Jazda po zmroku w naszym kraju to męczarnia. Zwłaszcza w trakcie jesieni i zimy, kiedy to zmrok zapada bardzo wcześnie. Powodem jest to, że duża część samochodów oślepia innych kierowców. Dlatego Policja rozpoczęła akcję „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. Jak zadbać o przednie reflektory w samochodzie, żeby nie oślepiać innych i nie dostać mandatu?

Dlaczego samochody w Polsce oślepiają innych kierowców po zmroku?

Jest kilka powodów tego stanu rzeczy.
• Źle wyregulowane światła, które świecą za wysoko.
• Niereagowanie na awarie. Często można spotkać auta, w których w jednym reflektorze świecą standardowe światła „mijania”, a w drugim światła „długie”.
• Stosowanie mocniejszych żarówek, niż jest to dozwolone. Na przykład 100 W zamiast 55W.
• Montowanie niedopuszczonych przez prawo źródeł światła, zamiast standardowych żarówek halogenowych, które naśladują żarniki ksenon. To żarniki HID. Pozbawione standardowego wyposażenia dla prawdziwych ksenonów, czyli układu oczyszczania klosza reflektora, bardzo mocno oślepiają.
Przeczytaj także: Czym są żarniki HID? 


• Montowanie retrofitów LED w miejsce żarówek halogenowych. Problem polega na tym, że oślepiają te tanie, kupowane najczęściej na chińskich portalach. Część z nich oślepia, a część z kolei jest tak słaba, że po zmierzchu kierowca jedzie po omacku. Są też bardzo dobre retrofity LED, ale są zabronione przez prawo. Dopuszczono co prawda stosowanie retro fitów w kilku nowych modelach aut, jednak droga do uzyskania homologacji jest długa.
Przeczytaj także: Retrofity LED – czy warto?

• Nieumiejętność dostosowywania odpowiedniego oświetlenia do warunków na drodze. Czyli np. ciągła jazda na światłach tzw. „długich”.
• Awarie systemów automatycznego sterowania światłami w samochodzie – np. czujnika zmierzchu.
• Nie sposób nie zauważyć, że czasami oślepiają także światła całkowicie wykonane w technologii LED, montowane w nowych autach.

By İncelemeelemani - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69151403

By İncelemeelemani – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69151403

Problem jest także z autami, które są niedoświetlone. Co to powoduje?
• Jazda z zużytymi kloszami, które utrudniają przepływ strumienia światła.
• Jazda w trakcie deszczu lub zamglenia na światłach DRL – LED do jazdy dziennej.
• Montowanie w samochodzie tandetnych DRL z chińskich portali, które świecą słabiej, niż kot oczami w nocy.
• Jazda z uszkodzonymi reflektorami, wykonanymi w technologii LED, w których stopniowo wypalają się kolejne moduły, albo robi się tzw. dyskoteka (poszczególne diody mrugają).

btr, CC BY-SA 2.5 , via Wikimedia Commons

btr, CC BY-SA 2.5 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5>, via Wikimedia Commons

 

Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo – akcja Policji

Zapobiec tym problemom ma akcja Policji „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. W trakcie akcji policjanci będą kontrolować właściwe oświetlenie w samochodzie, przede wszystkim przednie. Jeśli w samochodzie są poważnie uszkodzone światła, albo zamiast oryginalnych żarówek zamontowane są inne, niehomologowane źródła światła, Policjant ma prawo odebrać dowód rejestracyjny i nałożyć mandat (maksymalna wysokość – do 3 tys. zł).

W dniach 22 października, 5 i 19 listopada oraz 3 grudnia na 1300 stacjach diagnostycznych w Polsce będzie można za darmo sprawdzić poprawność pracy oświetlenia w samochodzie i będzie można je wyregulować za darmo.
Lista SKP biorących udział w akcji znajduje się na stronie: WWW.its.waw.pl

By Ralf Roletschek (talk) - Fahrradtechnik auf fahrradmonteur.de - Own work, FAL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15138125

By Ralf Roletschek (talk) – Fahrradtechnik auf fahrradmonteur.de – Own work, FAL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15138125

Jak zadbać o przednie reflektory w samochodzie?

W trakcie akcji na pewno będą sprawdzane przede wszystkim przednie światła, bo one są najważniejsze. Jednak pamiętaj także o tym, żeby co pewien czas włączyć wszystkie światła w aucie i sprawdzić, czy gdzieś nie przepaliła się żarówka.
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w specjalny system ostrzegawczy Canbus, o przepalonej żarówce poinformuje zapalona kontrolka na desce rozdzielczej. Zużyte ksenony zaczynają zmieniać barwę światła.

Jak dbać o światła zewnętrzne w samochodzie?
• Jeśli Twoje światła parują od wewnątrz – powodem jest wilgoć, dostająca się do wnętrza reflektora. Sprawdź osłony gumowe albo osłony z tworzywa, które znajdują się w tylnej części reflektora.
• W starszych samochodach klosze żółkną i spada przejrzystość reflektorów. Przez to, pomimo sprawnych żarówek, efektywność świecenia jest coraz mniejsza. Jak to naprawić? Przepoleruj reflektor specjalną pastą.
Przeczytaj również: Samodzielna regeneracja reflektorów.

• Zrezygnuj z montażu mocniejszych żarówek niż zalecane (55W). Wypalisz odbłyśniki.
• Jeśli odbłyśniki w reflektorze są uszkodzone – kup nowe albo oddaj je do regeneracji.
• Zrezygnuj z HID i retrofitów LED.
• Ustaw przednie reflektory tak, żeby nie oślepiały innych. Pokrętło do regulacji wysokości świecenia reflektorów znajduje się na desce rozdzielczej.
• Zadbaj o sprawny układ oczyszczania szyb w reflektorach ksenon.
• Wymieniaj ksenony parami.
• Nie stosuj idiotycznych kolorów żarówek przednich, nie wyklejaj reflektorów specjalnymi, kolorowymi foliami.
• Nie montuj tanich świateł do jazdy dziennej. Oszczędność energii będzie nikła, tak samo, jak oświetlenie Twojego auta.
• Jeśli reflektory wykonane w technologii LED przerywają albo przestają świecić – oddaj je do regeneracji.
Przeczytaj również: Regeneracja odbłyśników, regeneracja reflektorów LED.

By Sven Mildner, Freiberg - Own work (Original text: eigene Fotografie), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6404628

By Sven Mildner, Freiberg – Own work (Original text: eigene Fotografie), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6404628

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 
 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.