Układ chłodzenia ma kluczowy wpływ na sprawność jednostki napędowej oraz jej osprzętu. Dzięki układowi chłodzenia działa ogrzewanie. Wprowadzenie do masowej produkcji nowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o znacznie mniejszej pojemności, wymogło także mnóstwo zmian w konstrukcji układów chłodzenia. Przez to nowoczesne układy chłodzenia są bardziej wymagające i bardziej awaryjne.

Standardowy, klasyczny układ chłodzenia, możemy znaleźć jeszcze w większości samochodów, poruszających się po polskich drogach.
Taki układ nazywany był dwuobiegowym (mały obieg i duży obieg). Składał się on z chłodnicy z wentylatorem (elektrycznym albo napędzanym przez sprzęgło wiskotyczne), nagrzewnicy (oddającej ciepło do wnętrza kabiny, poprzez ogrzewanie), termostatu (otwierającego duży obieg dla płynu chłodniczego, po jego rozgrzaniu), pompy cieczy chłodzącej, przewodów i kanałów chłodniczych w silniku.

Kolejnym krokiem było wprowadzenie termostatów, sterowanych elektronicznie. Pozwoliło to na sterowanie temperaturą płynu chłodzącego poprzez ECU (sterownik silnika).

Ale, wraz z upływem lat, przybywało urządzeń, które również musiały być chłodzone przez układ chłodzenia. To na przykład turbosprężarka, chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR…
A to nie wszystko.

Nowoczesny układ chłodzenia musi sprostać wymaganiom ekologii. A zatem musi spowodować, że silnik jak najszybciej osiągnie temperaturę roboczą. A potem ta temperatura będzie utrzymana, niezależnie od obciążenia silnika. Temperatura robocza sprawia, że olej silnikowy jest odpowiednio rozprowadzany, silnik zużywa najmniej paliwa i zapewnia najlepsze osiągi.

Dlatego we współczesnych silnikach układ chłodzenia ma inną budowę.
Stosuje się inny odrębny obieg płynu chłodniczego w głowicy silnika i w bloku silnika.
Stosuje się dodatkowe obiegi płynu chłodniczego, między innymi do chłodzenia turbosprężarki i zaworu EGR.
Ponadto w układ chłodzenia wpina się dodatkowe wymienniki ciepła. To na przykład: chłodnica oleju silnikowego, chłodnica oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów, chłodnica powietrza doładowanego (intercooler), chłodnica paliwa itd.

EGRchłodnica

Takie skomplikowanie układu musiało spowodować, że w układzie znalazł się cały szereg nowych podzespołów.
To między innymi:
– elektroniczny układ sterujący
– dodatkowe pompy obiegowe
– dodatkowe termostaty
– dodatkowe zawory kierunkowe
– dodatkowe czujniki temperatury

To wszystko sprawia, że naprawa takiego układ jest bardziej skomplikowana i wymaga testera diagnostycznego i schematów układu.
Jedyne, co pozostaje niezmienne, to dbanie przez kierowcę o terminową wymianę płynu chłodniczego, stosowanie dobrego jakościowo płynu i kontrolowanie jego właściwego poziomu.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się