Pomimo dużej popularności bezorkowych technologii uprawy pługi nie znikają z gospodarstw. Nawet jeśli używamy ich rzadziej niż przed laty, to z pewnością nie zrezygnujemy nich całkowicie. Dlatego warto pamiętać o kryteriach, jakimi powinniśmy się kierować, wybierając pług do gospodarstwa. Najczęściej zaczynamy od postawienia sobie podstawowego pytania np. jaki pług do ciągnika 80 KM? Zobaczmy więc jak na takie pytanie odpowiedzieć.

Jaki pług do ciągnika 80 KM? – dobór pługa do mocy ciągnika

Stawiając pytanie, jaki pług do ciągnika 85 KM, a jaki do 80 KM itd. zazwyczaj mamy na myśli to iloskibowy będzie pług. Poruszamy w ten sposób podstawową, ale trzeba pamiętać, że nie jedyną kwestię. Liczba korpusów płużnych w relacji do mocy silnika ciągnika rolniczego jest bardzo istotna, ale odpowiedź może być różna, w zależności od innych cech pługa. Finalnie bowiem liczy się jego waga i wymiary. To ile waży pług, zależy między innymi od rodzaju stali, z jakiej jest wykonany, przekrojów elementów konstrukcyjnych czy zastosowanych odkładnic. Z kolei rozstaw korpusów decyduje o całkowitej długości maszyny, a jak wiadomo przy tej samej masie, krótszy pług będzie miał mniejsze zapotrzebowanie na udźwig podnośnika. Jednak to nadal nie wszystko.

Rodzaje zabezpieczeń

Podczas wybierania pługa niesłychanie istotna jest kwestia jego dopasowania do warunków glebowych panujących w gospodarstwie. Jednym z czynników, jakie należy uwzględnić, jest ryzyko uszkodzenia elementów pługa, na skutek uderzenia w kamienie. Ze względu na fakt, że rodzaj zastosowanego zabezpieczenia ma znaczący wpływ na wagę pługa, wybrany wariant powinien także uwzględniać możliwości ciągnika. Jeżeli mamy ciężkie i dodatkowo kamieniste gleby najwygodniejsze będzie zabezpieczenie hydrauliczne. Można łatwo regulować jego siłę, a zadziałanie zabezpieczenia nie powoduje przerwy w pacy. Niestety jest to jednocześnie wariant najcięższy. Jeżeli ryzyko uderzenia w kamień jest niewielkie, możemy rozważyć najlżejsze zabezpieczenie kołkowe. Wariantem pośrednim jest zabezpieczenie resorowe. W przypadku uszkodzenia należy pamiętać o wymianie części zamiennych do pługa.

Jaki pług obrotowy do ciągnika 80 KM – co jeszcze wziąć pod uwagę?

Pługi obrotowe zazwyczaj są kojarzone z większymi ciągnikami, jednak posiadacze mniejszych maszyn nie są skazani na pługi zagonowe. Pług obrotowy pozwala pracować sprawniej i z lepszym efektem. Niestety ze względu na konieczność zdublowania liczby korpusów płużnych jego, waga jest znacząco większa niż zagonowego odpowiednika. Uwzględniając opisywane wyżej kryteria, można jednak dobrać pług obrotowy także do ciągników o mniejszych mocach.

Poza dopasowaniem pługa do możliwości ciągnika niezwykle ważne jest jego dostosowanie do warunków glebowych. Można to zrobić, dobierając odpowiedni rodzaj odkładnic, rozstaw korpusów czy prześwit. Niesłychanie ważne zarówno dla jakości orki, jak i zużycia paliwa jest także odpowiednie ustawienie pługa. Decyzja dotycząca zakupu pługa powinna zawsze być przemyślana i uwzględniać wszelkie indywidualne uwarunkowania.

Sprawdź ofertę części zamiennych oraz materiałów eksploatacyjnych dla rolnictwa na stronie https://www.aldomarket.pl/

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Odwiedź także StrefaMotoryzacji.Online – portal motoryzacyjny o technice stosowanej w samochodach

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.