Bezpieczeństwo – to jedna z najważniejszych rzeczy, na której powinno zależeć kierowcy. Nie ma mowy o bezpiecznej jeździe, jeśli w samochodzie jest niesprawny układ hamulcowy. To najważniejszy element bezpieczeństwa.

 

Sprawny układ hamulcowy gwarantuje zatrzymanie pojazdu w pożądanym momencie, a także utrzymanie go na pochyłym podłożu. Jazda z uszkodzonymi albo mocno zużytymi elementami układu hamulcowego, to igranie z życiem. Nie tylko swoim, ale i innych użytkowników drogi. W przypadku zaobserwowania nieprawidłowości, natychmiast trzeba udać się do warsztatu.

Tylko profesjonalna pomoc mechanika zdefiniuje problem tego skomplikowanego układu. Trzeba także pamiętać o terminowych wymianach elementów eksploatacyjnych, takich jak tarcze i klocki hamulcowe oraz o terminowej wymianie płynu hamulcowego.

 

klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe – kiedy wymieniać? Typowe objawy zużycia.

 

Układ hamulcowy jest zbudowany z kilku elementów. Aby sprawnie funkcjonował, istotne jest aby każda część była w dobrej formie. Głównym zabezpieczeniem są klocki hamulcowe, muszą być odpowiedniej grubości. Są kluczowym zabezpieczeniem prawidłowej i bezpiecznej jazdy. Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe? Zależnie od typu klocków (chodzi przede wszystkim o ich jakość) oraz stylu jazdy  (szybciej zużywają się w czasie jazdy po mieście) – co 20 albo 40 tysięcy kilometrów.

Jak sprawdzić, że czas szykować się do wymiany klocków?

- Najprościej sprawdzić grubość okładziny ciernej –  mówi specjalista ze sklepu motoryzacyjnego Wajbex – Kiedy spadnie ona poniżej pewnego poziomu, klocki przestają pracować właściwie. Poza tym trzeba zwrócić uwagę na szereg niepokojących objawów. To dźwięki, najczęściej metaliczny pisk, podczas hamowania, wibracje, a nawet ściąganie samochodu, podczas wciskania hamulca.

tarcze

Tarcze hamulcowe

Kolejnym ważnym elementem w układzie hamulcowym są tarcze. Jest to czynny element przymocowany do piasty koła. Zatrzymanie się tarczy hamulcowej decyduje o zatrzymaniu pojazdu. Dobre tarcze hamulcowe charakteryzują się bezubytkową, równą powierzchnią, oraz odpornością na korozję.

Kiedy powinno wymienić się tarcze hamulcowe?

- Wszystko zależy od stylu jazdy – przebiegu, częstotliwości hamowania. Także tego, czy kierowca unika wjeżdżania samochodem w głębokie kałuże, kiedy auto jest rozgrzane – radzą specjaliści z firmy Wajbex – Tarcze powinno się wymieniać po przejechaniu na nich ok. 60-80 tys. kilometrów. Można też kierować się zaleceniem wymiany tarcz po dwukrotnej wymianie klocków hamulcowych. Niepokojące objawy zużycia to: wibracje zawieszenia podczas hamowania, niepokojące dźwięki, stukanie tarcz o zaciski, wydłużona droga hamowania.

dot4

Płyn hamulcowy – terminowa wymiana jest niezwykle ważna

 

Trzecim ważnym elementem układu jest płyn hamulcowy. W momencie hamowania, po naciśnięciu pedału hamulca, płyny hamulcowe przedostają się do tłoczków, które mocno dociskają klocki hamulcowe do tarczy. Jaki powinien być płyn hamulcowy? Lekko żółty, klarowny, o minimalnej zawartości wody. Ten pomiar wykonuje się specjalnym przyrządem.

Ważne jest regularne wymienianie płynu hamulcowego.

Najczęściej wymienia się go raz na dwa lata. W przeciwnym wypadku płyn wchłonie wilgoć obniżając tym samym temperaturę wrzenia, w rezultacie auto może nie zatrzymać się na czas. W sklepach motoryzacyjnych można dokupić niewielkie opakowania płynu i samodzielnie uzupełnić jego braki.

braking

Do czego prowadzi niesprawny układ hamowania?

 

Jeśli kierowca zaniedbuje układ hamowania może dojść do niebezpiecznych sytuacji:

-> wolniejsze reagowanie układu

-> utrata przyczepności

-> niekontrolowana zmiana kierunków jazdy

-> wypadnięcie z toru jazdy

-> osłabienie działania ABS/ESP

-> zagrożenie w ruchu drogowym

Sprawdzenie układu hamulcowego w profesjonalnym warsztacie powinno zacząć się od sprawdzenia stanu wszystkich tarcz hamulcowych i klocków, oraz zacisków i cylinderków.

Warto też sprawdzić przewody hamulcowe, układu ABS i ASR.

Elementy układu hamulcowego zużywają się i należy je terminowo wymieniać. Tylko wtedy można mówić o komforcie jazdy i o najwyższym poziomie bezpieczeństwa. W przypadku problemów z układem hamulcowym – zachęcamy do kontaktu ze specjalistami ze sklepu motoryzacyjnego Wajbex, którzy udzielą fachowej i szybkiej porady: http://www.wajbex.pl/czesci-samochodowe/klocki-hamulcowe,2-00402-0100006,0100626,0100030.aspx.

 

-> Motoartykuły – Nasze artykuły o ciekawych samochodach -> Premiery – Nowości w salonach
-> Wiadomości – Ciekawe informacje ze świata motoryzacji -> Humor i Ciekawostki – Humor motoryzacyjny oraz ciekawostki ze świata samochodów
Zachęcamy także do polubienia nas na
-> Motorewia na Facebook
-> Motorewia na Twitter

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Photo credit: gagilas / Foter / CC BY-SA Photo credit: <a

Photo credit: charlie cars / Foter / CC BY

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się w pełni do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl