Motocykle Indian – to jedna z najbardziej kultowych marek amerykańskich motocykli, znana na całym świecie. Choć dla wielu osób ikoną amerykańskich motocykli jest Harley Davidson, Indian jest również bardzo ceniony. I starszy od Harleya Davidsona o 2 lata! Historia marki Indian jest bardzo skomplikowana. Wejście na szczyt, upadek, nieudane próby walki o ponowne zaistnienie na rynku, w końcu udany „restart” i mozolna walka o klienta, zakończona sukcesem. Obecnie kultowe motocykle amerykańskiej marki Indian można już zakupić w Polsce. Można też kupić wszelakiego typu części i akcesoria.
Motocykle Indian są sprowadzane do Polski od 2014 roku. Obecnie można je również kupić w południowej Polsce, w salonie firmy Moto Trip https://www.motocykle-krakow.pl/. Na ponad 550 metrach powierzchni wystawowo – sprzedażowej można podziwiać również pojazdy innych marek, a także skutery i quady.

Motocykl Indian – https://www.motorewia.pl Źródło: Noah Wulf, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Motorcycle Indian
Motocykle Indian – co jest w nich wyjątkowego?
Obecny producent motocykli Indian umiejętnie łączy ich niepowtarzalny, klasyczny wygląd (sylwetka, potężne błotniki, dużo chromów) z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. To właśnie wygląd jest najważniejszym znakiem rozpoznawczym tych pojazdów. Są to pojazdy niepowtarzalne i oryginalne, „ciężkie”, w ciekawych wersjach kolorystycznych, dzięki czemu pozwalają wyróżnić się na drodze, a nawet wśród zlotu motocyklistów. A do tego, dzięki szeregowi dostępnych oryginalnych dodatków i akcesoriów, można je dodatkowo stylizować, zgodnie z własnymi upodobaniami.
Jakie to nowoczesne rozwiązania techniczne można znaleźć w motocyklu, który ma dalej niepowtarzalny, klasyczny, typowo amerykański wygląd? Lekkie, ale równocześnie wytrzymałe, aluminiowe ramy, system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS, nowoczesny i skuteczny układ hamulcowy (przewody hamulcowe w stalowych oplotach, czterotłokowe zaciski), komputer pokładowy, przydatny podczas jazdy po trasie tempomat, a nawet system bezkluczykowego uruchamiania silnika i wysokiej klasy audio w modelu Chieftain. Pomimo tego, że obecnie na całym świecie stosuje się materiały tak zwane, ekologiczne, to Indian dalej wykorzystuje w swoich motocyklach prawdziwą skórę wołową. Wymaga ona odpowiedniej pielęgnacji, ale zapewnia też zdecydowanie inny wygląd niż ekoskóra. To są właśnie te dodatki, które sprawiają że duch prawdziwego motocykla Indian jest nadal żywy.

Motocykle Indian w muzeum https://www.motorewia.pl Żródło Rikki Mitterer, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Znakiem rozpoznawczym Indian jest też charakterystyczny, czerwony kolor lakieru, nadal stosowany w niektórych modelach. Choć nie brakuje też innych wersji, także niecodziennych np. karbonu, czy koloru żółtego.
Sam wygląd to oczywiście, nie wszystko. Przez kilka miesięcy w roku można się tylko na niego patrzeć, ale w trakcie wiosny i lata oraz wczesnej jesieni, można z niego korzystać do woli. Indian zapewnia doskonałą przyjemność z jazdy. Jest ciężki, zatem nie jest to pojazd dla niedoświadczonego motocyklisty. Motocykl jest też napędzany przez mocny silnik V-Twin, dzięki czemu zapewnia dużą przyjemność z jazdy.
Kolejnym plusem motocykli Indian jest to, że można je w łatwy i szybki sposób doposażać w kufry i inne akcesoria. A dzięki temu można je dostosować do wymagań w trakcie podróży.
Zaczęło się od rowerów. Burzliwa historia marki Indian
Cóż, rower to też jednoślad. Działalność rozpoczęto pod nazwą Hendee Manufactiring Company. Firmę założyli kolarz George M Hendee oraz mechanik Carl Oscar Hedstrom. Firma rozpoczęła działalność w Springfield, w Massachusetts. W 1901 roku zaprojektowano pierwszy motocykl, na którym już w 1903 roku ustalono rekord prędkości, wynoszący 56 mph. W 1904 roku po raz pierwszy zastosowano słynne, czerwone malowanie.
W 1905 roku właściciele firmy Indian stworzyli pierwszą na świecie jednostkę napędową V-Twin. Początkowo była ona wykorzystywana do jazdy sportowej. Ale w 1907 roku zaprezentowano jej cywilną wersję.
W 1910 roku właściciele firmy Indian mogli poszczycić sie tym, że firma stała się największym producentem motocykli na świecie. Ale, co ciekawe, odeszli z niej w tym czasie obaj założyciele.
Ciekawostka: motocykle Indian trafiały nawet do Wojska Polskiego w latach 20 – tych ubiegłego wieku. Zakupiono ok. 500 szt.
W 1928 roku nazwę firmy zmieniono na Indian Motorcycle Manufacturing Company. W tym czasie najpopularniejszymi modelami były Scout i Chief.
W 1945 roku w ofercie Indian pojawiły się lekkie jednoślady, a produkcję ciężkich zawieszono. Czym się to zakończyło? Niemalże upadkiem firmy. W 1953 roku firma zaprzestała produkcji.
Aż do lat 90 – tych kultowa marka nie produkowała motocykli. Do USA sprowadzano różne motocykle innych producentów i sprzedawano pod marką Indian. Były to między innymi motocykle Royal Enfield, Matchless i AJS.
W 1999 roku reanimowani firmę jako Indian Motorcycle Company of America i powrócono do produkcji motocykli ciężkich, pod klasycznymi markami Chief, Scout i Spirit. Firma jednak upadła. W 2006 roku pojawił się kolejny właściciel marki.
Dopiero w 2011 roku marka Indian znów zabłysnęła na motocyklowym firmamencie. Właścicielem marki stała się firma Polaris Industries. Nowy właściciel postawił na nowe wersje trzech klasycznych modeli motocykli. Klasyka, innowacyjność, dobre komponenty i wysokie osiągi – tak miały prezentować się odrodzone motocykle Indian. I to okazało się receptą na sukces. Marka Indian wróciła w wielkim stylu. A to przełożyło się na zainteresowanie klientów na całym świecie.
W ofercie firmy Moto Trip znaleźć można obecnie 6 modeli motocykli Indian.
To modele
Indian SIndian Scout
Indian FTR1200
Indian Cruiser
Indian Bagger
Indian Touring
Indian Challenger