Przegub napędowy to jeden z bardzo ważnych elementów układu napędowego w samochodzie z przednim napędem. A zatem można do znaleźć na wyposażeniu większości aut poruszających się po polskich drogach. Awaria przegubu napędowego (kwalifikowana czasami jako awaria półosi napędowej) to częsty problem w samochodach. Do jego powstania najczęściej przyczynia się sam kierowca, który jeździ agresywnie, albo po dziurach.
W tym artykule zajmiemy się przegubem napędowym zewnętrznym (czyli montowanym przy kole auta).
Przegub napędowy – najważniejsze informacje dla kierowcy
W samochodzie z przednim napędem, moc ze skrzyni biegów przekazywana jest na przednie koła za pomocą półosi napędowych. Półosie wykonane są z mocnej, hartowanej stali. Jednak nie mogą być to elementy sztywne.
Dlaczego? Bo przednie koła w trakcie jazdy muszą pracować na osi góra – dół, dzięki pracy zawieszenia samochodu. Zawieszenie ma na celu amortyzowanie nierówności i utrzymanie styku kół z nawierzchnią, bez względu na to, po jakim terenie pojazd się porusza (płaskim czy nierównym).
Przednie koła są przymocowane do zwrotnic. Jak samochód skręca? Robi to dzięki temu, że elementy układu kierowniczego (drążki kierownicze – końcówki drążków kierowniczych) poruszają zwrotnicami. To było kolejne wyzwanie dla konstruktorów półosi napędowych.
Jak ten problem rozwiązano? Półosie napędowe wyposażono w przeguby napędowe, które z jednej strony mogą przenosić napęd ze skrzyni biegów na koła, a z drugiej mogą się uginać.
Jak to wygląda? Oto przykład – schemat przegubu Rzeppa (od nazwiska twórcy).

Autorstwa User:Pwld – Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3004778
A poniżej jego zastosowanie w praktyce:

Awaria przegubu napędowego – awaria półosi napędowej Michał Lisiak Motorewia.pl https://www.motorewia.pl

Awaria przegubu napędowego – awaria półosi napędowej Michał Lisiak Motorewia.pl https://www.motorewia.pl
Przegub napędowy pracuje w smarze. Do tego jest również chroniony z zewnątrz przez gumową osłonę. Gumowa osłona jest uformowana w tak zwaną harmonijkę. Po co? Aby mogła chronić przegub podczas każdego ruchu. I aby mogła utrzymywać w jego wnętrzu smar. Osłona gumowa jest zamocowana za pomocą specjalnych, metalowych opasek.
Przegub napędowy w autach z ABS, ASR, ESP i całą resztą systemów
Czym jest ten metalowy pierścień ma przegubie napędowym?
To koło sygnałowe czujnika prędkości obrotowej ABS. Ząbki w trakcie obracania powodują zmiany pola magnetycznego, które są wychwytywane przez czujnik.

Koło sygnałowe dla czujnika prędkości obrotowej ABS – Michał Lisiak, Motorewia.pl awarie półosi napędowej, awarie przegubow
Przeczytaj również: Awaria czujnika prędkości obrotowej ABS
Przegub napędowy – objawy awarii
Czasami awaria przegubu napędowego jest charakteryzowana jako awaria półosi napędowej. Albowiem przegub, jak napisaliśmy wcześniej, jest jej częścią. Jednak zazwyczaj (bo są wyjątki) można wymieniać przeguby, bez potrzeby wymiany całej półosi.
Przegub napędowy zewnętrzny do popularnego samochodu kosztuje od 70 do 300 zł za sztukę. Nie ma potrzeby wymiany przegubów po obu stronach, jeśli uszkodzeniu uległ jeden.
Jakie są objawy awarii przegubów napędowych?
-> Terkotanie podczas skręcania, dochodzące z okolic kół. Jest bardzo charakterystyczne i nie sposób go przeoczyć.
-> Stuki i inne hałasy.
-> Uszkodzenie osłony gumowej i wyciekanie z niej smaru. Albo dostawanie się do wnętrza przegubu wody, która powoduje, że przegub zaczyna korodować.
W tym przypadku można jeszcze uratować przegub. Mechanik zdejmuje starą osłonę, czyści cały podzespół, następnie montuje nową osłonę, nowe opaski stalowe i stosuje nowy smar.

Osłona przegubu napędowego – manszeta przegubu napędowego Awaria przegubu napędowego – awaria półosi napędowej Michał Lisiak Motorewia.pl https://www.motorewia.pl
Awarie przegubów napędowych zdarzają się często na skutek szybkiej, sportowej jazdy i ruszania z piskiem opon, zwłaszcza przy skręconych kołach. Tego typu eksploatacja powoduje, że przegub napędowy jest narażony na szereg przeciążeń. I nie jest ich w stanie znieść.
Naprawa uszkodzonego przegubu napędowego
Naprawa przegubu, albo półosi polega na rozpięciu zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego. Następnie trzeba wymontować piastę koła. Dopiero wtedy można zacząć walczyć z wymianą.
Koszt wymiany przegubu to obecnie od 200 do 300 zł.

Awaria przegubu napędowego – awaria półosi napędowej Michał Lisiak Motorewia.pl https://www.motorewia.pl
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW
MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji
TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?
TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych
ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach
MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.
AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!
SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?
DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE
HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem
MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY
MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO
SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE
WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów
ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER
PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