MOP czyli Miejsca Obsługi Podróżnych to specjalnie przygotowane miejsca postojowe i wypoczynkowe dla kierowców, zlokalizowane przy autostradach i drogach szybkiego ruchu. Czy korzystanie z MOP jest bezpieczne? Dla kierowcy i pasażerów tak. Dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów – już nie, jeśli korzystamy z nich często. Dlaczego? Odpowiedź w tekście.

Miejsca Obsługi Podróżnych powstają po to, aby kierowca mógł się zatrzymać, odpocząć, skorzystać z WC, czasami także z prysznica i coś zjeść. Półgodzinna przerwa w wakacyjnej podróży pozwala odpocząć, rozprostować kości, wypuścić psa czy kota. To bardzo dobre dla kierowcy i dla pasażerów.
Niestety, częste korzystanie z MOP w trakcie dalekich podróży nie jest dobre dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów. Dlaczego? Niszczą się w przyspieszonym tempie.

Dlaczego częste korzystanie z MOP nie jest dobre dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów?

Kierowca w trakcie dalekiej (na przykład wakacyjnej podróży) zatrzymuje się na MOP. Odpoczynek trwa średnio 30 minut. W tym czasie obniża się ciśnienie oleju silnikowego i oleju przekładniowego w automatycznej lub manualnej skrzyni biegów.
Po zakończonym wypoczynku, kierowca wyjeżdża z MOP. Po 30 sekundach włącza się do ruchu, naciska gaz i rozpędza auto do prędkości 110 – 130 km/h.

Potrzeba 2 -3 kilometrów, żeby olej silnikowy i olej przekładniowy osiągnęły właściwe ciśnienie i temperaturę. Dopiero wtedy zaczynają docierać wszędzie i zapewniać ochronny film.
Pierwsze kilometry po starcie z MOP, są wyjątkowo trudne dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów. Z powodu tego, że olej silnikowy i olej przekładniowy mają zbyt niską temperaturę i zbyt niskie ciśnienie, nie są w stanie skutecznie chronić pracujących podzespołów mechanicznych. I przez to dochodzi do ich przyspieszonego zużycia.

Jeszcze gorsza sytuacja ma miejsce wtedy, gdy kierowca wypoczywa na MOP w trakcie zimy, kiedy jest mróz. Wtedy olej silnikowy i olej przekładniowy potrzebują jeszcze więcej czasu, aby osiągnąć właściwą temperaturę i ciśnienie. Przez to potrzeba większego przebiegu, aby mogły trafić do wszystkich węzłów smarowania.

Zgodnie z zasadami ochrony części przed przyspieszonym zużyciem, nie powinno się rozpędzać auta do wysokich prędkości, zanim olej silnikowy i olej przekładniowy nie osiągną temperatury roboczej.

Przeczytaj również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Polsce – Tragedia w 8 aktach

Nasza rada: w trakcie dalekich podróży nie należy często korzystać z MOP. W przeciwnym razie narażamy drogie podzespoły na przyspieszone zużycie.

O wiele bezpieczniejsza dla silnika, turbiny i automatycznej skrzyni biegów jest jazda po drogach krajowych. Po postoju, wystarczy przejechać np. 2 kilometry bocznymi drogami albo po mieście i wtedy wyjechać na trasę, gdy oleje osiągną właściwe ciśnienie i właściwą temperaturę roboczą.
Jednak to zrozumiałe, że nie każdy może tak robić.

Ideałem jest wyjechać z miejsca zamieszkania, przejechać 2 – 3 kilometry spokojnie (po mieście albo bocznych drogach) i wtedy wjechać na autostradę albo drogę szybkiego ruchu. Następnie kontynuować podróż aż do zjazdu z autostrady.
Jednak warto pamiętać, że walka ze zmęczeniem może skończyć się wypadkiem. 3 – 4 godziny jazdy non stop to dużo.Mozna wcześniej zaplanować podróż, tak, aby idealnie wybrać miejsca postoju, „rozgrzewki” dla silnika i skrzyni biegów i ponownego wjazdu na autostradę.

Jeśli artykuł Cię zainteresował – proszę, udostępnij.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

 

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

 

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z szeregiem redakcji i firm, między innymi z Motointegrator, Valvoline, Allegro.pl, Amtra, K2 itd. Zawsze jestem otwarty na ciekawą współpracę. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl