Dystrybutory paliwa to urządzenia, przeznaczone do pobierania paliwa ze zbiorników i precyzyjnego dawkowania go do określonego pojazdu, za pomocą specjalnych urządzeń końcowych. Każdy kierowca korzysta z dystrybutorów paliwa w trakcie korzystania ze stacji paliw. Ale specjalne dystrybutory paliwa są także stosowane w bazach firm transportowych, bazach komunikacji miejskiej, bazach wojskowych i wielu innych.

Klasyfikacja dystrybutorów paliwa

Dystrybutory paliwa w polskich warunkach wykorzystywane są do:
• Dystrybucji i/lub sprzedaży benzyny;
• Dystrybucji i/lub sprzedaży oleju napędowego;
• Dystrybucji i/lub sprzedaży paliwa lotniczego w bazach lotniczych;
• Dystrybucji i/lub sprzedaży paliwa w małych portach np. do motorówek lub jachtów motorowych;
• Dystrybucji i/lub sprzedaży płyny AdBlue.

Dystrybutory paliwa klasyfikuje się wedle następujących kategorii:
• Dystrybutory stojące – takie dystrybutory są montowane na stacjach paliw, a często także w różnych bazach do użytku wewnętrznego (np. w bazach firm budowlanych).
Nowoczesne dystrybutory wyposażane są w precyzyjny układ pomiarowy i wyświetlacz elektroniczny. W starszych modelach (jakie mogą znajdować się jeszcze w bazach różnych firm) stosowano wyświetlacz analogowy.
• Dystrybutory wiszące – to niewielkie dystrybutory, niestosowane na stacjach benzynowych. Montuje się je przede wszystkim w firmach, tam, gdzie nie są narażone na duże obciążenie. Pomimo niewielkich rozmiarów, taki dystrybutor także samodzielnie pobiera paliwo ze zbiornika.
• Dystrybutory legalizowane zgodnie z dyrektywą MID Unii Europejskiej – wszystkie dystrybutory, znajdujące się na stacjach paliw muszą mieć taką legalizację.
• Dystrybutory legalizowane automatyczne – stosowane na stacjach paliw, bez personelu. W tym przypadku są one wyposażone w układ do pobierania pieniędzy (układ przedpłacony – kierowca umieszcza w odpowiednim okienku pieniądze i za taką kwotę może zatankować). Dystrybutory tego typu mogą też umożliwiać dokonywanie płatności bezgotówkowych.

Dystrybutor paliwa – jak jest zbudowany?

Dystrybutor paliwa musi być bezpieczny i funkcjonalny. Każdy kierowca musi sobie poradzić z jego obsługą. Urządzenie musi mieć czytelny wyświetlacz (obecnie stosuje się elektroniczne), wyświetlający cenę za litr paliwa, ilość zatankowanego paliwa i końcową cenę do zapłaty.

Z jakich elementów składa się dystrybutor paliwa?
• Pompy łopatkowej (o różnej wydajności, od 50 do 150l/minutę) zasilanej elektrycznie;
• Przepływomierza, precyzyjnie odmierzającego ilość paliwa;
• Filtra paliwa;
• Układu elektronicznego, z możliwością zdalnej blokady przez pracownika stacji, połączonego z centralnym komputerem na stacji (przekazuje między innymi informacje o ilości zatankowanego paliwa);
• Wyświetlacza elektronicznego, prezentującego dane z przepływomierza paliwa;
• Węża dystrybucyjnego z przyciskiem uruchamiającym. Po zdjęciu węża z zapadki uruchamia się pompa łopatkowa;
• Zapadki na boku szafki, która po odłożeniu węża powoduje unieruchomienie pompy łopatkowej.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.