Gratowanie metalu jest powszechne w branży motoryzacyjnej. Ten proces wykorzystuje się do wygładzania detali – aby były ładne, zaokrąglone, dopracowane i… łatwe w montażu. Co to jest gratowanie? Odpowiadamy w naszym artykule.

Co to gratowanie?

Gratowanie służy do wyrównania wszelkich nierówności z powierzchni metalu, które powstały w wyniku jego obróbki. W rezultacie otrzymujemy dobrze i precyzyjnie zaokrąglone krawędzie materiału. Gratowanie jest elementem wykończenia pracy i prowadzi do poprawienia jego wyglądu oraz zwiększenia odporności na zniszczenia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zobacz artykuł stworzony przez profesjonalistów w tej dziedzinie: https://jptech-maszyny.pl/gratowanie-krawedzi-detali.

Gratowanie w branży motoryzacyjnej – precyzja jest niezwykle ważna

Gratowanie w branży automotive musi być niezwykle precyzyjne. Dlaczego? Nawet niewielkie niedoróbki mogą powodować problemy z właściwym montażem poszczególnych części. To mogłoby spowodować problemy w trakcie pierwszego montażu na linii produkcyjnej.

Inny powód – wszelakiej maści niedoróbki mogą powodować przegrzewanie się podzespołów w trakcie pracy, a to będzie powodować uszkodzenia. Ich konsekwencją może być nawet zniszczenie jakiegoś podzespołu.

Jedną z części samochodu, w której stosuje się gratowanie, są felgi samochodowe, np. aluminiowe. Dzięki gratowaniu powierzchnie felg są stuprocentowo gładkie. To szczególnie ważne, albowiem dzięki temu powierzchnie styku pomiędzy stopką opony a felgą idealnie do siebie przylegają. Ma to oczywiście kluczowy wpływ na szczelność, a także na zabezpieczenie opon przed uszkodzeniami.

Photo by USDAgov on Foter

Photo by USDAgov on Foter

Czego używa się do gratowania?

Do gratowania używany jest gratownik. Zbudowany jest z oprawki, do której możemy zamontować wymienne ostrze HSS lub HSSE. Wybór ostrza zależy od obrabianego materiału.

Ostrza HSS są wytworzone ze stali szybkotnącej, która jest odpowiednia do gratowania aluminium, tworzyw sztucznych i żeliwa szarego. Ma ona twardość 62 HRC i można obrabiać nią materiały, których twardość nie przekracza 35 HRC.

Ostrza HSSE posiada twardość 64 HRC są odpowiednia dla gratowania mosiądzu, aluminium ,żeliwa oraz stali nierdzewnej twardości 37 HRC. HSSE są zbudowane ze stali szybkotnącej kobaltowej. Ich wytrzymałość na wysoką temperaturę i ścieranie jest większa.

Zastosowanie

Ta metoda jest stosowana w każdej branży, która potrzebuje dokładnie zaokrąglonych krawędzi – a zatem także w automotive. Jest to konieczne dla bezpieczeństwa i transportu. Poza motoryzacją, gratowanie możemy spotkać w branży medycznej, jubilerskiej, satynowej i optycznej.

Metody gratowania

Gratowanie posiada wiele metod. Jednymi z nich jest proces obróbki z użyciem techniki ręcznej, chemicznej, termicznej i elektrycznej.

Mechaniczna

Tym sposobem jest obróbka ręczna, dzięki której możemy zaokrąglić krawędzie mniejszych produktów oraz części maszyn i rur. Ten proces jest dość nużący i zależy od umiejętności gratownika. Taka praca może być bardzo dokładna. Aktualnie często stosuje się metodę ręczno-maszynową, gdzie dodatkowo używane są np. szlifierki taśmowe ręczne, które bardzo dobrze oszlifują nam konkretny metal.

Chemiczna

Ten rodzaj obróbki jest wykonywany przez zanurzenie danego produktu w mieszaninie chemicznej, która eliminuje wszystkie zadziory. Ta metoda jest używana chętnie do produktów o nieregularnym kształcie. Każdy roztwór do gratowania jest specjalnie dobierany pod rodzaj metalu, tak aby go nie rozpuścić i nie zniszczyć.

Termiczna

Stosowana głównie przy obróbce magnezu i aluminium. Metal wprowadzany jest do komory, zbudowanej z grubych ścian, a następnie dodaje się do niej metan i tlen. W wyniku połączenia tych związków dochodzi do silnego wybuchu o temperaturze przekraczającej kilka tysięcy stopni. Temperatura dokładnie usuwa wszystkie graty, nawet w bardzo trudno dostępnych miejscach.

Elektryczna

Gratowanie za pomocą prądu jest bardzo wydajna metodą. W tej metodzie używa się elektrolizy, która nie naraża metalu na naprężenie temperaturę czy mechaniczne. Proces ten zachodzi bezdotykowe przez podłączenie katody do prądu. Anodą zaś jest obrabiany metal. Między nimi zachodzi wymiana ładunku i wygładzenia powierzchni metalu. Do uzyskania najlepszego efektu musimy wziąć pod uwagę:
wielkość gratów,
prędkość przepływu elektrolitu,
gęstość i koncentrację prądu,
rodzaj materiału
temperaturę.

Jeśli chcemy gratować tylko dany fragment metalu, a nie jego całość, możemy zastosować technikę elektroerozji. Dzięki niej nie ma zagrożenia gratowania elementu, którego nie chcemy ratować. Niska energia wyładowań wyrównuje tylko wskazanego miejsca.

 

Photo by USDAgov on Foter

Photo by USDAgov on Foter

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author