Skoda Fabia została wprowadzona do gamy modelowej czeskiego producenta w 1999 roku, jako następca dla dosyć wiekowej konstrukcyjnie i cierpiącej na chroniczne problemy montażowe Felicii.

Samochód odniósł olbrzymi sukces sprzedażowy, głównie ze względu na niezawodność i relatywnie niską cenę, zwłaszcza w porównaniu do siostrzanych Seatów Ibizy i Cordoby, a także Volkswagena Polo, z którymi Fabia dzieliła płytę podłogową. Od 2014 możemy kupić III generację niewielkiego kompaktu montowanego w fabryce Mladá Boleslav. Czy auto utrzymało swoją wysoką niezawodność na przestrzeni dwudziestu lat dzielących trzy generacje?

Photo by andreboeni on Foter.com / CC BY

Photo by andreboeni on Foter.com / CC BY

 

Dane techniczne

Niezależnie od branej pod uwagę generacji, Fabie nigdy nie należały w koncernie VAG do modeli szczodrze obdarowywanymi mocnymi silnikami. I generację otwierał czterocylindrowy silnik 1.0 8V o mocy 50 koni mechanicznych. Co ciekawe, silnik 1.0 jest także obecny w III generacji modelu, jednak pozbawiony jest jednego cylindra. W zamian podniesiona została moc o 10 km, a sam silnik znacznie żwawiej reaguje na gaz niż jego czterocylindrowy odpowiednik sprzed 14 lat.

Najpopularniejszymi silnikami na przestrzeni dwóch dekad w Skodzie Fabii były zawsze silniki wolnossące, benzynowe, o pojemnościach od 1.2 do 1.6 litra (legitymujące się mocą od 54 do 105 km) oraz silniki wysokoprężne, których gamę otwiera motor 1.2 TDI, by zakończyć się na słynnym 1.9 TDI, znanym z wytrzymywania olbrzymich przebiegów bez większych trudności. Warto jednak zaznaczyć, że w obecnie sprzedawanej, III generacji, silniki diesla mają o jeden cylinder mniej (R3), a ich pojemność jest zmniejszona względem poprzedników (1.4 litra). Powszechnie są one uważane jednak za udane konstrukcje. Podobnie sprawa się ma z wolnossącymi ,,benzyniakami”, dostępnymi w Fabii III. Silnik 1.0 MPI o trzech cylindrach oferuje zadowalającą dynamikę w każdym zakresie obrotów. Najmocniejszy w gamie Fabii trzeciej generacji jest 1.2 TSI, o mocy 110 koni mechanicznych.


Na przestrzeni lat auto urosło bardzo nieznacznie, bo z 3960 mm do 3992 mm długości oraz z 1646 mm do 1730 mm szerokości.

 

Wady


Do wad Skody Fabii zaliczy z pewnością można jej wizerunek, bardzo niesłusznie określany jako pojazd dla osób starszych. Skoda na przestrzeni lat wielokrotnie udowadniała, że potrafi tworzyć emocjonujące auta, takie jak wersje VRS, Monte Carlo czy Laurin Klement. Fabie z pierwszych lat produkcji trapić będą typowe usterki charakterystyczne dla aut z wieloletnim stażem na rynku, a więc usterki instalacji elektrycznej czy awarie turbiny. Należy bardzo dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem. W przypadku posiadania odpowiedniego budżetu, najlepszym wyjściem będzie zakup samochodu używanego bądź nowego z salonu Skody (dilerzy oferują szeroki wybór pojazdów z drugiej ręki). Ustrzeże to nas przed przykrymi niespodziankami podczas pierwszych tygodni eksploatacji, takimi jak nie wymieniany olej czy inne zaniedbania eksploatacyjne.

 

Zalety samochodu

Fabia słynie z dobrze wyważonej oferty silnikowej, bardzo przyjaznej dla portfela. Niezależnie od dokonanego wyboru, silniki Skody są zawsze dobrze dopracowane pod względem komfortu użytkowania oraz ekonomii, dzięki czemu nie musimy z niepokojem patrzeć na wskaźnik ubywającego paliwa. Spokojny wizerunek auta działa też na jego korzyść. Bardzo trudno wzbudzić uwagę na ulicach, dzięki czemu zawsze możemy liczyć na spokojny przejazd przez miasto.

Cena

Ceny Skody Fabii wahają się w zależności od preferowanej generacji pojazdu. Pierwsza Fabia możliwa jest do nabycia od 5 tysięcy złotych w górę, ceny III generacji to około 45 tysięcy złotych w wzwyż, w zależności od dobranego wyposażenia dodatkowego. Wciąż jest to najmniej pośród modeli koncernu VAG, a więc Audi, Seatów czy Volkswagenów.

 

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się