Lakier ma ogromny wpływ na wygląd zewnętrzny samochodu. Auto, które ma zniszczony lakier, wygląda mało atrakcyjnie i jest uważane za zaniedbane. Jeśli dojdzie do sprzedaży – takie auto trudno będzie sprzedać. Jak skutecznie zabezpieczyć lakier w nowym samochodzie, żeby był piękny przez wiele lat? Współczesne lakiery mają piękne barwy, które zdecydowanie podkreślają wygląd samochodu. Zwłaszcza, w przypadku lakierów metalik. Bez względu na to, czy to lakier jasny, czy standardowa czerń, która doskonale sprawdza się w przypadku limuzyny.

W trakcie eksploatacji samochodu, lakier ulega uszkodzeniom. Dlaczego? Każdego dnia lakier poddawany jest działaniu szeregu czynników, takich jak:
- > Promieniowanie ultrafioletowe;
- > Światło słoneczne;
- > Mikro kamienie, wyrzucane w powietrze przez koła;
- > Ptasie odchody;
- > Kwasy z ciał owadów;
- > Kwaśne deszcze;
- > Wahania temperatury;
- > Niewłaściwa pielęgnacja auta, np. za pomocą szczotek, które powodują powstawanie hologramów (kolistych zarysowań);
- > Uszkodzeń mechanicznych;
- > I innych.

Trzeba też pamiętać, że współczesne lakiery są cieniutkie (pomimo tego, że stosuje się powłoki 3 – warstwowe), a do tego są pozbawione szeregu składników, mających wpływ na trwałość lakieru (np. ołowiu, który wyeliminowano ze względów zdrowotnych i ekologicznych). Producenci samochodów oszczędzają także na lakierowaniu aut (lakierowanie jest drogie i ma wpływ na końcową cenę auta).

Nic zatem dziwnego, że już po kilku latach na lakierze mogą pojawić się rysy, ryski, hologramy, plamy, odbarwienia, odpryski (zwłaszcza na przedniej masce, grillu i w okolicy kół) a sam lakier może zacząć pękać. W najgorszym przypadku dochodzi do odparzeń zewnętrznej części powłoki lakierniczej, czyli lakieru bezbarwnego (tzw. klaru – clearu).

Dlatego warto zabezpieczyć lakier auta przed uszkodzeniami, już w pierwszych dniach po wyjeździe z salonu. Obecnie stosowane są dwie, bardzo skuteczne metody, które zabezpieczają nadwozie auta na wiele lat. Jakie są to metody?

Photo by TeddyBuddy44 on Foter

Photo by TeddyBuddy44 on Foter

Specjaliści od auto detailingu radzą – jak skutecznie zabezpieczyć lakier nowego auta?

Zapytaliśmy specjalistów z firmy Ziebart Auto Detailing Warszawa (https://warszawa.ziebartpolska.pl) o to, jak najskuteczniej zabezpieczyć lakier nowego auta. Są dwie bardzo skuteczne metody.

Powłoka ceramiczna

Powłoka ceramiczna to specjalny kosmetyk, którzy wykorzystuje szereg składników, między innymi krzem, tworzących bardzo cieniutką warstwę ochronną na całym lakierze auta. Co ciekawe, powłokę ceramiczną można również nałożyć na szyby, klosze reflektorów a nawet na elementy gumowe.

Powłoka ceramiczna zapewnia ochronę przed wszelakiego typu uszkodzeniami, w tym przed delikatnymi zarysowaniami. Poza tym, zapewnia ona także piękny połysk nadwozia samochodu (tzw. lustro).
Nałożenie powłoki ceramicznej wymaga odpowiedniego przygotowania nadwozia auta.
Trzeba przeprowadzić dokładną dekontaminację (oczyszczanie ze wszelakich zanieczyszczeń, w tym trudno usuwalnych (smoła, tłuszcz, ślady po paliwie) i odtłuszczanie.. Następnie nadwozie jest glinkowane i osuszane.
Dopiero wtedy można nakładać powłokę ceramiczną. Nakłada sie ją na niewielkie obszary, a potem dokładnie poleruje, metodą na krzyż.
Jest to czynność bardzo pracochłonna, nic zatem dziwnego, że na nałożenie powłoki ceramicznej, trzeba poświęcić wiele godzin. Powłokę poleruje się aż do uzyskania połysku. Potem, przez wiele godzin, powłoka się utwardza. Nie wolno jej w tym czasie myć.
Dobra, profesjonalnie położona powłoka ceramiczna, zapewnia ochronę na 5 lat. Trzeba ją tylko odświeżyć raz na rok, albo raz na dwa lata.

A co z samochodami, które mają kilka lat? Czy powłoka ceramiczna służy tylko i wyłącznie do zabezpieczania nadwozi samochodów nowych? Nie. Powłokę ceramiczną można również położyć na nadwoziach starszych samochodów. Ale nie wszystkich – nie może być na nich uszkodzeń korozyjnych, dużych rys itd.

Przed położeniem powłoki ceramicznej, lakier poddawany jest korekcji. Polega ona na tym, że poleruje się lakier za pomocą polerek mechanicznych, dobierając pasty i pady polerskie o odpowiedniej gradacji. Pozwala to na odświeżenie lakieru (gdy zmatowiał, poprzez starcie zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego), usunięcie rysek i hologramów, a także zamaskowanie większych rys.

Ceramika chroni także przed korozją.

Photo by Marvin Kuo on Foter

Photo by Marvin Kuo on Foter

Oklejanie nadwozia folią bezbarwną

To metoda jeszcze bardziej trwała, która nie wymaga odświeżania. Na całej powierzchni lakieru rozprowadza się specjalną folię bezbarwną. To specjalny rodzaj folii, niezwykle płynnej (tak zwana folia lejąca), którą rozprowadza się po delikatnym podgrzaniu. Dzięki temu folia dokładnie okleja wszystkie elementy auta, takie jak przecięcia, przetłoczenia, elementy wklęsłe, lusterka itd.

Folia doskonale chroni przed przebarwieniami, uszkodzeniami mechanicznymi, korozją (bo do nadwozia nie dostaje się woda, brud i kurz oraz sól drogowa), zanieczyszczeniami i na dodatek nadaje połysk.

Nakładanie folii jest również pracochłonne. Nadwozie należy dokładnie oczyścić (dekontaminacja) i odtłuścić. Następnie smaruje się je specjalnym środkiem, który zwiększa przyczepność kleju, jakim pokryta jest spodnia warstwa folii.

Folię rozprowadza się na wszystkich elementach nadwozia, krok po kroku. Docina się elementy, mające np. pokryć dach. Potem, po podgrzaniu folia jest rozprowadzana za pomocą szpachelek, aby usunąć wszelakie nierówności i bąbelki powietrza.
To bardzo skuteczny sposób zabezpieczenia lakieru.

Który sposób jest według Państwa lepszy?

Photo by nosillacast on Foter

Photo by nosillacast on Foter

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl