Pijany kierowca, który spożył większą ilość alkoholu, zazwyczaj zachowuje się w dość charakterystyczny sposób. Pijany kierowca, który jest „zaprawiony w bojach” a alkohol pije co dzień, może mieć większą kontrolę nad autem, nawet po kilku piwach. Jak alkohol wpływa na zachowanie człowieka za kierownicą?

Alkohol jest dla ludzi. Dla wielu osób jest tylko dodatkiem, spożywanym okresowo, żeby podkreślić i uprzyjemnić sobie jakieś wydarzenie. Ale są też osoby, które nie wyobrażają sobie nie tylko uroczystości, ale nawet soboty i niedzieli bez alkoholu. Są też osoby, dla których piwo stało się napojem tak popularnym, jak herbata. Kilka piw dziennie to standard.
• Standardowy podział alkoholi to piwa, wina i drinki oraz napoje wysokoprocentowe, np. wódka.
Długotrwałe spożywanie alkoholu ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Negatywnie wpływa też na ludzkie zachowania. Może być powodem agresji, a także nieodpowiedzialnych, niebezpiecznych zachowań, które mogą doprowadzić do wielkich problemów albo do tragedii. Przykładem może być wsiadanie za kierownicę po pijanemu.

Photo by A.Currell on Foter
Photo by A.Currell on Foter

Jak zachowuje się człowiek po spożyciu alkoholu? Dlaczego pijany wsiada za kierownicę?

Warto przeanalizować, jak zachowuje się człowiek, który spożył większą ilość alkoholu.
• W większości przypadków po spożyciu pierwszej porcji alkoholu pojawia się euforia.
• Człowiek po spożyciu kolejnej porcji alkoholu czuje się bardziej pewnie, ma więcej śmiałości, czuje się bardziej odważny.
• Następnie, po spożyciu kolejnej porcji alkoholu, pojawiają się problemy z koordynacją wzrokowo – ruchową.
• Kolejne porcje alkoholu zwiększają problemy z utrzymaniem równowagi i koordynacji ruchowej.
• Obniża się zdolność do kontroli własnych zachowań. Człowiek może robić rzeczy, których nigdy w życiu nie zrobiłby będąc trzeźwym. Jest też podatny na sugestie innych, którzy mogą go namawiać do złego. Na przykład – wsiądź, jedź, nic się nie stanie. Boisz się? Czego się boisz?!

Photo by InsuranceRevolution20 on Foter
Photo by InsuranceRevolution20 on Foter

Jak to wpływa na jazdę samochodem?
• Człowiek ma problemy ze wzrokiem i z koordynacją wzrokowo – ruchową. Dlatego nie potrafi utrzymać samochodu w pasie ruchu, tylko jedzie wężykiem. Tak dzieje się jednak po spożyciu większych ilości alkoholu.
• Człowiek jest bardziej pewny i odważny. Dlatego jedzie z większą prędkością, uważa, że zdąży przed zapaleniem się czerwonego światła, wyprzedza na trzeciego, nie jest w stanie właściwie określić odległości od innego auta podczas wyprzedzania…
• Gorsze widzenie sprawia, że kierujący po spożyciu alkoholu nie jest w stanie właściwie określić miejsca, w którym powinien zacząć naciskać hamulec. Może nie zauważyć czerwonego światła, pieszego, rowerzysty, albo innego auta.
• Człowiek jest podatny na sugestię innych, często także pijanych. Dlatego po pierwsze, może być namówiony do jazdy po pijanemu. Po drugie, może w trakcie jazdy słuchać sugestii-jedź szybciej, wyprzedź go, zdążysz na skrzyżowaniu, pokaż, co potrafisz.
• Przy 2 promilach we krwi pojawia się senność. Pijany może zasnąć za kierownicą auta.
Do czego to może doprowadzić? Wiadomo. Do tragedii. Bezmyślny człowiek, który wsiadł po pijanemu za kierownicę, czuł się królem drogi i świata. A po wypadku, w którym zabije lub zrani innego, niewinnego człowieka, będzie błagać o danie mu szansy.
Normalny, odpowiedzialny człowiek nigdy nie wsiada po pijanemu za kierownicę. Nie wsiada też po pijanemu na rower, deskorolkę czy hulajnogę elektryczną. Nie daje się namówić na wygłupy po pijanemu. Nie skacze do wody po pijanemu, żeby nie obudzić się ze złamanym kręgosłupem. Nie chodzi pijany po mieście, żeby nie skończyć w Izbie Wytrzeźwień, albo skopanym, w rowie, przez innych pijanych, którzy okazali się silniejsi.
Normalny człowiek zawsze ma kontrolę nad sobą i nad swoim życiem.

Alkomat Promiler iBlow
Alkomat Promiler iBlow

Walka z pijanymi kierowcami musi być bezwzględna

Bardzo często to właśnie ludzie, inni kierowcy, informują Policję o tym, że przed nimi jedzie pijany kierowca. Albo sami dokonują zatrzymania.
• Podczas samodzielnego zatrzymania, trzeba być bardzo ostrożnym. Pijany kierowca, bez względu na płeć, może być bardzo agresywny. On jest w samochodzie, zatem ma przewagę. Może mieć nóż, albo inną broń. Walka z pijanym może mieć różne konsekwencje. Co, jeśli w trakcie zatrzymania zatrzymujący zrobi mu krzywdę? Albo pijany przewróci się sam i np. uderzy głową o chodnik? Najbezpieczniej jest zadzwonić po Policję.
• Nie wolno pozwalać na jazdę samochodem po pijanemu po wszelakiego typu imprezach. Czasami ludzie tłumaczą się, że mają blisko. Albo czuja się świetnie. Warto mieć przy sobie alkomat i sprawdzić zawartość alkoholu w ich krwi. Jeśli jest zbyt duża, nie wolno pozwolić komuś jechać.

Do eliminacji pijanych kierowców z ulic Policja wykorzystuje profesjonalny alkomat Promiler iBlow. To słynna „żółta pałka” cechująca się bardzo wysoką dokładnością działania. Urządzenie zostało zaprojektowane w Polsce. Alkomat ten jest wykorzystywany przez polską Policję od kilku lat. „Żółta Pałka” to jeden z najlepszych alkomatów na świecie, słynący z wysokiej precyzji działania oraz prostoty obsługi
Pomiar przy użyciu Promiler iBlow trwa szybko – do 4 sekund. Co ważne w trakcie trwania obecnej pandemii, pomiaru dokonuje się w wydychanym powietrzu. To sprawia, że nie trzeba używać ustników (niższe koszty, większe bezpieczeństwo) i nie ma zagrożenia, że dojdzie do przeniesienia wirusów COVID-19. Sercem urządzenia Promiler iBlow jest czujnik elektrochemiczny o bardzo dużej czułości (+/- 0.07 promila przy 1,0 promila BAC w 25 st. Celsjusza). Przy pomocy iBlow można dokonywać również pomiarów w pojemnikach z płynem. Urządzenie ma czytelny wyświetlacz elektroniczny. Może być zasilanie przez akumulatorki, które można ładować za pomocą specjalnej ładowarki.
Dystrybutorem urządzeń Promiler iBlow w Polsce jest firma Promiler z Poznania. www.promiler.pl

MENU
– >
POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.