We współczesnej Afryce powstają piękne samochody osobowe, co ciekawe, całkowicie zaprojektowane przez Afrykańczyków. Wyglądem są podobne do Mercedesów B, pod ich maskami pracują japońskie silniki, mają także świetne wyposażenie. I kto tu jest sto lat za Murzynami?

Kto się nie rozwija, ten się cofa. W Polsce trwa reanimacja różnego rodzaju peerelowskich potworków, na wielu forach motoryzacyjnych płacze się nadal nad Warsami i innymi nie wprowadzonymi do produkcji pojazdami, rozpisując się, co by było gdyby… A w Afryce trwa produkcja nowoczesnych i pięknych aut osobowych. Nigeryjska firma Innoson Vehicle Manufacturing istnieje od 2007 roku. Od początku istnienia firma produkowana autobusy, ciężarówki, pickupy, auta użytkowe, w tym specjalistyczne, a nawet SUV, korzystając z wielu licencji, przede wszystkich chińskich. W 2014 roku to się zmieniło.

Innoson IVM Fox  Źródło Internet

Innoson IVM Fox
Źródło Internet

W listopadzie 2014 roku firma zaprezentowała model samochodu kompaktowego, całkowicie zaprojektowanego w Nigerii. Auto oferowane jest w dwóch wersjach – jako pięciodrzwiowy hatchback Fox oraz czterodrzwiowy sedan Umu. Godne podkreślenia jest to, że siedemdziesiąt procent części, wykorzystanych przy produkcji aut, powstaje w Nigerii, w nowoczesnych klastrach przemysłowych. Pozostałe trzydzieści procent podzespołów jest importowanych – z Japonii, Niemiec i Chin. To podobna taktyka, jaką stosuje znany malezyjski producent Proton, o czym już pisaliśmy w naszym artykule o modelu Proton Preve.

Kompaktowe auto nigeryjskie to samochód o bardzo atrakcyjnej linii nadwozia, zarówno w wersji hatchback jak i sedan. Zarówno Fox jak i Umu mógłby bez jakichkolwiek kompleksów stanąć obok dowolnego auta, produkowanego w Europie, Japonii, USA czy Korei Południowej.

Innoson IVM Fox  Źródło Internet

Innoson IVM Fox
Źródło Internet

Auta mają bardzo atrakcyjny pas przedni, w którym uwagę zwracają świetnie zaprojektowane reflektory. Urody dopełniają mocne przetłoczenia, poprowadzone nad reflektorami i plastycznie łączące się ze zderzakiem. Całość uzupełnia świetnie zaprojektowany grill
i zderzak z dużym wlotem powietrza, bardzo ładnie wkomponowany w pas przedni. Rozwiązania stylistyczne zdają się przypominać te, które Niemcy zastosowali w Mercedesie B klasie W245. Cóż, jeśli się wzorować, to na najlepszych.

Potwierdza to sylwetka boczna, która w przypadku hatchbacka Fox bardzo mocno przypomina W245. Jest też bardzo atrakcyjna wizualnie – ładnie poprowadzona linia okien, mocne, wznoszące się ku tyłowi przetłoczenie, biegnące od przedniego nadkola aż do tylnych świateł, silnie zaakcentowane nadkola i wyprofilowana linia progów – auto jest naprawdę zgrabne. Równie atrakcyjny jest tył hatchbacka – duża szyba, bardzo ładne, duże lampy, kolejne przetłoczenie pomiędzy nimi.Sedan Umu jest równie zgrabny, w jego tylnym pasie też główne skrzypce grają duże, charakterystyczne lampy.

Innoson IVM Fox  Źródło Internet

Innoson IVM Fox
Źródło Internet

Nasz trop o podobieństwie do Mercedesa B W245 potwierdza wygląd deski rozdzielczej – zdaje się być ona kopią tej, zastosowanej w niemieckim aucie. Widać to po rozmieszczeniu zegarów, ich wielkości i zastosowaniu prostokątnego wyświetlacza pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem.

Innoson IVM Fox  Źródło Internet

Innoson IVM Fox
Źródło Internet

Jak wspomnieliśmy wcześniej, 30 procent części użytych do produkcji auta pochodzi z importu, w tym z Niemiec. Elementy wyposażenia wnętrza wykonano z ładnie wyglądającego tworzywa. Całość sprawia bardzo ciekawe wrażenie i widać tu typowo japoński styl projektowania – prostota, wygoda, przejrzystość i ergonomia, bez zbędnych elementów. Auto może mieć fotele obite elegancką skórą, co sprawia, że całość prezentuje się bardzo elitarnie.

Wyposażenie samochodu obejmuje cztery poduszki powietrzne (dwie przednie i dwie boczne), wspomaganie kierownicy, ABS, klimatyzację, nawigację satelitarną i interfejs USB.

Innoson IVM Umu  Źródło Internet

Innoson IVM Umu
Źródło Internet

Pod maską auta pracują czterocylindrowe, benzynowe silniki Mitsubishi. Podstawowa jednostka napędowa ma 1.5 litra pojemności i generuje moc 110 KM. Większy silnik ma dwa litry pojemności. Z silnikami współpracują pięciobiegowe skrzynie manualne albo czterobiegowe automaty.

Hatchback IVM Fox ma 3998 mm długości, 1720 mm szerokości i 1505 mm wysokości.
Sedan IVM Umu ma 4310 mm długości, pozostałe wymiary są bez zmian.

Ile kosztuje IVM Fox? Cena podstawowej wersji, z silnikiem 1.5 litra i manualną, pięciobiegową skrzynią biegów wynosi ok. 1.4 mln Naira, co po przeliczeniu daje ok. 28 000 złotych. Tymczasem najtańsza Dacia Sandero, która wygląda nieciekawie w porównaniu do nigeryjskiego auta, kosztuje w Polsce 29 900 złotych.

Producent samochodu stara się zaoferować nie tylko niższą cenę, ale także bardzo atrakcyjny kredyt na zakup auta. To szczególnie ważne, gdyż samochody będą musiały walczyć na rodzimym rynku z samochodami uznanych producentów, takich jak Honda, Toyota, Kia czy Hyundai.

Innoson IVM Umu  Źródło Internet

Innoson IVM Umu
Źródło Internet

Otaczający nas świat zmienia się w mgnieniu oka i potrafi nas niesamowicie zaskakiwać. Kto wie, czy za kilka lat nasi handlarze nie porzucą lawet i nie wynajmą statków, aby eksplorować rynek używanych aut w Afryce.
– Panie! Auto igła! Nigeryjczyk tylko do kościoła i do Shoprite jeździł raz w tygodniu! Silnik jak maszynka chodzi, bo nie było żadnych utrudnionych rozruchów zimą. A wiesz pan dlaczego? Bo tam mrozu i śniegu nie znajo!
Za pierwszą ofiarę motoryzacji uważany jest pastor z angielskiego miasta Redruth. Zginął, albowiem śmiertelnie przestraszył go model małego, parowego samochodu, pędzący po ulicach małego miasteczka. Pastor wziął go za… diabła. Twórca tego małego, dymiącego parą potwora – ceniony wynalazca William Murdock – zaprzestał po tym wydarzeniu dalszych prac, związanych z konstrukcja pojazdów.

Wpływ na to miała także decyzja sądu z Redruth, który zbadał całą tragiczną sprawę i nakazał wynalazcy zaprzestać prac z „diabelskim urządzeniem”.

Źródło:  geograph.org.uk Autor:  Tony Atkin

Źródło: geograph.org.uk
Autor: Tony Atkin

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się