Niektóre części mechaniczne, wchodzące w skład konstrukcji samochodu, uważane są za niezniszczalne. Przykładem może być zwrotnica koła. Awarie tego elementu jednak się zdarzają. I niestety – ich usunięcie nie jest tanie.

Zwrotnica koła przez wiele osób uważana jest za część, która bez problemu wytrzyma całe techniczne życie samochodu. W przypadku wielu aut tak może być, ale… W niektórych wcale tak nie jest. Do tego mnóstwo zależy od właściciela samochodu i od sposobu eksploatacji pojazdu.

Zwrotnica koła – do czego służy?

Zwrotnica przedniego koła to element układu kierowniczego samochodu. Jest on odpowiedzialny za właściwe prowadzenie koła samochodu. Na przedniej osi pozycja zwrotnicy koła zależy od układu zawieszenia i od układu kierowniczego. Pozostałe elementy układu kierowniczego przymocowane są do zwrotnicy za pomocą końcówek drążków kierowniczych. Do górnej części zwrotnicy montuje się górny wahacz (w samochodach z wielowahaczowym zawieszeniem przedniej osi, przede wszystkim w autach premium) albo dolną część kolumny McPhersona (kolumny resorującej, stosowanej w autach miejskich, kompaktach, niektórych crossoverach i pojazdach klasy D).

W zależności od konstrukcji danego auta, do zwrotnicy może być przykręcona piasta koła, albo w zwrotnicy może być osadzone łożysko koła.

Zwrotnica koła przedniego

Zwrotnica koła przedniego

Zwrotnica koła – uszkodzenia

Jakie awarie dotykają zwrotnice przednich kół?

  • Uszkodzenia mechaniczne, odniesione w czasie wypadków – zwłaszcza wtedy, gdy inne auto uderzy w przednie koło naszego samochodu.
  • Uszkodzenia mechaniczne na skutek nieostrożności kierowcy – po bardzo silnym uderzeniu kołem o krawężnik albo inny element architektury miejskiej, może dojść do uszkodzenia zwrotnicy koła.
  • Poważne uszkodzenie zwrotnicy przez korozję – cóż, nie mamy wpływu na materiały, z jakich producenci produkują auta. Do tego sól drogowa, błoto, brud, kurz i pozostawianie auta na wilgotnych, trawiastych parkingach robi swoje.

W niektórych samochodach do zwrotnicy przykręcona jest piasta koła, w innych łożysko umieszczone jest w zwrotnicy. W takiej sytuacji, w przypadku uszkodzenia łożyska, trzeba wymienić też zwrotnicę, nawet sprawną.

Zwrotnicę można też wykończyć samodzielnie, albo może zrobić to niewprawny mechanik. W jaki sposób? Na przykład podczas podstawowej czynności eksploatacyjnej – wymiany klocków hamulcowych. Wystarczy krzywo wkręcić prowadnicę zacisku, aby uszkodzić gwint mocujący w głowicy. I zwrotnicę będzie trzeba wymienić.
Problemy pojawiają się też w autach klasy premium, w których stosuje się zwrotnice aluminiowe. W tym przypadku najczęstszą przyczyną uszkodzenia jest niewłaściwy montaż (np. zbyt mocne dokręcenie śrub mocujących zawieszenie), podczas wymiany elementów układu kierowniczego albo zawieszenia.

Ile kosztuje nowa zwrotnica przedniego koła?

Spójrzmy na kilka przykładowych cen:
• Daewoo Matiz / Daewoo Nubira – 270 zł
• Audi A3 – 560 zł
• Volkswagen Golf 3 – 680 zł
• Audi A4 – 985 zł
• Opel Astra 2 – 602 zł
• Opel Corsa D – 650 zł

Zwrotnica przedniego koła do tanich części nie należy. Jednakże warto pamiętać, że to element, mający ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego nie warto kupować części z demontażu. Lepiej poszukać tańszych zamienników w sklepach internetowych. NOWYCH.

Jak przebiega wymiana zwrotnicy przedniego koła?

Auto należy podnieść na podnośniku i zdemontować koło. Następnie odkręca się końcówki drążków kierowniczych (warto przy okazji sprawdzić ich stan, to element eksploatacyjny), odkręcenie zacisku hamulcowego, jarzma i tarczy hamulcowej (ją i klocki też warto od razu sprawdzić), zdjęcie piasty koła (za wyjątkiem sytuacji, w której łożysko jest w zwrotnicy), odkręcenie zwrotnicy, zamontowanie nowej i… wszystko w odwrotnej kolejności.

Jest jeszcze jeden wydatek – po każdej ingerencji w układu kierowniczy albo zawieszenia, ZAWSZE trzeba ustawić geometrię i zbieżność kół (od 50 do 100 zł, w zależności od regionu).

Zapraszamy do przeczytania ->
Ostatnie tchnienie końcówek drążków kierowniczych

Minusy samochodów elektrycznych

Jeśli artykuł się Państwu podobał, prosimy o udostępnianie

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl