Wideorejestrator to urządzenie, które przyda się każdemu kierowcy. Transcend DrivePro230 to sprzęt, który dodatkowo wspomaga kierowcę szeregiem dodatkowych funkcji, nawiązujących do wyposażenia drogich samochodów z segmentu premium. To oczywiście tylko namiastka, ale ciekawa.

Dlaczego warto kupić wideorejestrator zwany też kamerą samochodową? Tego typu urządzenie pozwala na rejestrację obrazu przed naszym autem (w niektórych modelach także z tyłu, za sprawą drugiej kamery). Wiele tutaj zależy od kąta, w jakim pracuje kamera. Im większy, tym lepiej widać boki samochodu. Ważna jest także rozdzielczość kamery, która ma wpływ na jakość rejestrowanego obrazu, a także to, jak system pracuje w nocy.
Obraz z wideorejestratora pozwala udowodnić, kto był sprawcą wypadku albo kolizji. W wielu wideorejestratorach można również zarejestrować sprawców uszkodzeń parkingowych. Urządzenie może się też przydać jako rejestrator malowniczych tras wakacyjnych.
Urządzenia nagrywają filmy w tak zwanej pętli. Dzielą one pliki filmowe na odcinki o różnej wielkości (na przykład po minucie). Kiedy karta pamięci jest już zapisana, likwidowany jest najstarszy plik i w jego miejsce zapisywany jest nowy.
Urządzenia posiadają czujnik wstrząsowy i włącznik. W razie wypadku albo kolizji czujnik reaguje natychmiast i ostatni plik z nagraniem zostaje zabezpieczony. Może to też zrobić sam kierowca, naciskając czerwony guziczek na obudowie urządzenia.

Wideorejestrator przyda się również przy wyjazdach turystycznych – można dzięki niemu rejestrować otoczenie. Niektóre pozwalają również na robienie zdjęć, co przyda się znów i po wypadku (dokumentacja) i w trakcie podróży.

Minusem urządzenia jest to, że wymaga ono stałego zasilania z gniazdka zapalniczki, przez co blokuje ją (nie można wówczas skorzystać z nawigacji) i minimalnie obciąża alternator auta, zwiększając zużycie paliwa.

Wideorejestrator Transcend DrivePro230 jest tutaj o tyle ciekawy, że posiada dodatkowe funkcje, pozwalające „doposażyć auto” w pewne systemy wsparcia kierowcy, znane z drogich i dobrze wyposażonych aut.

DSCF8247

 

Pierwsze chwile z Transcend DrivePro230

Poza wideo rejestratorem, w skład urządzenia wchodzi długi przewód zasilający z ładowarką samochodową, mocowanie do szyby oraz karta pamięci o pojemności 16 GB. Do tego dochodzą instrukcja i inne materiały drukowane.

DSCF8255


Jak doskonale wiemy w praktyce i tak ich nikt nie czyta, dlatego możemy przejść dalej.

DSCF8254

 

Niewielkie rozmiary wideorejestratora pozwalają go łatwo ukryć przed lusterkiem samochodu. Dzięki temu w żaden sposób nie utrudnia on widoczności kierowcy. Kamerę trudniej jest też wówczas zauważyć z zewnątrz. Jeśli jednak będziemy chcieli korzystać z dodatkowych funkcji wideorejestratora, musimy widzieć jego ekran. A wtedy jego umiejscowienie będzie kłopotliwe. Powinniśmy go umieścić pośrodku szyby, żeby zapewnić kamerze jak najlepszy obraz. Wtedy jednak przeszkadza nam lusterko wewnętrzne. Jeśli umieścimy wideo rejestrator pod nim, to zasłonimy sobie widoczność. Jeśli obok lusterka, to kamera nie będzie nagrywać symetrycznie. Ten problem każdy musi rozwiązać wedle swoich upodobań.

DSCF8236

 

Na plus zasługuje bardzo długi przewód. Wielu producentów współczesnej elektroniki oszczędza na przewodach i przez to, w czasie jazdy przewód dynda się pośrodku szyby, niczym „ten tego” u młodego Afrykańczyka, biegnącego nago do narzeczonej w sąsiedniej wiosce.
Długi przewód pozwala na to, aby przeprowadzić go tak, by go nie było widać i aby nie zasłaniał widoczności. Można go zatem przeprowadzić pod deską rozdzielczą, przy osłonie słupka A i na podsufitce.

DSCF8235

 

Wideorejestrator posiada panel przycisków pod ekranem, co jest rozwiązaniem nieco lepszym i trwalszym, niż ekran dotykowy. Trzeba pamiętać o tym, że w trakcie mrozu ekran dotykowy można bardzo łatwo uszkodzić poprzez zbyt mocne naciśnięcie go palcem. Dzięki temu, że nie trzeba dotykać ekranu, nie będzie też na nim odcisków palców.
Zasilacz jest duży, ale dość niewygodny, jakoś trudno się go montuje w gniazdku zapalniczki. Może to być tez zależne od typu auta.

Uruchomienie

Przygotowanie do pracy polega na włożeniu do portu dołączonej karty Micro SD (w technologii MLC NAND) o pojemności 16GB, umieszczeniu przyssawki na szybie, zamontowaniu urządzenia do niej i podłączeniu zasilacza do gniazdka zapalniczki.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sama kamera ma bardzo małe rozmiary (70x62x34mm) i posiada kolorowy ekran LCD o przekątnej 2.4 cala. Na jakość wyświetlanego obrazu na ekranie nie ma co narzekać – jest w zupełności wystarczająca.
Do sterowania urządzeniem służą przyciski pod ekranem, które naciska się leciutko i bez problemu. Wszystko działa bez zastrzeżeń.

Jak większość wideorejestratorów, urządzenie posiada wbudowany żyroskop. Dzięki niemu wyczuwa, kiedy auto rusza i może się wówczas samodzielnie uruchomić. Żyroskop ma też inną funkcję, o której wspomnieliśmy w ogólnym opisie wideorejestratorów – w razie kolizji albo wypadku, zabezpiecza ostatnie nagranie.

W przypadku Drive Pro 230 funkcje żyroskopu są bardziej rozbudowane. Dzięki temu urządzenie może przerywać nagrywanie, gdy znajdziemy się na przykład na parkingu. Ale urządzenie posiada też funkcję dozoru. Wówczas jest w stanie nagrać na przykład stłuczkę parkingową. A jak doskonale wiemy z praktyki – jej sprawcy, widząc, że w aucie nikogo nie ma, mogą po prostu uciec. Tu wszystko zależy od tego, co ustawimy w menu urządzenia.

Przed rozpoczęciem korzystania z urządzenia ustawiamy datę, czas, język, jakość nagrania, czas po którym urządzenie ma się wyłączyć (np. po 3 minutach od wyłączenia zapłonu) i wiele innych. Możemy wybierać długość pętli filmowej (1, 3 lub 5 minut), czy chcemy, żeby urządzenie nagrywało dźwięk, czy też nie, głośność ostrzeżeń głosowych, ustawienia czułości żyroskopu, ustawienia dotyczące działania dodatkowego wyposażenia kamery itd.

Jakość obrazu

Transcend to firma, specjalizująca się przez lata w produkcji kart pamięci. Dlatego przy produkcji wideorejestratora, firma skorzystała z gotowych rozwiązań rynkowych. Sercem układu optycznego jest matryca Sony Exmor.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, atutem dobrych wideorejestratorów jest szeroki kąt nagrywania. W przypadku naszego wideorejestratora wynosi on 130 stopni. To bardzo dobra wartość, dzięki której obraz z kamery obejmuje też przednie boki auta. Im więcej widać, tym lepiej. Dzięki temu można łatwiej udowodnić, kto był sprawcą kolizji.
Jakość nagrywanych filmów jest bardzo dobra (Full HD) – parametry to 1920×1080, 30 fps (klatek na sekundę). Można wybierać pomiędzy jakością 1080 a 720 za pomocą przycisków.

W dolnej części filmu znajdują się zapisane informacje o typie urządzenia, dacie, godzinie oraz o położeniu geograficznym według GPS. Jest to możliwe dzięki wbudowanemu modułowi lokalizacji satelitarnej. To wszystko bardzo przydatne informacje, które zdecydowanie ułatwią dochodzenie winy w przypadku zdarzenia drogowego.

Jak nagrywa wideorejestrator? Najlepiej widać to na zdjęciach. Moglibyśmy oczywiście, zamieścić jeden z filmów na serwisie Youtube, ale do końca nie wiadomo, czy to jest jeszcze możliwe, w związku ze wszystkimi euro idiotyzmami w rodzaju RODO. A może akurat przypadkiem zostałby nagrany Pan Zdzichu, którzy zwiał z pracy na L4 i zamiast leżeć w łóżku, pojechał do domu uciech? Mamy potem mieć sprawę sądową, założoną przez Pana Zdzicha, który będzie się mścił za to, że dopadł go ZUS i żona? To już lepiej zamieścimy same zdjęcia, z zamazanymi numerami rejestracyjnymi.

kam1

 

kam2

 

kam3

 

kam4

 

kam4

 

kam6

kam7

 

kam9

 

kam11

 

 

 

 

 

 

Funkcje dodatkowe wideo rejestratora

Rejestrator posiada wbudowany moduł łączności WiFi, dzięki któremu można połączyć go z telefonem. Wpierw trzeba pobrać ze sklepu Google Play darmową aplikację DrivePro.
Po jej instalacji można już łączyć urządzenia, korzysta się na początku z ustalonego kodu 123456.

DSCF8240

 

Co daje połączenie urządzenia ze smartfonem? Pierwsza to tak zwane Live View, dzięki któremu można na żywo oglądać obraz z kamery na smartfonie. Nam w praktyce nie udało się tego przetestować, ale być może taka opcja przydałaby się do dozoru parkingowego. Np. co pewien czas można zajrzeć, czy z autem wszystko w porządku i czy ktoś nam czasem nie urwał srebrnego jaguara z maski albo celownika, jeśli mamy starego Mercedesa. Ale (tak nam się przynajmniej wydaje), zabawa nie potrwa zbyt długo, bo wbudowana bateria litowo polimerowa urządzenia pozwoli na działanie przez kilka minut.

Jest jednak rozwiązanie.Firma Transcend oferuje dodatkowy, dedykowany przewód, którym podłącza się kamerkę do samochodowej instalacji elektrycznej. To już jest coś, choć (zwłaszcza) zimą trzeba liczyć się z tym, że każdy dodatkowy pobór prądu to przyspieszenie rozładowania naszego akumulatora.
Ale sa plusy – z takim zasilaniem nie tylko można podejrzeć, co tam w aucie. W razie potrzeby kamera sama się włączy, gdy wykryje ruch przed autem.

 

DSCF8242

 

Drugie zastosowanie to możliwość bezprzewodowego przenoszenia nagranych filmów na smartfon. Nie wiemy, po co zgrywać filmy na smartfon, chyba, że chcemy pochwalić się znajomym, gdzie jeździliśmy. Za to możliwość bezprzewodowego zgrania ich na laptop, jeśli jest on naszym głównym komputerem, już brzmi interesująco. W końcu to tam zrobimy kopię danych, chcąc oglądać sobie filmy z przejazdów turystycznych, albo materiał, na którym zarejestrowaliśmy kolizję, albo pirata drogowego. Oczywiście, można inaczej. Wystarczy zastosować chiński czytnik do kart pamięci, dzięki któremu łatwo przeniesiemy dane z karty Micro SD na dowolny komputer.

Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy w tańszej wersji

Urządzenie posiada dodatkowe funkcje, które uruchamia się z menu. Mają ona za zadanie wsparcie pracy kierowcy i nawiązują one do drogich systemów wyposażenia, jakie znajdują się w samochodach klasy premium.

Pierwsza z nich to przypomnienie o włączeniu świateł mijania albo do jazdy dziennej. Na ekranie urządzenia wyświetla się ikonka lampy i sygnał dźwiękowy.

Ostrzeżenie o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości – w menu urządzenia trzeba ustawić dopuszczalną prędkość (np. 50 km/h) w naszych warunkach. Dane o aktualnej prędkości urządzenie pobiera za pomocą GPS. Jest to oczywiście niedorzeczne, albowiem jak wiemy, istnieje mnóstwo różnych ograniczeń prędkości, zatem po wyjeździe poza miasto, urządzenie będzie nas co chwilę alarmować. Jeśli posiadamy nawigację GPS, ona zdecydowanie lepiej sprawdzi się w tej roli, do tego ostrzegając przed fotoradarami.

System ostrzegający przez kolizją – czyli coś na wzór volkswagenowskiego Front Assist. Ostrzega, jeśli, jego zdaniem, zbliżymy się zbytnio do poprzedzającego auta. To, czy jesteśmy zbyt blisko innego auta, sami najlepiej widzimy, zatem…

Asystent pasa ruchu – urządzenie wyświetla na ekranie zielone linie wzdłuż drogi i ostrzega, jeśli uzna, że zjechaliśmy z pasa ruchu. Sam typowy system Lane Assist jest daleki od doskonałości, dlatego nie można też wiele oczekiwać od wideorejestratora, który jedynie w pewnym stopniu naśladuje działanie oryginalnego systemu.

kam12

 

Wykrywanie ruchu na parkingu – bardzo dobra funkcja. Jeśli w baterii urządzenia jest jeszcze prąd, wideorejestrator uruchomi się sam, gdy wykryje, że coś się dzieje przed autem. Może dzięki temu nagrać inne auto, które na przykład nas porysuje i… zwieje. Albo kogoś, amatora cudzej własności lub idiotę, który zechce nam zerwać jakiś znaczek z maski. Albo na przykład nawiedzonego aktywistę miejskiego, który zechce nam zapaskudzić auto, bo jego chora głowa podpowie mu, że zawłaszczyliśmy kawałek wspólnej przestrzeni.

Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy – ten prosty układ po prostu uruchamia alarm o określonym przez kierowcę czasie, że po prostu, warto byłoby odpocząć. Czy jest tam coś jeszcze? Nie udało się zauważyć.

W czasie dwutygodniowego testu urządzenie ani razu nie zawiodło. Jest wykonane z dobrych jakościowo materiałów. Bardzo łatwo się je obsługuje. Ma dobre parametry techniczne i dobrą jakość nagrywania. Ma niewielkie rozmiary, długi przewód, czytelny ekran. Ogólnie – jest bardzo dobrze.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się