Opinie na temat działania turbosprężarki, potocznie nazywanej „turbiną” są różne. Jedni ją zachwalają i cieszą się z wysokiej mocy silnika, inni widzą tylko jej minusy i koszty. Turbosprężarka ma jednak zdecydowanie więcej zalet niż wad.

Historia turbodoładowania sięga początku XX wieku. W pierwszych latach od wynalezienia, wykorzystywano je tylko w samochodach ciężarowych. Dopiero od 1973 roku zaczęto stosować turbodoładowanie w autach osobowych. Turbosprężarka, jak sama nazwa na to wskazuje, zbudowana jest z turbiny i sprężarki. Ma ona na celu doładowanie silnika spalinowego. Proces tego doładowania odbywa się dzięki wykorzystaniu własnych gazów spalinowych silnika.

TURBOSPRĘŻARKA W SILNIKI WYSOKOPRĘŻNYM HDI, STOSOWANYM W AUTACH PEUGEOT  ŹRÓDŁO INTERNET

TURBOSPRĘŻARKA W SILNIKU WYSOKOPRĘŻNYM HDI
ŹRÓDŁO INTERNET

Czemu sprzyja turbodoładowanie? Po pierwsze, turbosprężarka powoduje przede wszystkim wzrost sprawności silnika. Dzięki wykorzystaniu gazów wydechowych, silnik staje się wydajniejszy. Dostarczana większa ilość powietrza skutkuje zwiększeniem mocy silnika. Turbosprężarka przyczynia się ponadto do wzrostu wysilenia silnika, co również korzystnie na niego wpływa. Poza tym, zastosowanie turbosprężarki wpływa też pozytywnie na charakterystykę zewnętrzną silnika. Warto też wspomnieć, że przyczynia się ona także do skuteczniejszego oczyszczenia cylindra ze spalin.
Masowe zastosowanie turbosprężarek zrewolucjonizowało współczesne silniki Diesla, które zyskały taką samą moc, jak ich benzynowe odpowiedniki. Gdyby nie turbosprężarki, nie byłoby możliwe tworzenie nowoczesnych jednostek benzynowych, budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu. Trzycylindrowy silnik o pojemności zaledwie jednego litra, nigdy nie osiągnąłby mocy dziewięćdziesięciu, stu, a nawet stu dwudziestu koni mechanicznych, gdyby nie turbodoładowanie.

DWUCYLINDROWY, BENZYNOWY SILNIK TWINAIR, DZIĘKI TURBODOŁADOWANIU MOŻE OSIĄGNĄĆ NAWET 105KM  ŹRÓDŁO FIAT, MATERIAŁY PRASOWE

DWUCYLINDROWY, BENZYNOWY SILNIK TWINAIR, DZIĘKI TURBODOŁADOWANIU MOŻE OSIĄGNĄĆ NAWET 105KM
ŹRÓDŁO FIAT, MATERIAŁY PRASOWE

Gdy dojdzie do awarii turbosprężarki…

Żaden podzespół w samochodzie nie jest wieczny, dotyczy to także turbosprężarek. W niektórych autach wymagają one wymiany już po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów. W innych mogą przetrwać nawet trzy razy tyle. Życie turbiny można przedłużyć, jeśli kierowca odpowiednio ją traktuje: czeka trzydzieści sekund po uruchomieniu silnika, aż do turbiny dotrze olej i dopiero wtedy rusza, nie wkręca silnika na wysokie obroty w czasie pierwszych kilku kilometrów jazdy i pamięta o schłodzeniu turbiny przed wyłączeniem silnika (auto musi popracować trzydzieści sekund na biegu jałowym). Ale w końcu i tak dojdzie do awarii. Właściciele aut obawiają się tego, gdyż koszt zakupu nowego podzespołu jest bardzo wysoki. Ceny zależne są od marki i modelu auta. Najtańsze nowe turbiny można kupić za mniej niż dwa tysiące złotych, ale ceny niektórych z nich są nawet dwu i trzykrotnie wyższe.

 

TURBOSPRĘŻARKA

TURBOSPRĘŻARKA

Regeneracja turbiny

W przypadku awarii turbiny, kierowcy mają do wyboru dwa wyjścia: albo zakupić nową, albo zainwestować w regenerację uszkodzonej. Wiele osób decyduje się jednak na naprawę. Po pierwsze dlatego, że prawidłowo zregenerowana turbosprężarka jest równie sprawna, jak nowa. Po drugie dlatego, że koszt regeneracji jest niewielki w porównaniu do ceny nowego podzespołu.

W zdecydowanej większości przypadków, uszkodzenie turbiny jest skutkiem wadliwego działania innego elementu bądź uszkodzenia jej przez ciało obce. Samoistna awaria turbosprężarki jest sytuacją dużo rzadziej spotykaną.

Czym najczęściej spowodowane jest uszkodzenie turbiny? Na pierwszym miejscu listy przyczyn, powinien znaleźć się zanieczyszczony olej silnikowy. Dużo się mówi zarówno o regularnej jego wymianie, jak i o inwestowaniu w dobre jakościowo oleje. Mimo to wielu kierowców zapomina o tym, co w rezultacie doprowadza do uszkodzenia turbosprężarki. A przecież tak łatwo można tego uniknąć…
Innymi źródłami awarii turbin mogą być: przegrzanie, niskie ciśnienie oleju, przerwy w jego dostarczaniu (najczęściej poprzez zanieczyszczony smok), zanieczyszczony, rzadko zmieniany filtr powietrza itp.

TURBOSPRĘŻARKA  Photo credit: Matthew Hine via Foter.com / CC BY-NC

TURBOSPRĘŻARKA
Photo credit: Matthew Hine via Foter.com / CC BY-NC

Regeneracja turbosprężarki jest możliwa w przypadku większości awarii. Proces takiej naprawy zawsze zaczyna się od fachowej oceny stanu turbiny oraz znalezienia źródła awarii. Trzeba je wyeliminować, zanim zamontuje się zregenerowany podzespół. Profesjonalne warsztaty działają według ściśle określonych zasad. Naprawa przebiega według określonego schematu, obejmującego demontaż, oczyszczanie i naprawę, w czasie której stosuje się tylko oryginalne części zamienne (najczęściej takie, które są stosowane przez producenta turbiny przy pierwszym montażu). Regeneracja wiąże się także z koniecznością zastosowania szeregu specjalistycznych urządzeń, które służą między innymi do wyważania i sprawdzania szczelności naprawionej turbiny. Regenerację należy zlecać tylko wyspecjalizowanym warsztatom mającym odpowiedni sprzęt i duże doświadczenie.

Więcej informacji o turbosprężarkach i regeneracji znaleźć można na stronie
: http://www.regeneracja-turbosprezarek.pl

Zapraszamy do jej odwiedzenia!

TURBINA W PRZEKROJU

TURBINA W PRZEKROJU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl