Im nowocześniejszy samochód, tym więcej kontrolek znajduje się na jego desce rozdzielczej. Część z nich pełni jedynie funkcję informacyjną. Pozostałe informują o poważnych awariach.
Kontrolki na desce rozdzielczej można podzielić na trzy grupy. Pierwsza to kontrolki typowo informacyjne. Informują one o włączonych światłach (pozycyjnych, drogowych, mijania, przeciwmgielnych, awaryjnych), kierunkowskazach, wskazują najlepszy czas na zmianę biegu itd. Druga grupa obejmuje kontrolki, które ostrzegają o występujących problemach. Kontrolki zazwyczaj świecą się na żółto lub pomarańczowo. Najbardziej znana to charakterystyczna ikonka „check engine”. Oprócz niej do tej grupy zaliczają się kontrolki, informujące o usterce układu ABS, wyłączonym systemie ESP, poważnym zużyciu klocków hamulcowych, zatkanym filtrze cząstek stałych, uszkodzonych świecach żarowych, przepalonych żarówkach, małej ilości paliwa, niewielkiej ilości płynu chłodzącego i do spryskiwaczy, zbyt niskim ciśnieniu w oponach i wodzie w paliwie. Oczywiście, im bogatsze wyposażenie auta, tym więcej kontrolek, ostrzegających o bardziej wyszczególnionych problemach.  Trzecia grupa kontrolek, wyświetlanych na czerwono, informuje o niesprawnościach układu ABS, uszkodzeniu poduszki lub poduszek powietrznych, braku ładowania akumulatora lub uszkodzeniu alternatora, zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego, zbyt małej ilości oleju silnikowego, czy też o awarii układu wspomagania kierownicy.

Photo credit: vanherdehaage via Foter.com / CC BY-NC-SA

Photo credit: vanherdehaage via Foter.com / CC BY-NC-SA

Kiedy zapalenie się kontrolki oznacza kłopoty?

Niektóre kontrolki z grupy drugiej i trzeciej, zapalają się po przekręceniu kluczyka do pozycji zapłon. Jeśli w czasie jazdy zapali się kontrolka czerwona, albo nie zgaśnie ona po uruchomieniu silnika, trzeba liczyć się z poważną awarią kluczowych systemów auta. To samo dotyczy słynnego i uniwersalnego „check engine”.

Kontrolki, które mogą oznaczać poważną awarię samochodu

 

Wspomniany wcześniej „check engine”

Źródło:  Carcare.sg

Źródło: Carcare.sg

Zazwyczaj oznacza problemy z układem zapłonowym i czujnikami. Ponadto informuje o uszkodzeniach katalizatora, filtra cząstek stałych w Dieslach, zaworu recyrkulacji spalin EGR, sond lambda itd. Może oznaczać uszkodzenia jednej z cewek zapłonowych. Teoretycznie jazdę można kontynuować, o ile auto np. nie szarpie, co dzieje się w przypadku uszkodzenia jednej z cewek. Zapalenie się check engine powoduje wejście silnika w tryb awaryjny. Ma on wówczas ograniczone osiągi i spala więcej paliwa.

W nowych autach z silnikami Diesla stosowana jest dodatkowa ikonka, informująca o awarii układu wtryskowego. Jeśli jej nie ma, awarię układu wtryskowego może oznaczać zapalona kontrolka check engine. Zapalenie się tych ikonek oznaczać może zużycie wtryskiwaczy, albo zatankowanie paliwa niskiej jakości. W przypadku Diesli jest to bardzo groźne i lepiej paliwo usunąć, niż ryzykować uszkodzenie bardzo drogich wtryskiwaczy. Kontrolka zapali się także w przypadku złego dobierania mieszanki paliwowo powietrznej, uszkodzeń przepływomierza powietrza itd.

Kontrolka ABS

Źródło: http://www.denismahony.ie/

Źródło: http://www.denismahony.ie/

Jeśli nie zgaśnie po uruchomieniu silnika, albo zapali się w czasie jazdy, oznacza to, że układ zapobiegający blokowaniu się kół nie działa. Jazdę można kontynuować, ale trzeba jechać spokojnie, aby unikać gwałtownego hamowania, w czasie którego może dojść do zblokowania się kół i utraty sterowalności auta. Dla osób, które jeżdżą samochodami trzydzieści i więcej lat, jazda bez ABS nie jest żadnym wielkim wyczynem. Dla współczesnych kierowców będzie bardzo groźna. Jeśli wraz z kontrolką ABS, zapali się też kontrolka hamulca ręcznego, awaria będzie dotyczyła także układu ESP. Powodem awarii może być uszkodzony czujnik ABS, zamontowany w kole samochodu.

Kontrolka zbyt niskiego ciśnienia oleju lub zbyt małej ilości oleju w układzie

Źródło http://www.denismahony.ie/

Źródło http://www.denismahony.ie/

W przypadku zapalenia się jej, trzeba natychmiast się zatrzymać i wyłączyć silnik, inaczej dojdzie do zatarcia jednostki napędowej. Najbardziej prozaiczna przyczyna awarii to zbyt mała ilość oleju w układzie. Po zatrzymaniu się i wyłączeniu silnika, trzeba odczekać 10 minut, aż jednostka napędowa ostygnie. Następnie należy sprawdzić bagnetem stan oleju silnikowego, uzupełnić go do odpowiedniego poziomu i skontrolować, czy powodem awarii nie jest poważny wyciek oleju, spowodowany np. uszkodzeniem miski olejowej albo zużyciem uszczelnień wału korbowego czy też wałka rozrządu. Olej cieknący z samochodu na drogę asfaltową stanowić będzie śmiertelną pułapkę dla innych kierowców, którzy wpadną w poślizg!

Jeśli wycieku nie ma, a po włączeniu silnika nie zapala się kontrolka, można spokojnie dojechać do domu. Jeśli jednak kontrolka zapali się znowu, a w układzie oleju nie brakuje, oznacza to inne problemy. Zapalenie się kontrolki może wywołać uszkodzony czujnik ciśnienia oleju albo  uszkodzony przewód, łączący sygnalizator z czujnikiem. Zapalenie się kontrolki może być spowodowane także zablokowaniem zawrotu przelewowego – regulującego ciśnienie, albo zapchaniem wlotu oleju do pompy z miski olejowej lub zużyciem panewek na wale korbowym. Często uszkodzenie to jest konsekwencją zaniedbywania podstawowych czynności eksploatacyjnych, takich jak wymiana filtra oleju i samego oleju silnikowego.

Paląca się stale czerwona kontrolka poduszek powietrznych

airbag
Oznacza awarię jednej z poduszek albo uszkodzenie napinaczy pasów bezpieczeństwa. Samochodem można dalej jeździć. Trzeba jednak pamiętać, że w razie wypadku poduszki nie zadziałają.

Awaria układu ładowania

Źródło http://www.denismahony.ie/

Źródło http://www.denismahony.ie/

Najczęściej oznacza uszkodzenie alternatora, albo zbyt słaby akumulator. Uszkodzenie alternatora może być spowodowane jego zużyciem, albo awarią paska klinowego, którym jest on napędzany. Pasek może być stary i nie zapewniać już odpowiedniego naciągu. Pomóc może wymiana paska, jego naciągu, a w ostateczności wymiana albo regeneracja alternatora. Zapalenie się tej kontrolki oznacza, że nie powinno się eksploatować auta nawet na bardzo krótkich odcinkach. W każdej chwili może po prostu zabraknąć prądu dla podstawowych podzespołów auta, w tym dla układu zapłonowego i auto zatrzyma się.

Kontrolka układu hamulcowego

Źródło http://www.denismahony.ie/

Źródło http://www.denismahony.ie/

Jeśli nie zgaśnie, może oznaczać zbyt niski poziom płynu hamulcowego w układzie. Jeśli tak faktycznie jest, trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu, aby go uzupełnić. W układzie zapewne znajduje się nieszczelność, przez którą płyn ucieka. W nowszych autach znajduje się specjalna kontrolka, informująca o zbyt małej ilości płynu hamulcowego. Zapalenie się kontrolki układu hamulcowego może oznaczać także uszkodzenie czujnika albo zbyt silne zużycie okładzin lub klocków hamulcowych (w nowszych autach są specjalne kontrolki, informujące o zużyciu klocków).

Kontrolka ostrzegająca o zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego

temperaturya płynu
Ostrzega ona, że lada chwila może dojść do bardzo niebezpiecznego przegrzania silnika. Samochód trzeba jak najszybciej zatrzymać i wyłączyć silnik, aby ostygł. Najczęstszym powodem jest brak płynu chłodzącego w układzie – mógł wydostać się przez nieszczelności w chłodnicy albo w wężach gumowych. Mogło także dojść do uszkodzenia pompy wody (jej awaria – zatarcie łożyska – może doprowadzić nawet do zerwania paska rozrządu), albo do awarii wentylatora chłodnicy (do przegrzania najczęściej dochodzi podczas stania w korku). Po ostygnięciu auta można spróbować uzupełnić poziom płynu chłodzącego i dojechać do domu, jeśli odległość nie przekracza kilku kilometrów.

Kontrolka ostrzegająca o zbyt wysokiej temperaturze płynu hydraulicznego w automatycznej skrzyni biegów

at oil temp
Kontrolka taka zapala się często wtedy, gdy kierowca ciągnie ciężką przyczepę, albo zdecydowanie wyjeżdża z miejsca, w którym się zakopał (dotyczy to często SUV i crossoverów z automatem). Jak najszybciej trzeba się zatrzymać w bezpiecznym miejscu i odczekać, aż olej wystygnie. Niestety, w tym przypadku trzeba również jak najszybciej wymienić olej na nowy, to samo dotyczy filtra.

Większości awarii da się uniknąć, jeśli kierowca będzie w odpowiedni sposób traktował i serwisował swój samochód. Powinno się także co jakiś czas diagnozować pojazd za pomocą interfejsu, podłączonego do złącza OBD2. Tak np. postępują sprawdzone warsztaty w czasie przeglądu Hondy czy aut innych marek. To pozwala wcześniej reagować na możliwe awarie.

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

H

 

 

 

 

 

Podziel się