Jaką rolę pełnią wtryskiwacze?
Po jakim czasie można spodziewać się ich awarii?
Jakie są objawy awarii wtryskiwaczy?
W jaki sposób można przedłużyć życie wtryskiwaczy?
Co powoduje szybkie zniszczenie wtryskiwaczy?
W jaki sposób można tanio naprawić wtryskiwacze?

Jaką rolę pełnią wtryskiwacze?

Wtryskiwacz to element hydraulicznego systemu wtrysku paliwa. Jego zadaniem jest dostarczanie odpowiednich dawek paliwa do komory spalania i jednocześnie zapewnienie właściwego rozpylania paliwa. Całym procesem steruje komputer, który ustala, jaką dawkę paliwa wtryskiwacz ma dostarczyć do komory spalania. Jej wielkość jest zależna od chwilowego zapotrzebowania, czyli od tego, czy kierowca w danej chwili jedzie spokojnie albo bardzo dynamicznie.

W silnikach wysokoprężnych paliwo zapala się po wymieszaniu z gorącym, sprężonym powietrzem. Zimny silnik wymaga na początku pracy wspomagania przez świece żarowe, które podgrzewają komorę spalania.

Wtryskiwacze tradycyjne zbudowane są ze: stożka uszczelniającego, złącza gwintowego, korpusu wtryskiwacza, filtru szczelinowego, króćca odprowadzenia przecieków, kanału odprowadzenia przecieków, podkładki regulacyjnej, kanału dopływowego, sprężyny, kołków pozycjonujących, czopa naciskowego, wkładki, nakrętki, korpusu rozpylacza i obsadki rozpylacza.

Wtryskiwacz Bosch  Autor: Panoha Autor: Panoha (Praca własna) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) lub GFDL (https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], Wikimedia Commons

Wtryskiwacz Bosch
Autor: Panoha Autor: Panoha (Praca własna) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) lub GFDL (https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], Wikimedia Commons

Po jakim czasie można spodziewać się awarii wtryskiwaczy?

W testowych, idealnych warunkach laboratorium zakładowego, wtryskiwacze bez problemu wytrzymują miliard cykli. Teoretycznie powinny one wystarczyć na cały okres eksploatacji silnika. I wystarczają, jeśli przyjmiemy, że ten okres trwa cztery – pięć lat, a auto w tym czasie przejedzie ok. 150 tys. km. Dla typowego, średnio zarabiającego Niemca czy Brytyjczyka jest to normalne, że po takim czasie samochód wymienia się na nowy.

W Polsce mamy jednak inną definicję trwałości, poprzez inne, niekorzystne warunki finansowe. Przebieg 150 tys. km to najczęściej graniczna wartość, po której zaczynają się problemy. Stąd też wiele aut z drugiej ręki, z silnikami wysokoprężnymi pod maską, jest wystawianych na sprzedaż, po osiągnięciu takiego właśnie przebiegu. Zdarzają się auta, które potrafią przejechać nawet 250 tysięcy bez wymiany wtrysków, ale w dzisiejszych czasach należy to do rzadkości. Za to zdarza się, że wtryski kończą swoje życie dużo, dużo wcześniej, niż po przekroczeniu 150 tys. km.

WTRYSKIWACZ

WTRYSKIWACZE

Co ma wpływ na awarie wtryskiwaczy?

Wtryskiwacze w silniku wysokoprężnym można zamordować w ciągu kilku minut. Wystarczy zatankować zanieczyszczony olej napędowy na podrzędnej stacji benzynowej (albo kupiony z nielegalnego źródła). Druga sprawa to omyłkowe wlanie benzyny zamiast oleju napędowego. Nierealne? Nie tak do końca. Zdarzały się przypadki omyłkowego zatankowania benzyny przez roztargnionych kierowców albo z dystrybutora, albo z kanistra.

Wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość paliwa (zanieczyszczenia, wodę), zatem trzeba zawsze korzystać ze sprawdzonych stacji. Właściciel auta musi też dbać o terminową wymianę filtra paliwa, We wtryskiwaczach zużywają się także pracujące elementy. Najczęściej psują się: zawór dawkowania, końcówka wtryskiwacza i cewka sterująca. Poza tym wtryskiwacze zużywają się szybciej w samochodach, eksploatowanych głównie w mieście i na krótkich trasach – taki styl jazdy sprzyja kumulowaniu się zanieczyszczeń.

WTRYSKIWACZ

WTRYSKIWACZ

Jak można przedłużyć życie wtryskiwaczy?

Trzeba tankować olej napędowy na najlepszych stacjach, czyli tam, gdzie jest on pozbawiony wody i zanieczyszczeń. Zimą trzeba stosować olej napędowy z dodatkami (deprasatorami), albo specjalne paliwo zimowe, dostępne na stacjach. Obowiązkiem kierowcy jest terminowa wymiana filtra paliwa. Wtryskiwacze znacznie dłużej służą w autach, które są eksploatowane na długich trasach. Od czasu do czasu warto stosować dodatki do oleju napędowego, których zadaniem jest oczyszczanie układu wtryskowego z zanieczyszczeń.

Objawy awarii wtryskiwaczy

Jak rozpoznać awarię wtryskiwaczy? Objawy uszkodzenia to: utrudniony rozruch auta, czarny dym z rury wydechowej (będący konsekwencją złego rozpylenia paliwa), falowanie obrotów na biegu jałowym oraz utrata osiągów. Często na desce rozdzielczej zapala się także kontrolka „check engine” albo specjalna kontrolka informująca o awarii wtrysków, montowana w najnowszych autach.

WTRYSKIWACZ DENSO

WTRYSKIWACZ DENSO

Czy wtryskiwacze można naprawić?

Obecnie na całym świecie jest tylko czterech producentów wtryskiwaczy – Bosch, Continental (dawny Siemens), Delphi i Denso. Nowe wtryskiwacze są bardzo drogie – w zależności od modelu, kosztują nawet 2000 złotych za sztukę i więcej.

Większość wtryskiwaczy można naprawić w profesjonalnych firmach. To bardzo korzystne, gdyż cena naprawy jest wielokroć niższa, niż kupno nowego wtrysku. Do tego naprawa zapewnia pełną sprawność wtryskiwacza. Trzeba jednak działać szybko, aby specjalistyczny warsztat mógł wtrysk zregenerować.

Profesjonalna regeneracja możliwa jest tylko w najlepszych firmach, które muszą dysponować bardzo drogim wyposażeniem. Jednym z jego elementów jest stół probierczy, który służy do testowania wtrysków (mierzy się na nim dawki oraz sprawdza pomiar przelewów).

Sama naprawa polega na demontażu wtryskiwaczy z silnika, kontroli uszkodzeń na stole probierczym, demontażu uszkodzonych części wtryskiwacza, myciu pozostałych elementów w myjce ultradźwiękowej, montażu nowych części, testowaniu zregenerowanego wtrysku na stole probierczym i kodowaniu (dwudziestoznakowy kod wtryskiwacza wprowadza się do komputera silnika).

Więcej informacji o wtryskiwaczach oraz ich właściwej eksploatacji znajdziecie Państwo na stronie https://www.wtryskiwacz.com Serdecznie zapraszamy do jej odwiedzenia.

 

Schemat układu Common Rail firmy Bosch Źródło: de.bosch-automotive.com

Schemat układu Common Rail firmy Bosch
Źródło: de.bosch-automotive.com

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się