W samochodach elektrycznych także stosuje się układ chłodzenia. Choć jego rola to nie tylko chłodzenie, ale i ogrzewanie. Jak jest zbudowany układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym? Jak działa układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym? Jak serwisować układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym?

Współczesne samochody elektryczne są wyposażone w standardowy układ chłodniczy, który ma za zadanie:
• Chłodzić ogniwa baterii litowo – jonowych, nie tylko podczas jazdy i gorących dni, ale także podczas ładowania.
• Chłodzić silnik elektryczny i ewentualnie, falownik oraz inne elementy elektryczne, które grzeją się podczas pracy.
• Ogrzewać ogniwa baterii litowo – jonowych w trakcie zimy. W tym celu układ wyposażony jest w elektryczne grzałki.

W samochodzie elektrycznym mogą być zastosowane dwa niezależne układy chłodzenia. Jak w samochodzie elektrycznym Hyundai – na zdjęciu. Pod maską auta znajdują się dwa zbiorniki płynu chłodniczego.

Układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym https://www.motorewia.pl

Układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym https://www.motorewia.pl


Pierwszy układ chłodzenia odpowiada za chłodzenie silnika i falownika. Układ ten składa się z:
• Elektrycznej pompy płynu chłodzącego;
• Chłodnicy;
• Płynu chłodniczego opartego o glikol, wodę i dodatki (jak w samochodzie spalinowym);
• Przewodów układu chłodzenia;
• Czujnika temperatury płynu chłodzącego;
• Płaszcza wokół silnika i innych chłodzonych elementów, gdzie płyn chłodniczy odbiera ciepło.

Drugi układ chłodzenia odpowiada za chłodzenie i ogrzewanie baterii. Układ ten składa się z:
• Elektrycznej pompy płynu chłodzącego;
• Chłodnicy;
• Płynu chłodniczego opartego o glikol, wodę i dodatki (jak w samochodzie spalinowym);
• Przewodów układu chłodzenia;
• Czujnika temperatury płynu chłodzącego;
• Przewodów i elementów poprowadzonych wzdłuż ogniw baterii litowo – jonowych, np. w dolnej i górnej części ogniw.
• Elektrycznych grzałek, które mają za zadanie podgrzać płyn w trakcie zimy.

Podgrzewanie i chłodzenie baterii litowo – jonowej ma na celu utrzymanie jej odpowiedniej wydajności i przedłużenie okresu jej eksploatacji. Nie jest tajemnicą, że przegrzana bateria litowo – jonowa może ulec samozapłonowi. Zwłaszcza podczas ładowania.

Początkowo do chłodzenia silnika i baterii stosowano powietrze.
W niektórych autach eksperymentowano także z chłodzeniem baterii litowo – jonowej za pomocą czynnika chłodniczego (mieszaniny gazów) stosowanej w układzie klimatyzacji samochodowej.
Jednak tylko standardowy układ chłodzenia, oparty o obieg cieczy na bazie glikolu jest w stanie zapewnić stabilne warunki do pracy silnika, elektroniki, falownika i baterii litowo – jonowej.

Serwisowanie układu chłodzenia w samochodzie elektrycznym

Wiele osób zapewne doskonale pamięta początki propagandy elektromobilności, zgodnie z którą samochody elektryczne miały być całkowicie pozbawione płynów eksploatacyjnych. To bzdura, czego przykładem jest właśnie opisywany układ chłodzenia.

Płyn chłodniczy w samochodzie elektrycznym także wymaga regularnej wymiany, albowiem trafi on swoje właściwości, między innymi antykorozyjne.

Nie jest tajemnicą, że wszelakiego typu nieszczelności i wycieki mogą doprowadzić do nagłego wzrostu temperatury silnika oraz baterii litowo – jonowej i innych chłodzonych elementów. Może to doprowadzić do uszkodzenia silnika, zapalenia się baterii litowo – jonowej i uszkodzenia elektroniki.

Samochody elektryczne to technologia mocno niedopracowana i pełna problemów. Dzieje się tak dlatego, że nie pozwolono na spokojny rozwój technologii. Elektromobilność jest wprowadzana na siłę, na bazie oderwanych od rzeczywistości przepisów, ustalanych przez urzędników. Do tego dochodzi propaganda, prowadzona przez pseudo – stowarzyszenia i pseudo – dziennikarzy.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Odwiedź także StrefaMotoryzacji.Online – portal motoryzacyjny o technice stosowanej w samochodach

Podziel się