Samochód musi mieć sprawne oświetlenie zewnętrzne. W przeciwnym razie można doprowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa, a w konsekwencji do wypadku. Brak choćby jednego światła nie ujdzie też uwadze policjantów w trakcie kontroli drogowej. Można narazić się na wysoki mandat.


Brak współpracy ze strony żarówki cofania może spowodować szereg zagrożeń. Sam kierowca nie będzie widział tego, co dzieje się z tyłu auta, na ciemnym parkingu. Nie ostrzeże też innych kierowców przed tym, że na przykład wyjeżdża z miejsca parkingowego. Albo pieszych, którzy mogą znaleźć się z tyłu auta, nie spodziewając się, że będzie wyjeżdżać tyłem, na przykład pod supermarketem. Awarię trzeba jak najszybciej usunąć, dla bezpieczeństwa własnego i innych.

Dlaczego nie działa żarówka cofania w samochodzie?


Najczęstszy powód to po prostu przepalenie żarówki. Zwykłe żaróweczki, banieczki szklane typu P21 nie są wieczne. Te słabszej jakości mogą się przepalić już po kilku miesiącach używania. Znacznie bardziej trwałe są ich LED – owe odpowiedniki, które mogą pracować nawet kilka lat.
Najpierw należy sprawdzić, jaki typ żarówki został zamontowany w naszym aucie, a potem takowy zakupić i zamontować. Albo jej odpowiednik LED – będzie niewiele droższy, za to o wiele trwalszy. Pamiętajmy o tym, aby sprawdzić moc, bo niektóra tania chińszczyzna może świecić jak kocie oczy w nocy, a nie dawać porządne światło.
Wymiana żarówki nie powinna być trudna, choć trzeba mieć odrobinę zręczności. Najczęściej do żarówki trzeba dostać się od środka kabiny, odchylając osłonę z tkaniny, wyściełającej wnętrze pojazdu. Żarówka umieszczona jest w ruchomej wkładce z tworzywa. Trzeba ją wykręcić, wyjąć, wymienić żarówkę, a potem umieścić na swoim miejscu i wkręcić.
W prostych autach dostęp może być znacznie łatwiejszy, bo niekiedy wychodzi cała wkładka z żarówkami.
W autach klasy premium o przepaleniu żarówki cofania informuje zapalona kontrolka na desce rozdzielczej.

Photo by Mic V. on Foter.com / CC BY

Photo by Mic V. on Foter.com / CC BY

Jako ciekawostkę warto dodać, że w Swifcie (na zdjęciu) aby dostać się do żarówek, w tym żarówki cofania, trzeba było odkręcić nakrętki od zewnątrz, utrzymujące przezroczysty panel z tworzywa. Z racji korozji była to sztuka niemożliwa do wykonania, bo w 8 letnim aucie śruby nie miały już łebków.


W pojazdach ze zintegrowanymi lampami LED rzadko dochodzi do awarii akurat jednego modułu, odpowiedzialnego za światło cofania. Najczęściej wypalają się pojedyncze diody, albo wszystkie zaczynają przygasać lub migać. Rozwiązaniem jest albo wymiana całej lampy, która jest teoretycznie nierozbieralna, albo oddanie jej do specjalistycznej firmy, która rozetnie ją, wymieni przepalone diody na nowe i sklei całość z powrotem.


Powodem nie działania tylnej lampy cofania może być też złe umiejscowienie wkładki z tworzywa, z której umieszczona jest żarówka, we wnętrzu lampy. Czasem jest ona zbyt słabo obrócona i nie styka. Czasami trzeba mocniej docisnąć żarówkę.


Tylne światło cofania może nie działać również z powodu uszkodzenia przewodów, doprowadzających prąd do lampy (wówczas nie działają wszystkie światła w lampie) albo tylko tych przewodów, które doprowadzają prąd do lampy cofania. Jak to sprawdzić? Potrzebny będzie multimetr i kontrola przepływu prądu w poszczególnych przewodach.


Kolejny problem to przepalenie bezpiecznika, odpowiedzialnego za działanie tylnej lampy cofania. W tym przypadku nie będzie działać też kilka innych urządzeń zasilanych elektrycznie, albowiem bezpiecznik zazwyczaj odpowiada za kilka układów (np. za obie tylne lampy).


Powodem uszkodzenia może być również ingerencja w tylną lampę, spowodowana przez domorosłego elektronika – tuningowca, który montował czujniki parkowania albo tylną kamerę cofania. Zasilanie dla tych urządzeń najczęściej wyprowadza się właśnie z lampki cofania, aby automatycznie załączały się przy cofaniu.

Czujnik biegu wstecznego tylnej lampy stop

Czujnik biegu wstecznego tylnej lampy stop


Ostatni powód, często pomijany, to rozłączony czujnik cofania, umieszczony w skrzyni biegów. Najczęściej tuż nad nią. Znajduje się tam gniazdko i wtyczka, a sam czujnik uruchamia się, gdy skrzynia biegów załącza bieg wsteczny. Niekiedy mechanicy zapominają podłączyć przewód, na przykład podczas wymiany sprzęgła, albo wymiany oleju w skrzyni biegów. Przewód może też zostać uszkodzony podczas naprawy innego podzespołu, albo jego gniazdko może ulec zaśniedzeniu i skorodowaniu.

IMG_20190216_143501

 


Tyle problemów przy jednej małej głupiej żarówce? A każdy, kto zaczynał czytać, myślał – po cholerę to jest pisane? Jak się nie pali, to trzeba wymienić żarówkę! I to wszystko! A jak się okazuje – nie wszystko.

 

IMG_20190216_145706

 

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się