokość prześwitu. Co to jest rozstaw osi i jak wpływa na ilość miejsca w samochodzie? Co to jest prześwit i jak wpływa na sposób eksploatacji samochodu? Odpowiedź w poniższym tekście.

Epidemia COVID19 spowodowała zmianę sposobu kupowania samochodów. Pewną zmianę. Powstał cały szereg wirtualnych salonów samochodowych, z nowymi autami i z samochodami używanymi, często sprowadzanymi z zagranicy.
Właściciele takich salonów prezentują różne ciekawe multimedia, które pozwalają obejrzeć auto z zewnątrz i w środku. Jednak i tak nie zastąpi to obejrzenia auta na żywo.
Czasami może zdarzyć się, że nabywca napali się na konkretne auto, a potem, kiedy pojedzie je oglądać, to będzie nim rozczarowany. Dlaczego? Bo okaże się, że samochód jest w środku za ciasny.

Inny problem – kierowca kupi dane auto, a w praktyce, w trakcie jazdy okaże się, że pojazd jest zupełnie nie przystosowany do sposobu eksploatacji, jakim nabywca sobie wymarzył. Są problemy, rozczarowanie i awarie.

Dlatego na początku, zanim nabywca zdecyduje się na zakup pojazdu, musi sprawdzić podstawowe parametry auta. Na początek weźmiemy dwa. To wysokość prześwitu i rozstaw osi samochodu.
Jak one wpływają na wygodę, komfort bezpieczeństwo i codzienne użytkowanie auta?

Wysokość prześwitu – co to jest?

Wysokość prześwitu to wysokość od nawierzchni drogi do najniżej położonego elementu samochodu.

Jak wysokość prześwitu wpływa na prowadzenie samochodu?
– > Samochód z niskim prześwitem bardzo dobrze trzyma się drogi, zwłaszcza, jeśli jest to auto sportowe, albo limuzyna, z długim, aerodynamicznym nadwoziem. Niski prześwit jest idealny do jazdy po trasach i autostradach. Samochód bardzo dobrze wchodzi w zakręty.
– > Samochód z niskim prześwitem sprawia mnóstwo problemów podczas przejeżdżania przez progi zwalniające. Trzeba bardzo uważać, gdy podjeżdża się pod krawężniki, można uszkodzić auto. Samochód z niskim prześwitem nie nadaje się do eksploatacji na drogach gorszej jakości. Auto na wertepach będzie uderzać spodem o nierówności, co może doprowadzić do poważnych uszkodzeń (uszkodzenie układu wydechowego, uszkodzenie sztywnych przewodów hamulcowych i zawieszenia). Jazda takim autem po drogach niskiej jakości będzie męczarnią.
Jeśli mieszkasz pod miastem, do Twojego domu prowadzi piaskowa droga, pełna wertepów, głębokich kałuży, jeśli na Twoim osiedlu są bardzo wysokie progi zwalniające – nie kupuj auta z niskim prześwitem.

– > Samochód z wysokim prześwitem jest bardziej bezpieczny, podczas jazdy po drogach niskiej jakości. Nie oznacza to jednak, że nadaje się do szybkiej jazdy po nierównościach i do jazdy w terenie. To nie prawdziwa terenówka i nigdy nią nie będzie. Jednak jest dobrym rozwiązaniem, jeśli ktoś mieszka pod miastem i dojeżdża do domu drogą niskiej jakości. Takie auto jest bardziej bezpieczne podczas wjazdu w głęboką kałużę i poradzi sobie lepiej, kiedy przejeżdża przez wysokie progi zwalniające.
– > Samochód z wysokim prześwitem jest mniej stabilny podczas wchodzenia w zakręty.
Wysoki prześwit mają zazwyczaj SUV, crossovery, pickupy i terenówki. Nieco wyższy prześwit, niż standardowo, mają uterenowione kombi.

Ciekawym, ale drogim rozwiązaniem, jest zawieszenie pneumatyczne (powietrzne) z kompresorem, który utrzymuje odpowiednie ciśnienie w miechach, zastępujących sprężyny.
Auto z zawieszeniem pneumatycznym może mieć niższy prześwit, podczas jazdy po trasie i wyższy, podczas jazdy po drogach niskiej jakości.

Przeczytaj również – Zawieszenie pneumatyczne – najbardziej komfortowe zawieszenie i najdroższe w serwisowaniu

Co to jest rozstaw osi – i jak wpływa na wygodę i komfort jazdy?

Na przestrzeni lat samochody rosły i to znacząco. I dzięki temu stały się bardziej bezpieczne, bardziej wygodne i bardziej stabilne podczas jazdy.
Elektromobilność wprowadzana na siłę sprawiła, że znów zaczęto produkować karłowate pokraki, często dwuosobowe, żeby nie zawłaszczały przestrzeni na drodze i pewnie, żeby były odrobinę tańsze. Ale powróćmy do naszego głównego tematu.

Co to jest rozstaw osi? To odległość, którą mierzy się pomiędzy środkiem przedniego a środkiem tylnego koła auta.
Co zależy od rozstawu osi?
• Wygląd samochodu
• Ilość przestrzeni we wnętrzu – im większy rozstaw osi, tym więcej miejsca jest dla pasażerów tylnej kanapy
• Właściwości jezdne – im większy rozstaw osi, tym lepsze właściwości jezdne, lepsze pokonywanie nierówności (chyba, że auto ma miniaturowe koła, albo ma bardzo niski prześwit) i lepsza stabilność auta, ale z kolei, gorsze manewrowanie w mieście (bo pojazd jest dłuższy).
To wszystko działa w większości przypadków. Ale nie zawsze. Zawsze są jakieś ALE, które psują człowiekowi życie i uniemożliwiają stosowanie prostych recept na problemy.

Przykład: auto może mieć całkiem spory rozstaw osi i może się wydawać, że będzie w środku wygodne. Ale w praktyce okaże się, że samochód jest niewygodny, bo jest bardzo wąski. Przykładem takiego pojazdu może być Daihatsu Terrios I – generacji .

 

Dlatego przy kupowaniu auta trzeba zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt – rozstaw kół. Czyli? Szerokość samochodu.

W dobie popularności wirtualnych salonów z samochodami, albo chęci sprowadzenia auta, którego się jeszcze nie widziało na oczy i nie siedziało w nim (wg mnie to błąd), można spróbować stworzyć „powierzchnię badawczą”. Po prostu trzeba wziąć wymiary auta z danych technicznych i porównać je go posiadanego samochodu. A nawet do kanapy. To już daje jakąś podstawę do wizualizowania sobie realnych wymiarów auta.

Przeczytaj także: Wirtualne salony samochodowe – czy warto kupić auto z wirtualnego salonu?
Jeśli artykuł Cię zainteresował – proszę, udostępnij.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL –