Podstawowy dobór oleju silnikowego do samochodu nadal sprawia problemy niektórym kierowcom. Jeszcze więcej niewiadomych pojawia się wtedy, gdy trzeba dobrać olej do starego diesla albo starego benzyniaka. Starego, czyli używanego auta, które w naszym kraju przeżywa drugą młodość. To najczęściej 15 letni samochód, z przebiegiem ponad 200 lub 300 tys. kilometrów. Jak dobrać olej silnikowy do takiego samochodu?

Dobór oleju silnikowego do starszego auta jest banalnie prosty. Nie ma w tym nic skomplikowanego. Wystarczy zajrzeć do instrukcji auta. Tam znajduje się specyfikacja oleju silnikowego, ustalona przez producenta pojazdu. Ale można jeszcze prościej.

Jak dobrać olej silnikowy do samochodu w bardzo prosty sposób?

Metoda pierwsza – wystarczy skorzystać z wyszukiwarek olejów, które znajdują się na stronach producentów olejów silnikowych. Po wpisaniu podstawowych danych dotyczących pojazdu, kierowca otrzyma rekomendację dotyczącą użycia określonego oleju silnikowego, zgodnego w stu procentach z zaleceniami producenta. Nie oznacza to, że trzeba zastosować taki olej. Po prostu, to świetny sposób na szybkie znalezienie odpowiedniej specyfikacji oleju do własnego auta.

Inny sposób? W profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych sprzedawcy mają dostęp do katalogów referencji, takich jak chociażby Tec Doc, albo Profi Auto. Takie katalogi pozwalają na idealne dobranie części i płynów. Można podać numer VIN, albo takie same dane, jak w poprzedniej metodzie.

Dobierając olej silnikowy do auta, należy kierować się następującymi parametrami:
– oznaczeniem oleju zgodnie z normą SAE – np. 5W30
– informacją na opakowaniu, że dany olej spełnia normy jakościowe producenta auta, np. normę VW 504 00 lub inne.
Można kupić olej silnikowy dowolnego producenta, byle tylko był zgodny z powyższymi specyfikacjami.

Jaki olej do starego diesla? Jaki olej do benzyniaka z dużym przebiegiem

Nie ma znaczenia, ile lat ma samochód, ani jaki ma za sobą przebieg.

Do starego diesla, do diesla z dużym przebiegiem, do benzyniaka z przebiegiem 200, 300, czy 400 tys. km przebiegu, stosuje się taki sam olej, jaki producent zastosował na pierwszy montaż i jaki zaleca do serwisowania auta. Czyli, jeśli producent auta zastosował olej 5W30 (o odpowiednim poziomie jakości) na pierwszy montaż, taki sam olej należy stosować w samochodzie 5, 10 i 30 letnim.
Skąd biorą się wątpliwości w sprawie stosowania oleju? Otóż niekiedy krążą jeszcze mity o tym, że w starszych samochodach trzeba stosować olej silnikowy, który jest bardziej „gęsty”. Czyli np. mineralny 10W40 zamiast syntetycznego 5W30.
Nieprawda. Poza tym gęstość oleju nie ma nic wspólnego z jego lepkością, wyrażaną poprzez normę SAE (czyli np. 5W30 lub 10W40). Lepkość to parametr, który opisuje zachowanie oleju silnikowego w określonej temperaturze.
Im starszy silnik, tym bardziej potrzebny jest mu dobry olej silnikowy. Zastosowanie oleju niskiej jakości, albo o złej specyfikacji (a często jedno i drugie naraz) dobije starszą jednostkę napędową.
Stosowanie takiego oleju będzie powodowało przyspieszone zużycie silnika, problemy z turbosprężarką, łańcuchem rozrządu, panewkami i układem zmiennych faz rozrządu.

Po co ryzykować? Nie trzeba kupować najdroższych olejów. Można znaleźć oleje mniejszych producentów (w tym wielu polskich), które spełniają wyśrubowane normy poszczególnych producentów aut. Wystarczy sprawdzać na opakowaniach. Polski olej silnikowy może być o połowę tańszy. Nie trzeba sugerować się mądrościami Pana ze sklepu, który chce nam sprzedać markowy olej zachodni, bo taki akurat ma na półce, a polski olej to wg niego g….. . Najważniejsze, żeby znaleźć właściwą specyfikację. I stosować olej o takiej specyfikacji przez cały okres eksploatacji jednostki napędowej.

 

<h2>PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – <a href=”https://www.motorewia.pl/” target=”_blank” rel=”noopener”>POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</a></h2>
<h2>PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/motoartykuly/” target=”_blank”>MAGAZYN MOTORYZACYJNY</a> – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/mototechnika/” target=”_blank”>TECHNIKA MOTORYZACYJNA</a> – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/rewia/” target=”_blank”>TESTY SAMOCHODÓW</a> – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/prawda-o-samochodach-elektrycznych/” target=”_blank”>ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE</a> – prawda o elektrycznych wynalazkach</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/motoryzacja-i-polityka-2/” target=”_blank”>MOTORYZACJA I POLITYKA</a> – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/akcesoria-dla-kierowcow/” target=”_blank”>AKCESORIA MOTORYZACYJNE</a>– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/samochody-swiata/” target=”_blank”>SAMOCHODY ŚWIATA</a> – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/dokumenty-ubezpieczenia-rejestracja-wyrejestrowanie/” target=”_blank”>DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE</a></h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/humor-i-ciekawostki/” target=”_blank”>HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE</a> – lekko i z humorem</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/motocykle/” target=”_blank”>MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY</a></h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/motomilitaria/” target=”_blank”>MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO</a></h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/podroze/” target=”_blank”>SLOW DRIVING</a> – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE</h2>
<h2><a href=”https://www.motorewia.pl/category/walka-z-korozja/” target=”_blank”>WALKA Z KOROZJĄ</a> – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów</h2>
<h2>ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA <a href=”https://www.facebook.com/motorewia/” target=”_blank” rel=”noopener”>MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK</a> I <a href=”https://twitter.com/motorewia” target=”_blank” rel=”noopener”>MOTOREWIA.PL NA TWITTER</a></h2>
<h2>PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – <a href=”https://www.motorewia.pl/” target=”_blank” rel=”noopener”>POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</a></h2>

Podziel się