Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 pojawiła się w ofercie wielu sklepów, można ją też znaleźć na aukcjach internetowych. Ma bardzo atrakcyjną cenę (nasza kosztowała 179 zł) i jest wyposażona w mapy Polski, Czech, Ukrainy i Słowacji z bezterminową aktualizacją. Brzmi pięknie. Sprawdźmy, jak NAVITEL F-150 sprawuje się w praktyce.

Cena jest bardzo zachęcająca, w zasadzie najniższa na rynku za nawigację z mapami, zatem można się spodziewać produktu wyjątkowo niskiej jakości. Tak jednak nie jest.

Już na pierwszy rzut oka widać, że nie mamy do czynienia z byle jakim urządzeniem, wykonanym w podrzędnej, chińskiej fabryce. Tak na marginesie, NAVITEL F-150 jest produkowana na Tajwanie.

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

NAVITEL F – 150 wykonanie

Urządzenie ma nowoczesny kształt i ekran o przekątnej pięciu cali. Z boku znajdują się wejścia dla karty pamięci Micro USB i zasilacza. Urządzenie ma wbudowany odtwarzacz multimedialny (audio – wideo) a także transmiter FM. Dzięki niemu można słuchać muzyki w formacie MP3 w samochodowym audio, odtwarzanej z karty pamięci. Do tego informacje głosowe nawigacji będą również słyszalne w głośnikach samochodowego audio.

Urządzenie jest świetnie wykonane i ma bardzo elegancki i nowoczesny wygląd. Dbałość o wykonanie widać zresztą nie tylko po samej nawigacji. Nawet ładowarka samochodowa jest wykonana w elegancki sposób, z firmowym logo i ze specjalnie ukształtowaną końcówką do ładowania, co zapobiega jej łamaniu.

Uchwyt do mocowania na szybie pozwala na wygodne ustawienie nawigacji pod każdym kątem. Na wielki plus zasługują trzy wycięcia w obudowie nawigacji i trzy wypustki w uchwycie, które dodatkowo zabezpieczają urządzenie przed wypadnięciem z obudowy w czasie jazdy.

Zestaw składa się z urządzenia, ładowarki samochodowej, uchwytu do tylnej części nawigacji, uchwytu do mocowania na szybie, ładnego, materiałowego etui a także przewodu, do podłączenia nawigacji do komputera. Zestaw posiada także kartę gwarancyjną i czytelną instrukcję w kilku językach, w tym w polskim.

Urządzenie jest zablokowane, tzn. nie można na nim wgrywać map innych producentów. Teoretycznie jest to możliwe i zostało to już rozpracowane przez domorosłych specjalistów. Po wgraniu Automapy do pamięci urządzenia podmienia się nazwy katalogu NAVITEL na nazwę posiadanej mapy (np. automapa). Zmienia się też ścieżkę dostępu. Jednakże trzeba pamiętać, że takie ingerencje powodują utratę gwarancji. I są bez sensu. Bo nie po to kupuje się urządzenie z mapami, żeby dokupować do niego osobno mapy. Tym bardziej, że nowa Automapa kosztuje obecnie 179 zł. Ściąganie jej pirackiej wersji z Chomika nie jest godne dżentelmenów.

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Uruchamianie NAVITEL F-150

Urządzenie uruchamia się szybko i bez problemu. Od razu wczytuje mapy nawigacji i to one uruchamiają się w pierwszej kolejności. Dopiero po ich włączeniu można skorzystać z pozostałych części menu – odtwarzacza, transmitera FM itd.

Start map jest szybki, NAVITEL F-150 był uruchamiany w trzech lokalizacjach
– miasto w aglomeracji łódzkiej
– północna część Łodzi
– zalesiony obszar na wschód od Łodzi, ok. 24 km od miasta
W każdym przypadku urządzenie złapało sygnał z satelitów w kilkanaście sekund, o czym z dumą zameldowało, będąc gotowym do pracy.

Bateria jak to zwykle w tańszych urządzeniach nie należy do mocnych, zatem trzeba liczyć się z koniecznością częstego ładowania nawigacji poprzez ładowarkę samochodową. Jednakże w porównaniu do produktów np. Manty, pojemność baterii w Navitel F-150 jest diametralnie większa. Nasze urządzenie, w pełni naładowane, potrafiło przepracować 20 minut, bez konieczności podłączenia ładowarki.

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Transmitter FM w NAVITEL F-150

Urządzenie ma wbudowany transmiter, który działa bez zarzutu. Wystarczy tylko ustawić tą samą częstotliwość w radiu i na transmiterze, aby móc słuchać muzyki i głosu lektora z map nawigacji w głośnikach samochodu. Jakość odtwarzanej muzyki jest całkiem niezła.
Zdecydowanie, za cenę niewielkiej dopłaty, przydałby się Bluetooth, dzięki któremu można by dodatkowo rozmawiać bezpiecznie przez telefon w czasie jazdy, bez konieczności stosowania zestawu słuchawkowego.

Odtwarzacz multimedialny w NAVITEL F-150

Odtwarzacz multimedialny działa płynnie i ma prostą i przyjemną szatę graficzną. Urządzenie bez problemu odtworzyło film z karty pamięci.

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Jazda z NAVITEL F – 150

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, mapy uruchamiają się automatycznie i bardzo szybko, a urządzenie świetnie łapie sygnał GPS. Mapa nie jest zbytnio kolorowa, ale za to bardzo czytelna. Do tego bardzo dokładna. W miastach pozaznaczane są na niej wszystkie budynki wraz z numeracją. Pozaznaczane są także wszystkie boczne uliczki i dróżki dojazdowe, na przykład przy zakładach pracy albo hipermarketach.

