Pompowtryskiwcze stosowano w silnikach wysokoprężnych, produkowanych od 1998 roku. Od kilku lat są one zastępowane przez wtryskiwacze Common Rail. Pompowtryskiwacze były stosowane przede wszystkim w samochodach koncernu Volkswagen i marek od niego zależnych, czyli w Audi, Skodach i Seatach.

Technologia, opracowana przez Volkswagena, pozwalała osiągnąć niezwykle wysokie ciśnienie wtrysku– nawet 2400 barów. Miało to wpływ na niskie spalanie jednostek wysokoprężnych oraz na możliwość osiągnięcia wysokiej mocy. Dzięki pompowtryskom rozwiązano problem z niską wydajnością układów zasilania paliwem i z nierównomierną praca silnika. Pompowtryskiwacze przegrały z ekologią. Silniki w nie wyposażone, spełniały maksymalnie normę Euro IV. Pompowtryskiwacze wymagały także od konstruktorów stosowania mocno skomplikowanej głowicy. Poza tym zajmowały znacznie więcej miejsca, niż wtryskiwacze Common Rail. Generowały one także mniejszą ilość wtrysków, do tego dochodziło jeszcze obciążenie rozrządu i problemy z ich montażem oraz większą hałaśliwością jednostek napędowych.

POMPOWTRYSKIWACZ  Autor: Panoha / Wikimedia Commons

POMPOWTRYSKIWACZ
Autor: Panoha / Wikimedia Commons

Pompowtryskiwacz w kilku słowach

Pompowtryskiwacz to jak sama nazwa mówi, podzespół będący połączeniem pompy wtryskowej oraz wtryskiwacza, sterowanego przez elektrozawór. Stosowano jeden pompowtryskiwacz na jeden cylinder. Olej napędowy trafia do pompowtryskiwacza za pomocą przewodu, który nie jest przewodem wysokiego ciśnienia. Wysokie ciśnienie paliwa wytwarzane jest w samym wtryskiwaczu, a jego wartość oraz wielkość wtryskiwanych dawek oleju napędowego, sterowane są przez elektrozawór. Pompowtryskiwacze napędzane są przez krzywki na wałku rozrządu. Krzywki przekazują ruch za pomocą rolek dźwigni na tłoczek pompy pompowtryskiwacza. Praca pompowtryskiwacza polega na ruchu tłoka-iglicy do góry, dopływie paliwa do komory pompowtryskwiacza i ruchu tłoka-iglicy na dół.

 

Ile wytrzymują pompowtryskiwacze? Co ma wpływ na zużycie pompowtryskiwaczy?

Trudno dokładnie oszacować tą wartość, gdyż zależy ona od sposobu eksploatacji samochodu i od tego, jak był on serwisowany przez właściciela. Średnio pompowtryskiwacze mogą wymagać wymiany po przekroczeniu 150 tysięcy kilometrów. W bardzo zadbanych samochodach może to być 200 a nawet 250 tysięcy kilometrów.

POMPOWTRYSKIWACZ  Autor: Panoha (Praca własna) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) lub GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], Wikimedia Commons

POMPOWTRYSKIWACZ
Autor: Panoha (Praca własna) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) lub GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], Wikimedia Commons

Co wpływa na przyspieszone zużycie pompowtryskiwaczy?

Pompowtryskiwacze są wrażliwe na jakość tankowanego oleju napędowego – zabójcze dla nich są wszelakiego typu zanieczyszczenia. Dlatego tankowanie paliwa z podrzędnych stacji, albo pozyskiwanego z nielegalnego źródła (np. oleju opalowego) dość szybko je niszczy. Na zużycie pompowtryskiwaczy ma także wpływ długotrwała jazda na rezerwie – wówczas dochodzi do skraplania się wody w baku, a woda szybko doprowadza do ich zatarcia.

Nie bez znaczenia jest serwisowanie auta – terminowa wymiana filtra paliwa, wymiana oleju silnikowego i filtra oleju, spokojna eksploatacja samochodu, częste wykorzystywanie samochodu na trasach poza miastem, przy równoczesnym nie przekraczaniu prędkości ponad 110 km/h.

Wielu specjalistów zaleca także poddanie pompowtryskiwaczy, raz na 100 tysięcy kilometrów, profesjonalnemu czyszczeniu w odpowiednim serwisie.

 

Jakie są objawy awarii pompowtryskiwaczy?

Awaria pompowtryskiwaczy objawia się problemami z uruchomieniem silnika oraz kłopotami z uzyskaniem wyższych obrotów. Do tego dochodzi kopcenie na czarno (nie tylko przy zimnym silniku) a także nierówna praca jednostki napędowej. Silnik może także znacznie głośniej pracować, a do tego zużywać więcej oleju silnikowego.

Awaria najczęściej spowodowana jest poprzez zanieczyszczenia, które gromadzą się w pompowtryskiwaczach. Powodują one zatarcie pracującego mechanizmu oraz zapchanie końcówki wtrysku. Zużyciu lub uszkodzeniom ulec mogą także sprężyny, obudowy i uszczelki. Zdarza się także utrata szczelności sekcji tłoczącej, co uniemożliwia uzyskanie odpowiedniego ciśnienia wtryskiwanego paliwa.

 

POMPOWTRYSKIWACZ  Autor: Panoha (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) lub FAL], Wikimedia Commons

POMPOWTRYSKIWACZ
Autor: Panoha (Praca własna) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) lub FAL], Wikimedia Commons

Naprawa pompowtryskiwaczy

Ceny fabrycznie nowych pompowtryskiwaczy są bardzo wysokie –mogą osiągać nawet 2000 złotych za sztukę. Dlatego bardziej opłacalna jest ich naprawa (regeneracja), która jest o wiele tańsza. Przykładowy koszt to ok. 300 złotych plus koszt części, użytych do naprawy.

Wyjątkowo niebezpieczne jest kupowanie pompowtryskiwaczy używanych, najczęściej z demontażu. Nigdy nie wiadomo, czy taki podzespół nie zepsuje się po kilkunastu dniach lub tygodniach.

Tak, jak w przypadku wtryskiwaczy, liczy się szybkość działania. Im szybciej kierowca zareaguje, tym większa szansa na to, ze uda się pompowtryskiwacze naprawić.

Regeneracji pompowtryskiwaczy mogą podjąć się tylko doskonale wyposażone, specjalistyczne firmy, posiadające między innymi stół probierczy. Proces regeneracji zależny jest od typu pompowtryskiwacza oraz stopnia jego uszkodzenia. Można jednak przyjąć, że typowa regeneracja obejmuje demontaż, dokładną diagnostykę podzespołu (przy wykorzystaniu mikroskopów cyfrowych), czyszczenie termiczne i chemiczne (czasem ono wystarcza do przywrócenia pełnej sprawności), testowanie oraz regulację, wymianę uszkodzonych części pompowtryskiwacza na nowe i finalne, ostateczne testowanie i regulację podzespołu. Ważne jest to, aby firma dokonująca regeneracji, stosowała tylko oryginalne części zamienne, wyprodukowane przez producenta pompowtryskiwacza.
Regeneracja pompowtrysków jest równie skuteczna i wydajna, co ich wymiana na nowe.

Więcej informacji o pompowtryskiwaczach i sposobie ich działania znaleźć można na zaprzyjaźnionej stronie : http://www.regeneracja-pompowtryskiwaczy.pl Serdecznie zapraszamy.

SILNIK WYSOKOPRĘŻNY  TDI 1.9 ARL 110kW - BJ 2001 - Z VOLKSWAGENA GOLFA IV, WYPOSAŻONY W POMPOWTRYSKIWACZE -jha- z niemieckojęzycznej Wikipedii [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], Wikimedia Commons

SILNIK WYSOKOPRĘŻNY TDI 1.9 ARL 110kW – BJ 2001 – Z VOLKSWAGENA GOLFA IV, WYPOSAŻONY W POMPOWTRYSKIWACZE -jha- z niemieckojęzycznej Wikipedii [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) lub CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], Wikimedia Commons

 

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Podziel się