Jeśli zastosuje się je w niewielkich ilościach i w odpowiednich miejscach – dodają naprawdę dużo uroku. Samoprzylepne listwy ozdobne chromowane albo czarne, błyszczące – to świetny dodatek. Ich montaż jest bardzo prosty. Trwałość – zadowalająca. Do tego są niedrogie. Same plusy.

Chromowe dodatki to nieodłączny element każdego eleganckiego auta. Najlepiej wyglądają one na limuzynach, zwłaszcza w ciemnych kolorach lakieru. Ale nie tylko. Bo np. czerwony lakier też dobrze komponuje się z chromem.

Chromowe listwy często podkreślają dolną część okien auta, albo obramowują całe okno. W przypadku listew samoprzylepnych nie ma co marzyć o zrobieniu obramowania całego okna. Uda się zrobić prostą linię.

Listwy chromowe są też montowane jako alternatywa dla listew bocznych, montowanych w dolnej części drzwi. Listwę chromową można też zamontować z tyłu auta, jeśli jest odpowiednie miejsce. Tylko nie na krańcu klapy bagażnika – wygląda to okropnie i tandetnie.

Tak samo okropnie i tandetnie wygląda samochód, w którym ktoś przesadził z ilością chromowanych listew samoprzylepnych. Przepraszam za określenie – wygląda to bardzo prymitywnie i wiejsko. Co za dużo, to niezdrowo.

listwa1

listwa2

listwa3

 

Jak dobrać samoprzylepne listwy chromowane do auta?

Najpierw trzeba zmierzyć odpowiednią ilość, jaka będzie potrzebna. Trzeba dodać do tego zawsze dodatkowy metr. To nie apteka. Zawsze może pojawić się błąd, przez co będzie trzeba docinać inaczej.
Następnie trzeba dobrać odpowiednią szerokość listwy. Jeśli jest to listwa pod okno, może być cieniutka, jako ozdobnik (3 mm), albo taka sama szeroka, jak standardowa listwa pod oknem (np. 20mm). W przypadku listew na drzwiach (w dolnej części drzwi) można stosować najgrubsze listwy.
Metr listwy chromowanej kosztuje od 3 do 9 zł za metr, w zależności od jej grubości i jakości.

5

5

6

 

Co jest potrzebne, żeby zamontować chromowaną listwę do auta?

Gąbka, szczoteczka i środek do mycia.
Odtłuszczacz w sprayu (delikatny) albo mydło w płynie lub płyn do naczyń, rozcieńczone z wodą i gąbka.
Ostre nożyczki, a najlepiej, ostry nóż do tapet.

7

8

 

Podłoże trzeba odpowiednio przygotować.
Trzeba je dokładnie umyć i odtłuścić. Potem wysuszyć.

9

10

 

Kolejny krok to docięcie listwy na odpowiednią długość. Trzeba zostawić po centymetrze z każdej strony.

11

Exif_JPEG_420

 

Ze spodniej części listwy należy oderwać foliową osłonę, która chroni warstwę kleju. Listwę należy odpowiednio ułożyć, a następnie docisnąć za pomocą miękkiej ściereczki. To bardzo ważne. Trzeba kilkakrotnie docisnąć listwę na całej długości.

Exif_JPEG_420

Exif_JPEG_420

 

Kolejny krok to docięcie końcówek listwy, tak, aby pasowały do kształtu nadwozia, drzwi itd.

listwa1

 

Na koniec trzeba zerwać zewnętrzną folię ochronną. I to wszystko.

listwa2

listwa3

 

Jaka jest trwałość chromowanych listew samoprzylepnych? W moim przypadku wytrzymały one na samochodzie
przez 3 lata w stanie idealnym. Potem wyblakły i straciły blask. Niemniej jednak, żadna się nie odkleiła. Po 4 latach od montażu przyszedł czas na ich wymianę na nowe.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.