Linka gazu to podzespół, który łączy pedał gazu z przepustnicą. Jest stosowany w starszych (albo prostszych konstrukcyjnie, tańszych) samochodach osobowych. Jak działa linka gazu? Jak jest zbudowana linka gazu? Jakie są konsekwencje awarii linki gazu? Czy można serwisować linkę gazu, aby służyła w samochodzie dłużej?

Linka gazu to prosty konstrukcyjnie podzespół, który łączy pedał gazu z przepustnicą. Linka pedału gazu jest stosowana w samochodach z silnikami benzynowymi i diesla.

Linka gazu – jaka jest jej rola?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, linka gazu łączy pedał gazu z przepustnicą. Spójrzmy na jej działanie na przykładzie silnika benzynowego. Linka gazu przenosi siłę, proporcjonalną do siły naciśnięcia na pedał gazu. Im silniejszy nacisk na pedał gazu, tym silniejsze otwarcie zaworu przepustnicy.
Im silniejsze otwarcie zaworu przepustnicy, tym więcej powietrza może trafić do silnika. Do tej masy powietrza, zmierzonej przez odpowiednie czujniki, wtryskiwana jest odpowiednia ilość paliwa.

Linkę gazu można łatwo znaleźć po otwarciu maski samochodu. Trzeba znaleźć filtr powietrza, a następnie główny przewód powietrza, prowadzący do kolektora dolotowego. Przed kolektorem dolotowym znajduje się przepustnica. Do przepustnicy przymocowana jest linka gazu. Linka jest poprowadzona tak, aby nie dotykała do gorącego bloku silnika, co mogłoby spowodować jej uszkodzenia.

Dlaczego usunięto linkę gazu z nowszych aut?

W nowszych samochodach linka gazu została wyeliminowana. Zamiast niej stosuje się czujnik położenia pedału gazu i przepustnicę z elektrycznie sterowanym zaworem.
Dlaczego?
Po pierwsze dlatego, że takie rozwiązanie pozwala na większą precyzję.
Po drugie, dzięki temu w razie potrzeby, aktywne systemy bezpieczeństwa (np. ESP) mogą zmniejszyć prędkość obrotową silnika, aby wyjść z poślizgu i ustabilizować tor jazdy samochodu. W tym czasie kierowca może naciskać pedał gazu, ale reakcji silnika nie będzie. Dzięki temu kierowca „nie zepsuje” działania systemu.

Jak jest zbudowana linka gazu?

Linka gazu zbudowana jest zgodnie z zasadami cięgna Bowdena (linki Bowdena).
Linka Bowdena składa się z dwóch podstawowych elementów:
– rurki z tworzywa sztucznego (może być z domieszką gumy), zwanej często pancerzykiem
– stalowej linki z metalowych drutów (nierozciągliwych), umieszczonych w jej wnętrzu.
Stalowa linka może się poruszać bez problemu wewnątrz rurki z tworzywa (lub tworzywa z gumą). Dzięki zastosowaniu sprężyny (w tym przypadku przy przepustnicy) stalowy element linki gazu wraca szybko na swoje miejsce.

Podobną budowę ma linka hamulca ręcznego w aucie.

Czy można serwisować linkę gazu, aby uniknąć jej uszkodzenia.

Warto pamiętać o tym, aby była ona mocowana w odpowiedni sposób, tak, aby nie stykała się z blokiem silnika.
Można smarować wewnętrzny element (linkę stalową) przy przepustnicy i przy pedale gazu, aby zapewnić lince łatwiejsze poruszanie się i ochronę przed korozją.

Co przyspiesza zużycie linki gazu? Agresywna jazda (szarpanie, gwałtowne naciskanie pedału gazu, powodujące przeciążenia), wilgoć i wraz z nią atakująca linkę korozja, uszkodzenia mechaniczne osłony .

linka1

 

Linka gazu – objawy awarii

Jakie są typowe objawy awarii linki gazu?
– Zacinanie się linki, powodujące szarpanie przy dodawaniu gazu albo niewłaściwą reakcję na naciskanie pedału gazu.
– Słabsza reakcja na naciskanie pedału gazu, spowodowana uszkodzeniem sprężynek.
– Brak reakcji na naciskanie pedału gazu, spowodowane zerwaniem linki, albo skorodowaniem i zablokowaniem linki.

Jak należy naprawić linkę gazu? Jest tylko jeden sposób – wymiana linki na nową.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.