Na uwagę zasługuje ogromna i aktualna liczba POI – na mapach mamy pozaznaczane stacje benzynowe, punkty handlowe i usługowe. To ogromny plus.

Mapy można oczywiście przybliżać i oddalać, do tego są one dostępne w widoku 2D i 3D. Są czytelne zarówno w dzień jak i w nocy. Urządzenie samoistnie zmniejsza natężenie oświetlenia ekranu w nocy, aby nie razić.

Po zatrzymaniu następuje przybliżenie mapy, co również ułatwia poruszanie się i odnalezienie na drodze. Co ważne, wszystko działa bardzo płynnie i szybko. Po lewej stronie ekranu znajduje się menu z odległościami, kierunkami skrętu itd.

Do wyboru są trzy głosy lektorów. Niestety, to nie głos prawdziwego lektora (do wyboru są głosy damskie i męskie) tylko syntezator mowy, zatem jego zapowiedzi nie brzmią naturalnie, a ich akcentowanie nieco śmieszy.

Najgorsza wada map wbudowanych w NAVITEL F – 150 to nieaktualna mapa fotoradarów, w dodatku takich, które stoją przy drogach od wielu lat. Nawigacja nie ostrzegła przez czterema na terenie województwa łódzkiego. Co oczywiste, nawigacja nie ostrzega też przed pułapkami, takimi jak ta na zgierskim skrzyżowaniu Alei Armii Krajowej i ulicy Długiej, gdzie nieświadomy kierowca w czasie popołudniowych korków może nie zdążyć opuścić skrzyżowania na czas i zapłaci za to 600 zł mandatu (nad skrzyżowaniem są kamery).

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Druga wada – sposób ostrzeżeń. NAVITEL F-150 ostrzega o fotoradarach (tych, które są na jej mapie, oczywiście) i przekroczeniu prędkości, a także o innych niebezpieczeństwach zawsze w ten sam sposób – metalicznym piskiem. Zatem przy każdym takim sygnale kierowca musi spojrzeć na ekran nawigacji, na jego prawą stronę, gdzie wyświetlane są malutkie ikonki. I dopiero wtedy wie, że nasz mały tajwański przyjaciel chciał ostrzec o przekroczeniu prędkości, fotoradarze, albo o tym, że mu się rozładowuje bateria.

„W przypadku nawigacji z Automapą mamy wrażenie, że jedziemy wraz z pilotem, które nas prowadzi, ostrzega i co pewien czas do nas mówi. Zapowiada, ile zostało nam kilometrów do pokonania, ostrzega przez przejazdami kolejowymi (słynna „skuśka przez tory”), „strachowymi miejscami” i radarami, a przypadku przekroczenia prędkości prosi, aby zwolnić. Takie rozwiązanie sprawia, że kierowca może skoncentrować wzrok na drodze, bez konieczności spoglądania na ekran i odszyfrowywania maleńkich ikonek. Pamiętajmy jednak o różnicy w cenie: 179 zł za samą Automapę i 179 zł za NAVITEL F-150 – nawigację z mapami”

Urządzenie nie ma też w wielu przypadków pozaznaczanych pasów ruchu na większych skrzyżowaniach (w naszym przypadku testowana była Łódź i Warszawa).

Nawigacja była testowana w czasie silnego deszczu – w żaden sposób nie zakłócił on jej działania.

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Wyznaczanie trasy z NAVITEL F-150

Najpierw znajdujemy adres, albo punkt na mapie, a potem dotykamy na ekranie przycisk „Jedź”. Niestety, jest tu kolejne ograniczenie – nie ma możliwości wyboru trasy – szybkiej, łatwej, optymalnej. Nie możemy zrezygnować z jazdy po drogach płatnych.

Co się dzieje po zjechaniu z trasy, ustalonej przez nawigację? Przeliczenie nowej trasy następuje bardzo szybko – nawet w 10 – 15 sekund.

Trochę denerwujące są zapowiedzi, że za 1500 metrów mamy skręcić w lewo, gdy tymczasem mamy do pokonania jeszcze kilkanaście skrzyżowań po drodze.

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

Nawigacja samochodowa NAVITEL F-150 I Motorewia.pl

NAVITEL F-150 – podsumowanie testu

Plusy NAVITEL F-150

  • niska cena
  • doskonałe wykonanie
  • wgrane mapy nie tylko Polski i bezpłatna dożywotnia aktualizacja
  • szybkie działanie
  • mnóstwo punktów POI
  • czuły ekran
  • przejrzystość

Minusy NAVITEL F-150

  • nieaktualna baza fotoradarów
  • niemiły głos lektora
  • brakuje wielu zapowiedzi
  • brak wyboru trasy
  • brak ostrzeżeń głosowych (lektora) o fotoradarach
  • brak ostrzeżeń głosowych (lektora) o przekroczeniu prędkości
  • denerwujące metaliczne dźwięki ostrzegawcze
  • po każdym z nich trzeba spoglądać na ekran, aby sprawdzić, przed czym urządzenie ostrzega

Cóż można dodać? Za 179 zł nie uda się kupić tak ładnie wykonanej i płynnie działającej nawigacji z mapami, przy której produkty Manty jawią się jak cegły, które trzeba obsługiwać mocnymi naciśnięciami palca. Jednakże ktoś, kto już korzystał z bardziej zaawansowanych map, jak Automapa czy MapaMap, będzie bardzo rozczarowany mapami, znajdującymi się w pamięci NAVITEL. Dla mniej wymagającego kierowcy, który mniej jeździ, będzie to produkt idealny.

Nawigacje często zabieramy ze sobą na wakacje. A jak bezpiecznie przewieźć na wakacje rower?

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się