Dlaczego serwisowanie nowych, albo kilkuletnich samochodów, będzie drogie? Co wpływa na większe koszty serwisu nowych, albo kilkuletnich samochodów?

Nowy samochód powinien być lepszy od starszego. Technika stale się rozwija. Auto powinno być bardziej bezpieczne (i tak faktycznie jest), bardziej ekologiczne (tak również jest) a także bardziej wygodne (tak również w większości przypadków jest).


Niestety, za to wszystko trzeba będzie znacznie więcej zapłacić. To dlatego też samochody są droższe w zakupie, co szczególnie odczuwa się przy kupnie nowego auta w salonie. Większość zmian, powodujących zwiększenie ceny aut, zostało wymuszonych przez przepisy UE. W tym artykule nie będziemy się spierać, czy były to działania konieczne, czy nie. Zachęcamy jedynie do przejrzenia starszych artykułów na naszej stronie.

 

Dlaczego serwisowanie nowych samochodów będzie drogie? Dlaczego będzie droższe od serwisowania starszych aut?

Składa się na to wiele powodów.
• Nowoczesne samochody są wyposażane w systemy aktywnego bezpieczeństwa ADAS. Ich zadaniem jest zwiększanie świadomości sytuacyjnej kierowcy na drodze, jak również, samodzielne ingerencje (na przykład samodzielne hamowanie) w razie braku reakcji ze strony kierowcy.
Wpływ ADAS na cenę nowego samochodu: skomplikowany system, wykorzystujący szereg czujników, drogich kamer i (zazwyczaj dwóch) głowic radarowych znacząco zwiększa koszty nowego samochodu.
Wpływ ADAS na koszty serwisowania samochodu: ADAS wydatnie zwiększa koszty serwisowania samochodu. Dzieje się tak dlatego, że niektóre czujniki wymagają kalibracji. Na przykład kamera za przednią szybą oraz głowice radarowe w zderzaku i za atrapą chłodnicy. Należy je kalibrować po kolizji, po naprawach zawieszenia, po wpadnięciu w większą dziurę, po wymianie szyby, po wymianie atrapy chłodnicy, po wymianie lusterka bocznego albo zderzaka. Średni koszt kalibracji to 300 zł.
Wpływ ADAS na koszty naprawy samochodu: nawet w przypadku lekkiej kolizji, koszty naprawy mogą wynieść kilka tysięcy złotych (albo więcej), jeśli uszkodzeniu ulegną głowice radarowe.
Przydatność ADAS: niektóre elementy są przydatne, jak np. system monitorowania martwego pola w lusterkach, albo system wspomagania parkowania.
Niektóre w ogóle nie są potrzebne normalnemu kierowcy, stosującemu się do przepisów, jak np. system przeciwzderzeniowy.


Kompletne reflektory w technologii LED. Są bardzo atrakcyjne wizualnie, możliwości diod LED pozwoliły na zupełnie nowy design i możliwości techniczne (wygodne doświetlanie zakrętów i inne).
Wpływ reflektorów LED na cenę auta: są drogie i zwiększają cenę nowego samochodu.
Wpływ reflektorów LED na serwisowanie auta: diody LED są bardzo trwałe i nie powinny się psuć. Ale tak nie jest. Ulegają one przepalaniu. Gdy dojdzie do uszkodzenia diod (migania, przepalenia), należy wymienić cały reflektor (średnio od 1600 zł w górę). Także w przypadku uszkodzenia w kolizji. Producenci nie przewidują ich naprawy.
Rozwiązanie alternatywne: działają polskie firmy, które rozcinają reflektory i dokonują wymiany diod.


Filtry cząstek stałych DPF/GPF/FAP. Obecnie każdy samochód, z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, wyposażony jest w filtr cząstek stałych. To kłopotliwa część, ale jej stosowanie jest uzasadnione, bo zatrzymuje ona szkodliwe cząstki stałe. Filtr cząstek stałych można chronić przed uszkodzeniami, co kilka dni wyjeżdżając w dynamiczną podróż poza miasto i dbając o dobry stan techniczny turbiny oraz układu wtryskowego. Serwisowanie wymaga stosowanie specjalnych olejów silnikowych niskopopiołowych oraz dodatków do paliw, przyspieszających oczyszczanie filtrów cząstek stałych.


