Czy warto inwestować w nowe opony zimowe? Jakie są dla nich alternatywy? Czy warto kupić opony całoroczne (opony wielosezonowe), opony bieżnikowane albo zimowe opony używane? Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Sprawdźmy – jakie.

To oczywiste, że każdy kierowca chciałby móc zamontować w samochodzie najdroższe opony od najlepszego producenta, żeby móc jeździć bezpiecznie. Ale w praktyce, tylko niewielki procent kierowców może to marzenie zrealizować. Bo koszty utrzymania samochodu są wysokie.

Jednak jazda zimą na oponach letnich to nie jest dobre rozwiązanie. To rozwiązanie najgorsze z możliwych. Tłumaczenie, że „kiedyś tak się jeździło za czasów PRL” jest również bezsensowne. Za czasów PRL szczytem marzeń był Fiat 126p albo Łada 2107. Nikt przy zdrowych zmysłach nie zamienił by współczesnego auta na jeden z tych złomów (pomijamy kolekcjonerów, bo to zupełnie inna sytuacja).

Dlaczego jazda na letnich oponach zimą to najgorsze możliwe rozwiązanie?

Mieszanka gumowa, z której są wykonane opony letnie, w trakcie niskich temperatur twardnieje. Przez to nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej przyczepności bieżnika do nawierzchni drogi.

Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie butów. Dlaczego zimą nikt nie chodzi w letnich butach, które mają podeszwę wykonaną z tworzywa sztucznego, albo z twardej gumy? Bo wtedy taka osoba zamieniłaby się w tancerza/tancerkę na lodzie. I co chwilę zaliczałaby upadki na śliskiej nawierzchni.

Podobnie jest z oponami. Mieszanka, przeznaczona do produkcji opon zimowych, zachowuje elastyczność w bardzo niskich temperaturach. Dzięki temu bieżnik przykleja się do nawierzchni asfaltowej. Na co to wpływa? Na sprawne przenoszenie siły napędowej, na skrócenie drogi hamowania i na zachowanie się auta podczas wykonywania manewrów.

Nie ma znaczenia, ile auto ma na wyposażeniu systemów bezpieczeństwa.
ABS, ASR i ESP nie zadziałają we właściwy sposób, jeśli samochód nie będzie miał odpowiednich opon.

Bieżnik opon letnich nie jest dostosowany do warunków zimowych. Przede wszystkim nie jest dostosowany do zapewnienia przyczepności na drodze pokrytej śniegiem i pośniegowym błotem. Opony zimowe są dostosowane. Mają one specjalny kształt bieżnika, z klockami bieżnika o ostrych kantach. Rowki obwodowe są odpowiedzialne za usuwanie śniegu i pośniegowego błota. W oponach zimowych stosuje się także miniaturowe nacięcia – lamelki. Ich zadaniem jest zapewnienie przyczepności na śniegu i pośniegowym błocie.

I znów proste ale jakże sugestywne nawiązanie do butów. Dlaczego zimą nikt nie chodzi w letnich tenisówkach, które mają niziutki i płaski bieżnik? Dlaczego ludzie noszą buty, mające wysoki bieżnik, z elastycznej gumy? Dla bezpieczeństwa. I tak samo jest z samochodem.

Angie from Sawara, Chiba-ken, Japan, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons

Angie from Sawara, Chiba-ken, Japan, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Nowe opony zimowe – wcale nie muszą być drogie

Nowe opony zimowe to rozwiązanie najlepsze.
Zalety:

-> Najwyższy poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy;
-> Przy odpowiedniej eksploatacji, komplet opon posłuży przez 5 lat;
-> Nowe opony można ubezpieczyć;
-> Opony są objęte gwarancją producenta.

Wady:
-> Wysoka cena zakupu;
-> Koszty sezonowej wymiany opon (dwa razy do roku) i ich przechowywania.
-> Nowe opony zimowe oferowane są w trzech segmentach. Jeśli kierowcę stać, może wybrać do auta opony  Premium. To najbardziej dopracowane produkty, wykonane przez markowych producentów z najwyższej jakości materiałów. To rozwiązanie idealne do aut Premium, z silnikami o dużej mocy.

Ale jeśli kierowca chce zaoszczędzić, może kupić nowe opony zimowe budżetowe. Jest wielu producentów tanich i dobrych opon, między innymi polska Dębica, czeski Barum, polski Kormoran, południowokoreański Nexen itd.
To rozwiązanie dla kierowców, którzy jeżdżą spokojnie.

Najlepszym miejscem do zakupu opon są sklepy internetowe, jak np. sklep https://www.NoweOpony.pl

Można tutaj wygodnie dobrać opony do auta, korzystając z wyszukiwarki po rozmiarze, albo po modelu auta. Opony można odebrać już następnego dnia. Wszystkie pochodzą prosto od producentów. Kierowca może porównywać różne modele i wybrać te, które będą mu najbardziej odpowiadać cenowo.

Jakie są alternatywy dla nowych opon zimowych?

Alternatywa dla nowych opon zimowych – opony całoroczne

Opony całoroczne to rozwiązanie kompromisowe, łączące w sobie cechy opon letnich i zimowych. To dobry produkt dla spokojnych kierowców, którzy nie jeżdżą agresywnie i nie mieszkają w rejonach, gdzie panują ciężkie warunki zimowe.

Zalety:
-> Duże oszczędności czasu i pieniędzy, związane z tym, że nie trzeba poddawać ich sezonowej wymianie.
-> Można kupić tanie opony budżetowe.
-> Mają gwarancję producenta, tak samo, jak opony sezonowe.

Wady:
-> Zużywają się szybciej, niż opony sezonowe.
-> Zapewniają dobre warunki do jazdy zimą i latem, ale nie tak dobre, jak opony zimowe i letnie.
-> Też trzeba je serwisować – przynajmniej raz w roku wyważyć i zamienić miejscami (rotować) zgodnie z zaleceniami producenta auta.

HopsonRoad (Stephen Flanders), CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

HopsonRoad (Stephen Flanders), CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Alternatywa dla nowych opon zimowych – opony zimowe używane

To rozwiązanie obarczone dużym ryzykiem.

Warto dokładnie sprawdzić stan opon, a także datę ich produkcji (nie wolno stosować opon, starszych niż 10 lat). Problemem może być ilość napraw, której nie jesteśmy w stanie zweryfikować. Warto pamiętać, że opony po trzeciej naprawie nadają się do wyrzucenia.
Zakup używanych opon zimowych to rozwiązanie dla osób, które w danym momencie nie dysponują odpowiednimi środkami finansowymi i po prostu, potrzebny jest im komplet opon, na którym przejadą jeden lub dwa sezony. Czasami można trafić na dobre okazje.

Zalety
-> Niska cena zakupu.
-> Czasami można trafić na dobrą ofertę.

Wady
-> Nie do końca można poznać stan opon.
-> Też trzeba je serwisować i dokonywać sezonowej wymiany.

Alternatywa dla nowych opon zimowych – opony bieżnikowane

Opony bieżnikowane można kupić w Internecie, na aukcjach, a także, co ciekawe, w hipermarketach. Jednak można się rozczarować, jeśli liczy się na duże oszczędności.<
Różnica pomiędzy oponami bieżnikowanymi, a nowymi oponami budżetowymi jest niewielka, albo nie ma jej wcale. Dlatego lepiej kupić opony nowe.

Jak produkuje się opony bieżnikowane? Stare, używane opony poddawane są specjalnym testom. Jeśli przejdą je pozytywnie, są odpowiednio przygotowywane (wyrównuje się stary bieżnik itd.). Następnie na oponach nadlewany jest nowy bieżnik, wykonany zgodnie ze stosowanym przez daną firmę wzorem. Np. może to być wzór opony zimowej. Bieżnik ma taką wysokość, jak w nowej oponie.

Czy warto? To już temat na zupełnie inny artykuł.

Przeczytaj również – Uszkodzone sprężyny zawieszenia – jak rozpoznać awarię?

TanasenkoD., CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

TanasenkoD., CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Jeśli artykuł Cię zainteresował – proszę, udostępnij.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL -

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl