Na rynku produktów motoryzacyjnych znaleźć można wiele ciekawych produktów, które są skuteczne i pozwalają utrzymać pojazd w dobrym stanie technicznym. Przyjrzyjmy się kilku z nich, które warto zastosować.

Wszystkie produkty, wymienione w artykule, są ogólnodostępne a ich ceny zawierają się w przedziale od 20 do 40 złotych. Zawsze, przed zastosowaniem preparatu, należy zapoznać się z instrukcją jego stosowania, dokładnie opisaną przed producenta, a także z wszystkimi ostrzeżeniami.

Preparat do czyszczenia przepustnicy

Przepustnica to element osprzętu silnika, który reaguje na nacisk na pedał gazu. Zgodnie z nim zmniejsza lub zwiększa dopływ powietrza do silnika, zasysanego przez układ dolotowy. W prostszych (i tańszych) konstrukcjach przepustnica jest połączona z pedałem za pomocą linki.
Trzeba też pamiętać, że w skład przepustnicy wchodzi czujnik – potencjometr, który przesyła informacje o aktualnym poziomie otwarcia przepustnicy do komputera, sterującego pracą jednostki napędowej.

Przepustnica ulega zabrudzeniu, a duża ilość osadów i tak zwanego szlamu powoduje problemy z jej właściwym działaniem. Przekłada się to na przykład na falowanie obrotów silnika na biegu jałowym (samoistnie zwiększanie i zmniejszanie prędkości obrotowej silnika).

Czyszczenie przepustnicy przy pomocy typowego środka w sprayu jest proste. Przede wszystkim trzeba zdemontować przewód dolotowy przed samą przepustnicą. W tym celu trzeba powalczyć z metalową opaską, która go mocuje. W przypadku opasek skręcanych nie sprawia to problemu, gorzej jeśli jest to opaska ściskana, to wówczas potrzebne będą specjalne szczypce. Instrukcja stosowania środka, testowanego przez naszą redakcje, zalecała dokładne spryskanie przepustnicy preparatem i odczekanie dwóch minut. Po tym czasie należało procedurę powtórzyć i włączyć silnik na dwie minuty (na biegu jałowym), zwiększając prędkość obrotową silnika do 2000 obr./min. Samochód, na którym preparat był testowany (Opel Astra 2, 1.4 benzyna) miewał problemy z falowaniem obrotów na biegu jałowym. Poza tym auto szarpało delikatnie w czasie jazdy, przy zwalnianiu i przy dodawaniu gazu. Po zastosowaniu preparatu wszystkie problemy zniknęły.

Przepustnica I www.motorewia.pl I Źródło:  By Florian Lindner - Praca własna, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80084

Przepustnica I www.motorewia.pl I Źródło: By Florian Lindner – Praca własna, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80084

Czyszczenie układu wtryskowego i usuwanie wody z baku

Nawet w samochodach benzynowych z wtryskiem wielopunktowym MPI warto od czasu do czasu zastosować preparat do czyszczenia wtrysków. Powinno się go stosować niemalże regularnie w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa – zarówno w pojazdach z silnikami Diesla, zwłaszcza wykorzystujących listwę wtryskową Common Rail, jak i w miniaturowych wynalazkach benzynowych, budowanych w zgodzie z zasadami downsizingu. Preparaty tego typu sprzedawane są w małych buteleczkach. Stosuje się je na odpowiednią ilość paliwa, bezpośrednio do baku. Zazwyczaj całe opakowanie przeznaczone jest na cały bak paliwa. Można też znaleźć środki, które stosuje się inaczej – wlewa się je do baku wtedy, gdy znajduje się w nim jak najmniejsza ilość paliwa, a auto jedzie na rezerwie. Środki usuwają niewielkie zanieczyszczenia z paliwa, mogące zapchać wtryskiwacze i uszkodzić pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia.
Preparat do czyszczenia układu wtryskowego był testowany w samochodzie Opel Astra 2 1.7 Diesel. Po jego zastosowaniu, auto zrobiło się wyraźnie żwawsze i dużo łatwiej przyspieszało.

Czyszczenie przepływomierza powietrza

Przepływomierz powietrza (przepływomierz masowy powietrza) to czujnik, zamontowany w układzie dolotowym. Jego dolna część, z elementem mierzącym, jest zanurzona w przewodzie układu dolotowego. Górna jest połączona wtyczką i przewodem z komputerem silnika. Zabrudzony czujnik, na przykład na skutek stosowania słabego filtra powietrza, który przepuszcza zanieczyszczenia, pokrywa się osadem, który powoduje złe odczyty danych. Są one przede wszystkim powodem szarpania silnika w czasie jazdy. Czujnik jest maleńki, jego główka przypomina opornik. Dlatego nie trzeba wiele czasu, aby go zabrudzić. Czujnika nie wolno pod żadnym pozorem dotykać palcami, szmatkami czy pędzelkami.

Do czyszczenia służy specjalny preparat w sprayu. Aby móc go zastosować, trzeba ymontowac przepływomierz, który jest zamocowany do układu dolotowego za pomocą jednej albo dwóch śrub. Po wyjęciu przepływomierza, należy spryskać jego czujnik i odczekać do wyschnięcia. Potem czynność należy powtórzyć. Po wyschnięciu czujnika, można zamontować przepływomierz z powrotem.

Spray do czyszczenia przepływomierza był testowany w samochodzie Toyota Corolla E12 1.4. Auto zaczynało delikatnie szarpać, a przyczyną, jak się okazało, był nieco zabrudzony czujnik przepływomierza. Co spowodowało jego zabrudzenie? Zastosowanie filtra powietrza złej jakości. Po czyszczeniu przepływomierza również filtr został wymieniony na nowy.

przepływomierz powietrza, / www.motorewia.pl  Źródło: carmechanicpictures.jp

przepływomierz powietrza,
/ www.motorewia.pl
Źródło: carmechanicpictures.jp

Czyszczenie styków elektrycznych

Preparat w sprayu do czyszczenia styków elektrycznych również znajduje zastosowanie w samochodzie. Przydaje się on na przykład do czyszczenia oczek przewodów masowych, które są przymocowane do karoserii. Oczka przewodów masowych są atakowane przez korozję. Kiedy do tego dojdzie, prąd ma utrudniony przepływ. To będzie miało wpływ na przykład na problemy z uruchamianiem silnika.

Stosowanie preparatu jest proste. Wystarczy spryskać nim wszystkie oczka, co pozwoli zdecydowanie oczyścić je z nagromadzonych zanieczyszczeń.

Samodzielnie czyszczenie układu klimatyzacji i wentylacji

Na wilgotnym parowniku klimatyzacji namnażają się grzyby, które są źródłem alergii i niemiłej woni, wydobywającej się z nawiewów. Warto też zdezynfekować układ wentylacji w aucie bez klimatyzacji.

Środek do czyszczenia klimatyzacji umieszcza się za przednimi fotelami. Należy je złożyć. Następnie uruchamia się silnik na biegu jałowym, włącza klimatyzację albo wentylacje na pełną moc (na obiegu zamkniętym). Trzeba pozamykać drzwi i pozostawić auto na 30 minut.

Środki tego typu nie są drogie, ich zastosowanie nie jest skomplikowane, za to można liczyć na całkiem niezły efekt.

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl