Silnik krokowy nagrzewnicy to element, o którego istnieniu większość kierowców w ogóle nie wie. Do czasu aż się zepsuje. Po sprawdzeniu kilku informacji okazało się, że silnik krokowy nagrzewnicy psuje się całkiem często. Dlatego zasłużył na to, żeby poświęcić mu poradnik motoryzacyjny, opisać czym jest, do czego służy i dlaczego się psuje.

Oczywiście, nie obyło się bez rozebrania silnika krokowego nagrzewnicy na części pierwsze.

pot2

Silnik krokowy nagrzewnicy (silnik krokowy zaworu nagrzewnicy) – co to jest?

Nagrzewnica to podzespół zamontowany pod maską samochodu. Wyglądem przypomina chłodnicę.
Jeśli kierowca uruchomi ogrzewanie kabiny, przez nagrzewnicę zaczyna przepływać gorący płyn chłodnicy. W nagrzewnicy, ze względu na jej budowę, płyn chłodniczy zaczyna oddawać ciepło. Ciepło to jest kierowane do wnętrza auta za pomocą wentylatora elektrycznego.

Jak zwiększa się temperaturę, jeśli kierowca chce, żeby powietrze było bardziej ciepłe? Do tego celu służy zawór, który reguluje przepływ ilości płynu chłodniczego do nagrzewnicy. Jeśli kierowca chce, żeby było cieplej, zwiększa przepływ płynu, sterując odpowiednim pokrętłem, albo przyciskami na pulpicie elektronicznym.

Silnik krokowy nagrzewnicy to element sterujący otwarciem i zamknięciem zaworu nagrzewnicy, regulującego przepływ płynu chłodniczego.
Stosuje się kilkanaście (albo więcej) stopni otwarcia zaworu, które odpowiadają odpowiedniemu położeniu pokrętła sterującego, albo przycisków na panelu elektronicznym.

pot3

pot4

 

Dlaczego silnik krokowy? Co to jest silnik krokowy?

Dlaczego zastosowano silnik krokowy? Silnik krokowy to silnik elektryczny, który jest zasilany impulsowym zasilaniem. Po każdym impulsie, silnik krokowy wykonuje jeden określony ruch, np. jeden obrót lub określony kąt obrotu. Dzięki temu precyzyjnie steruje określonym urządzeniem – w tym przypadku zaworem.
Jeden impuls elektryczny odpowiada jednemu położeniu gałki sterującej ogrzewaniem albo przycisków elektronicznego sterowania.

Jak zbudowany jest silnik krokowy zaworu nagrzewnicy samochodowej?

Element zamontowany jest wewnątrz szczelnej obudowy z tworzywa sztucznego.
We wnętrzu znajduje się silnik elektryczny (na 12V) i układ zębatek oraz przyłącza do przewodu elektrycznego, sterującego. Zębatki są posmarowane specjalnym smarem, zapewniającym im łatwość obrotu i chroniącym przed przegrzaniem (być może to zwykła wazelina techniczna albo smar biały, do mechanizmów niskoobciążonych).

pot5

 

Awaria silnika krokowego zaworu nagrzewnicy – objawy

Typowe objawy awarii to:
– brak działania ze strony ogrzewania pomimo naciskania przycisków albo kręcenia gałką;
– niemożność zwiększenia albo zmniejszenia temperatury;
– skokowe działanie albo przerywanie działanie sterowania ogrzewaniem auta.
– po jednej stronie auta z nawiewów wylatuje ciepłe, a po drugiej zimne powietrze.

Jakie są powody awarii silnika krokowego zaworu nagrzewnicy?
– wilgoć, która dostała się do środka i spowodowała zwarcia;
– przegrzanie elementu na skutek wycieku, wytopienia się smaru i uszkodzenia kół zębatych;
– uszkodzenia mechaniczne, np. powypadkowe;
– uszkodzenie przewodu zasilająco – sterującego.

Naprawa – jak wygląda? Można spróbować zdemontować podzespół, wcześniej sprawdzając stan przewodu. Można przeczyścić styki wewnątrz, korzystając z preparatów typu contact cleaner. Jeśli to nie pomoże, trzeba wymienić element na nowy, albo sprawny z demontażu.

pot6

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.