Miłośników motoryzacji łączą dwie fundamentalne kwestie. Niezależnie od rodzaju maszyny jaką poruszają się na co dzień – moc i dźwięk to aspekty, które najczęściej są poprawiane po wyjeździe z fabryki. Zarówno w przypadku posiadaczy supermoto, nakeda czy cruisera – wymiana układu wydechowego stanowi najprostszą formę tuningu motocyklowego.

Porównanie seryjnego wydechu z akcesoryjnym

Jeśli jesteśmy zdecydowani na instalację nowego układu wydechowego, to w pierwszej kolejności powinniśmy zakupić potrzebne do tego części. Można je nabyć bezpośrednio w serwisie motocyklowym lub skorzystać z wygodniejszej i tańszej alternatywy, a mianowicie za pośrednictwem sklepu internetowego. Po skompletowaniu niezbędnych podzespołów należy udać się do profesjonalnego warsztatu, który specjalizuje się w tuningu układu wydechowego wraz z mapowaniem silnika.
Każdy motocyklista doskonale wie, że seryjne wydechy są wykonywane pod normy spalin oraz głośności. Niestety, producenci na dalszym planie stawiają jakość brzmienia, ponieważ z góry zakładają, że prędzej czy później, klient zdecyduje się na przeróbkę w postaci akcesoryjnego układu wydechowego. Seryjne układy wydechowego są ciężkie, a wydawany przez nich dźwięk pozostawia wiele do życzenia. W szczególności sporym mankamentem jest waga tego podzespołu, która czasami dwukrotnie przewyższa sportowe odpowiedniki, zwłaszcza przy motocyklach o większej pojemności.

Photo on Foter.com

Photo on Foter.com

 

Nowy wydech to lepszy dźwięk i więcej mocy

Umniejszona waga będzie z pewnością odczuwalna, a już po odpaleniu motocykla usłyszymy poprawione brzmienie. Zmianie ulegnie także wygląd układu wydechowego, który będzie aluminiowy. Nie zostanie utracona homologacja drogowa, z racji wyciąganego dbkillera, rurki znajdującej się w otworze wydechowym, która odpowiada za wyciszenie tłumika. Zwiększy się także moc, której przyrost uzależniony jest od zakupionych podzespołów i modelu jednośladu. Dokonując zmiany układu wydechowego, należy pamiętać o montażu filtra sportowego.
Z pewnością wzrośnie też moment obrotowy, co wydatnie poprawi elastyczność silnika. W dalszej kolejności należy zająć się nową mapą dla silnika. To krok obowiązkowy, w momencie, gdy dochodzi do zmian warunków spalin. W ten sposób możliwe jest kolejna zmiana wydolności silnika. Zabieg ten nie należy do najtańszych, ale na tle innych pozostaje najbardziej ekonomiczną i najbezpieczniejszą formą tuningu. Jeśli chodzi o motocykle o mniejszych pojemnościach, to różnica mocy nie będzie zbyt duża, ale każdy koń mechaniczny przyczynia się do uzyskania lepszych osiągów.

Dobra kondycja układu wydechowego jest ważna

Jeśli postanowimy wymienić wyłącznie tłumik, czyli końcówkę układu wydechowego znajdującą się za katalizatorem oraz sondami lambda, to nie będzie konieczności wykonywania nowej mapy dla silnika. W takiej sytuacji zmianie ulegnie brzmienie motocykla, a moc i warunki dotyczące spalin pozostaną bez zmian. Przy tuningu układu wydechowego należy pamiętać, aby zachować standardy dotyczące homologacji drogowej. Spełnianie norm UE w kwestii dopuszczenia pojazdu do ruchu ulicznego jest obowiązkowe, a z racji odchyleń od wyznaczonych wartości można spodziewać się nałożenia mandatu.
Dbałość o stan wydechu jest kluczowa dla całego motocykla. Warto zaznaczyć, że wymiana całego układu, to czynność, której podejmować powinni się tylko i wyłącznie fachowcy w serwisach warsztatowych. Każdą modyfikację należy weryfikować na hamowni, w ten sposób dowiemy się, czy efekt przeróbek jest zgodny z zamierzonym celem.

Photo on Foter.com

Photo on Foter.com


MENU

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ARTYKUŁY O PASJONUJĄCYM ŚWIECIE MOTORYZACJI

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – PORADNIKI MOTORYZACYJNE O TYM, JAK SOBIE RADZIC Z KŁOPOTLIWYMI PODZESPOŁAMI I JAK SERWISOWAĆ NASZE SAMOCHODY

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – BRUTALNA PRAWDA O ELEKTRYCZNYCH WYNALAZKACH

FELIETONY MOTORYZACYJNE, HUMOR I CIEKAWOSTKI – CZYLI LEKKO I PRZYJEMNIE O NASZYCH AUTACH I NIE TYLKO

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTORYZACJA I POLITYKA – BEZ OGRÓDEK O TYM, JAK POLITYKA WPŁYWA NA ROZWÓJ WSPÓŁCZESNEJ MOTORYZACJI

MOTORYZACJA I WOJSKO

REWIA MOTORYZACYJNYCH GWIAZD – TESTY SAMOCHODOW OSOBOWYCH

SAMOCHODY ŚWIATA – CO CIEKAWEGO PRODUKUJA W INNYCH KRAJACH, O CZYM NIE MÓWI SIĘ W POLSCE?

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się