Dwusuwowe silniki na co dzień pracują na paliwie będącym mieszanką benzyny i oleju silnikowego, co jest niezbędne z punktu widzenia odpowiedniego smarowania silnika. Gdy ceny ropopochodnych paliw rosną, użytkownicy skuterów mogą być skłonni do poszukiwania paliw alternatywnych. Jednym z nich będzie metanol.

Metanol to najprostszy alkohol o wzorze chemicznym CH3OH. Wrze w temperaturze ok. 70°C i jest substancją toksyczną, która po spożyciu może łatwo doprowadzić do śmierci.

Ale nie to jest istotne, bo jeśli ktoś chce tankować go do skutera czy motocykla, nie będzie go pić.

Z punktu widzenia wykorzystania jako paliwa, metanol ma kilka wad.

Po pierwsze, sporą część jego masy zajmuje tlen, którego jeden atom znajduje się w każdej cząsteczce metanolu. To zaś oznacza, że jego wartość opałowa jest znacznie niższa, niż w przypadku benzyny. Czyli żeby zastąpić litr benzyny trzeba zużyć znacznie więcej, niż litr metanolu.

Po drugie, metanol jest słabo lotny (mniej chętnie paruje) w porównaniu do benzyny. A w silniku spalinowym pali się przecież nie paliwo w formie ciekłej, tylko mieszanka par (oparów) paliwa i powietrza, wytwarzana w gaźniku lub z pomocą wtryskiwacza. Mniej lotne paliwo to gorsze wytwarzanie mieszanki paliwowo-powietrznej i gorsze spalanie w silniku.

Photo by FaceMePLS on Foter.com / CC BY

Photo by FaceMePLS on Foter.com / CC BY

Ten problem uzewnętrznia się szczególnie przy uruchamianiu silnika, gdy jest on zimny. Gdy ścianki komory spalania w silniku (czyli ścianki cylindra, głowica i tłok) się nagrzeją, metanol będzie odparowywać chętniej, ale rozruch zimnego silnika na metanolu jest trudny.

W motocyklach żużlowych wykorzystywano metanol między innymi dlatego, że właśnie nie jest skory do odparowywania, że ma dość wysokie ciepło parowania — mniej więcej trzykrotnie większe, niż dla benzyny. To oznacza, że odparowując będzie odbierać sporo ciepła z rozgrzanych elementów silnika, a to oznacza, że będą się one mniej przegrzewać. Jednocześnie odparowanie paliwa powoduje obniżenie temperatury powietrza, przez co mieści się go więcej w komorze spalania. A to pozwala osiągnąć większą moc silnika o określonej objętości, bez stosowania turbodoładowania (które zresztą w skuterach jest mało realne).

Trudno jednak nazwać etanol paliwem alternatywnym względem paliw kopalnych. Choć można go otrzymywać z surowców odnawialnych, to większość wytwarza się w procesach chemicznych z użyciem gazu ziemnego.

Nieco lepsze parametry od metanolu posiada etanol, czyli alkohol etylowy. Przede wszystkim ma wyższą wartość opałową (tlen ma mniejszy udział w masie cząsteczki), no i można o w łatwy sposób otrzymywać w domu (z użyciem fermentacji i destylacji).

Photo by FaceMePLS on Foter.com / CC BY

Photo by FaceMePLS on Foter.com / CC BY

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl