Zakup samochodu hybrydowego to nie tylko radość, dzięki niższym wydatkom na paliwo. To także konieczność wykonywania czynności serwisowych. W tym, między innymi, wymiany oleju przekładniowego w skrzyni automatycznej. Zaleca się, aby wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów auta hybrydowego była częstsza, niż w standardowej „spalinówce” wyposażonej w automatyczną skrzynię biegów.

Istnieje kilka rodzajów napędów hybrydowych. Nie będziemy ich tutaj wymieniać. W każdym razie napęd hybrydowy składa się z silnika spalinowego (najczęściej benzynowego, wyjątkiem są Francuzi, którzy kombinowali z dieslem) oraz silnika, albo silników elektrycznych. Źródłem napędu może być:
* silnik spalinowy;
* silnik elektryczny, na krótkich trasach, z ograniczoną prędkością (zazwyczaj do 50 km/h);
* tylko silnik elektryczny. W tym rozwiązaniu silnik spalinowy służy jedynie do napędzania prądnicy, aby ładować baterie, z których zasilany jest silnik elektryczny;
* obydwa silniki równocześnie. W tym rozwiązaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy. Przykładem może być Honda Insight, jedna z pierwszych hybryd, która zadebiutowała zaraz po Toyocie Prius pierwszej generacji. W Hondzie Insight silnik elektryczny był zamontowany na wale korbowym silnika. Zastępował rozrusznik. Przy dużych obciążeniach (jazda z większą prędkością) wspomagał silnik spalinowy.

Napęd na koła przekazywany jest za pomocą przekładni automatycznej. Najczęściej stosuje się przekładnie bezstopniowe CVT (z pasem transmisyjnym albo z łańcuchem) lub przekładnie planetarne.

 

Automatyczna skrzynia biegów w hybrydach wymaga częstszej wymiany oleju przekładniowego – dlaczego?

Automatyczna skrzynia biegów, zastosowana w aucie z napędem hybrydowym poddana jest większym przeciążeniom. Skrzynia przenosi moment obrotowy silnika elektrycznego i spalinowego (za wyjątkiem hybrydy, w której silnik spalinowy służy tylko do napędzania prądnicy do ładowania baterii). Przez to jest bardziej obciążona, pracuje w wyższej temperaturze, a to ma wpływ na szybsze zużywanie się oleju przekładniowego.

Automatyczne skrzynie biegów, stosowane w autach hybrydowych, mają nieco inną konstrukcję niż ich odpowiedniki, stosowane w autach ze standardowymi silnikami spalinowymi. Np. ma w nich przemiennika momentu obrotowego/konwertera hydrokinetycznego. Standardowa skrzynia biegów, stosowana w aucie z silnikiem spalinowym, zazwyczaj wykorzystuje ok. 10 – 11 l oleju przekładniowego. Tymczasem skrzynia stosowana w hybrydzie ma zazwyczaj ok. 2 l oleju przekładniowego mniej.

Jak doskonale wiadomo, olej przekładniowy chłodzi skrzynię i odbiera z niej zanieczyszczenia (ścier), które powinny zostać zatrzymane przez filtr automatycznej skrzyni biegów. Jeśli oleju jest mniej (jak w hybrydach), olej szybciej się nagrzewa, a poza tym szybciej ulega zabrudzeniu.

Dlatego zaleca się, aby wymiany oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów auta hybrydowego dokonywać znacznie częściej, niż zaleca to producent. Co oczywiste, wraz z olejem przekładniowym należy wymienić filtr automatycznej skrzyni biegów. Olej przekładniowy musi mieć parametry zgodne z zaleceniami producenta samochodu.

 

Gdzie wymienić olej przekładniowy w aucie hybrydowym?

Czy wymianę oleju przekładniowego w aucie hybrydowym, można przeprowadzić w dowolnym warsztacie samochodowym? Nie.
Jakiekolwiek czynności serwisowe albo naprawcze, wykonywane przy aucie z napędem hybrydowym, mogą być przeprowadzane tylko przez mechaników/diagnostów, posiadających odpowiednie uprawnienia do pracy z instalacjami elektrycznymi do 1000V (1kV).
Takie uprawnienia są możliwe do uzyskania po specjalnych szkoleniach, zakończonych egzaminem. Uprawnienia są nadawane na okres 5 lat.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się