Układy Start – stop
Są jedną z największych pomyłek, ale mimo tego dalej się brnie w ich instalowanie. Najlepsze, co w nich wymyślono, to wyłącznik.
Układy start – stop powodują przyspieszone zużycie silnika.
Serwisowanie jest droższe, albowiem do aut z układem start – stop stosuje się droższe akumulatory (technologia AGM albo EFB), droższe rozruszniki i alternatory. Niezbędne są też inne rozwiązania, które np. podtrzymują ciśnienie oleju w turbinie i silniku.

Renault Megane IV Grandtour – test. https:/www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak

Renault Megane IV Grandtour – test. https:/www.motorewia.pl Autor: Michał Lisiak


Układy recyrkulacji spalin EGR – jest niezbędny, bo chroni przed powstawaniem szkodliwych tlenków azotu (zmniejsza ilość tlenu i temperaturę w komorach spalania, cofając do nich część spalin).
Serwisowanie wymaga czyszczenia niektórych części, np. raz na dwa lata: całego układu EGR, kolektora dolotowego, zwłaszcza w autach z silnikami diesla.
W przypadku awarii /zablokowania w wielu przypadkach pomaga samo czyszczenie.

 

Bezpośredni wtrysk paliwa – wadą tego rozwiązania jest podatność na uszkodzenia drogich wtryskiwaczy i pomp wtryskowych wysokiego ciśnienia.
Serwisowanie wymaga stosowania dodatków do paliwa, z dodatkami czyszczącymi, jak najczęstszej wymiany filtra paliwa, a także regularnego (najlepiej raz na rok) czyszczenia układu wtryskowego, po podłączeniu do specjalnej maszyny.
W przypadku zużycia/uszkodzenia trzeba liczyć się z wydatkiem ok. 1600 – 2500 zł za jeden wtryskiwacz.
Rozwiązanie alternatywne: w większości przypadków wtryskiwacze można regenerować, co jest znacznie tańsze.


Dwumasowe koło zamachowe – kłopotliwy podzespół, którego stosowanie jest konieczne ze względu na to, że małolitrażowe silniki bardzo mocno drżą. Konieczna jest zatem ochrona przed drganiami skrzyń biegów, a także kabiny (ze względu na komfort).
W przypadku awarii należy wymienić dwumasowe koło zamachowe razem ze sprzęgłem. Koszt wymiany DKZ wraz ze sprzęgłem to ok. 2500 – 3500 zł.
Rozwiązanie alternatywne: w niektórych silnikach można stosować zamiast dwumasowego koła zamachowego specjalne sprzęgło z powiększonymi tłumikami skrętnymi. W zdecydowanej większości silników demontaż dwumasowego koła zamachowego kończy się szybkim zniszczeniem skrzyni biegów i utratą komfortu podczas jazdy.

Autor: Bobbobson (Praca własna) [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], Wikimedia Commons

Autor: Bobbobson (Praca własna) [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], Wikimedia Commons


Turbosprężarki – są już na wyposażeniu prawie każdego silnika.
Aby chronić je przed awariami, trzeba w odpowiedni sposób eksploatować auta (pisaliśmy o tym wiele razy).
Koszty montażu nowej turbiny są wysokie – od 2000 zł do 3500 zł (orientacyjne).
Rozwiązanie alternatywne: regeneracja w profesjonalnej firmie, za kilkaset złotych, która przywraca pełną sprawność.


Baterie litowo – jonowe w autach hybrydowych (hybrydach ładowanych z gniazdka)
Jak każda bateria litowo – jonowa, są bardzo drogie. Wymagają chłodzenia i ogrzewania. Po pewnym czasie (kilka lat) zaczną tracić pojemność, co spowoduje, że zasięg możliwy do pokonania tylko na silniku elektrycznym będzie się drastycznie zmniejszać.
Wymiana baterii może kosztować kilka tysięcy złotych.


Systemy telematyczne/multimedialne z możliwością wzywania pomocy i korzystania z dodatkowych usług.
Dodatkowe usługi w systemach telematycznych zazwyczaj wymagają opłacania miesięcznego abonamentu.
Uaktualnianie firmowych nawigacji również jest płatne.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się