Samochody hybrydowe to pomost pomiędzy obecną technologią, która wykorzystuje silniki benzynowe i wysokoprężne, a nową, zgodnie z którą do masowej produkcji wejdą auta elektryczne (w tym te z ogniwami wodorowymi, które także są pojazdami elektrycznymi). Na rynku dostępne są trzy rodzaje samochodów hybrydowych. Czym się one charakteryzują, jakie są różnice pomiędzy nimi? 

Elektryczna rewolucja w motoryzacji nadejdzie w ciągu kilkunastu lat. Samochody hybrydowe mają za zadanie złagodzenie „przejścia” z jednego napędu na drugi. Obecnie w samochodach hybrydowych napęd elektryczny pełni rolę pomocniczego dla silnika spalinowego. Z czasem jednak role będą się odwracać i to silnik spalinowy będzie pełnił rolę wspomagającego silnik elektryczny, co już częściowo zastosowano w praktyce w autach Opel Ampera i Chevrolet Volt. Aż w końcu silnik elektryczny całkowicie zastąpi spalinowy.

KIA OPTIMA HYBRID Photo credit: harry_nl via Foter.com / CC BY-NC-SA

KIA OPTIMA HYBRID Photo credit: harry_nl via Foter.com / CC BY-NC-SA

 

Obecnie na rynku dostępne są trzy rodzaje samochodów hybrydowych spalinowo – elektrycznych. Kilka lat temu szumnie zapowiadano wprowadzenie zupełnie innej hybrydy, niezwykle ciekawej, bo nie potrzebującej drogich baterii. Przełomu miały dokonać takie pojazdy jak Tata Air i Peugeot 2008 HYbrid, w których rolę napędu wspomagającego silnik spalinowy miał pełnić silnik hydrauliczny, napędzany sprężonym powietrzem. Sprawa jednak całkowicie ucichła i można spodziewać się, że technologia została zarzucona.

Peugeot 2008 HYBRID AIR - tak miał wyglądac układ napędowy francuskiego crossovera, który miał być hybrydą, która wykorzystywała silnik benzynowy oraz hydrauliczny, napędzany sprężonym powietrzem.

Peugeot 2008 HYBRID AIR – tak miał wyglądac układ napędowy francuskiego crossovera, który miał być hybrydą, która wykorzystywała silnik benzynowy oraz hydrauliczny, napędzany sprężonym powietrzem.

Dla kierowców najważniejsze jest to, że zarówno samochody hybrydowe, jak i typowo elektryczne wyglądają normalnie, czyli jak auta, które znany i kochamy. W niczym nie przypominają (na szczęście) wynalazków, przypominających kajaki z doczepionymi do nich kołami.

SINCLAIR C5 - pojazd elektryczny, stworzony w 1985 roku. Kosztował wówczas 399 funtów.  By Myself - Photo of my C5 in the backyard - after restoration project, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9641052

SINCLAIR C5 – jednoosobowy pojazd elektryczny, stworzony w 1985 roku. Kosztował wówczas 399 funtów.
By Myself – Photo of my C5 in the backyard – after restoration project, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9641052

Hybryda szeregowa

W hybrydzie szeregowej koła napędzane są przez silnik elektryczny. Auta zbudowane zgodnie z tą zasadą posiadają także benzynowy silnik spalinowy. Służy on jednak tylko do napędzania prądnicy, aby naładować baterie samochodu.

Przykładem takiego auta jest Opel Ampera, produkowany w latach 2011 – 2014. Pięciodrzwiowy liftback był napędzany przez silnik elektryczny o mocy 150 KM (maksymalny moment obrotowy 370 Nm), który przekazywał napęd na koła przedniej osi. Baterie Li-Ion wystarczały do zapewnienia maksymalnie 80 km zasięgu. Dlatego producent zamontował w aucie czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.4l i mocy 86KM, który służył do napędzania prądnicy. Z pełnym bakiem paliwa (35 litrów) auto mogło przejechać dodatkowo 800 km, czyli jego łączny zasięg wynosił 580 km. Opel Ampera był bardzo drogi, kosztował ok. 165 tys. zł.

Opel Ampera  Photo credit: opelblog via Foter.com / CC BY-NC-ND

Opel Ampera
Photo credit: opelblog via Foter.com / CC BY-NC-ND

Produkcja Opla Ampery zakończyła się w 2014 roku. W tym samym roku produkcję zakończyło także Renault, które oferowało konkurencyjny Renault Fluence ZE, napędzany przez 95 konny silnik elektryczny. Fluence miał zasięg 165km i był autem w pełni elektrycznym. Gdyby francuski koncern zastosował takie rozwiązanie, jak Opel i zamontował w aucie dodatkowy silnik benzynowy w roli generatora prądu, być może auto produkowany by do dziś. Z racji słabego zasięgu, problemów z dostawcą baterii i słabej sprzedaży, kariera Fluence ZE dobiegła końca.

Hybryda równoległa

W hybrydzie równoległej zarówno silnik spalinowy jak i elektryczny przekazują napęd na koła, przy czym jednak to jednostka spalinowa jest dalej napędem dominującym. Przykładem może być tutaj Honda Insight II. Auto weszło do produkcji w 2009 roku. Produkcję zakończono w… 2014, jak w przypadku Opla Ampery i Renault Fluence ZE. Widać był to jakiś feralny rok dla aut hybrydowych.

Honda Insight By DY5W-sport - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39483090

Honda Insight By DY5W-sport – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39483090

Podstawowa jednostka napędowa w Hondzie Insight była zasilana benzyną, miała 1.3 l pojemności (1339 cm3) i moc 98 KM. Silnik posiadał osiem zaworów, osiem świec zapłonowych (po dwie na cylinder), a napęd na koła przekazywany był za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT. Silnik elektryczny o mocy 14KM został zamontowany w kole zamachowym silnika spalinowego.

Jak wyglądała współpraca obydwu jednostek napędowych? Podczas przyspieszania i podczas dynamicznej jazdy silnik elektryczny wspomagał silnik spalinowy. W czasie spokojnej jazdy ze stałą prędkością a także podczas hamowania, silnik elektryczny działał z kolei jako prądnica, której zadaniem było ładowanie akumulatora.

Nowa Honda Insight kosztowała około 80 tysięcy złotych. Technologia zastosowana przez Hondę pozwalała zaoszczędzić około 1 litra paliwa na 100km (auto zużywało ok. 4-4.5l/100km), a zatem trudno nazwać ją rewolucyjną. Nic zatem dziwnego, że produkcja auta się zakończyła.

Honda Insight  By S 400 HYBRID - Praca własna (own photo), Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7520606

Honda Insight
By S 400 HYBRID – Praca własna (own photo), Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7520606

Hybryda mieszana

W hybrydzie mieszanej silnik elektryczny (a w często dwa silniki elektryczne) i spalinowy przekazują napęd na koła. W tym przypadku jednak stosuje się znacznie mocniejszy silnik elektryczny (albo dwa silniki elektryczne), niż w przypadku hybrydy równoległej. Dzięki temu ma on możliwość samodzielnego napędzania samochodu. Z racji małej pojemności baterii jazda na samym silniku elektrycznym możliwa jest tylko na krótkich dystansach – do kilku kilometrów – i z ograniczoną prędkością (do 50 km/h). Silnik elektryczny odpowiada także za rozpoczęcie jazdy przy ruszaniu z postoju a także pełni rolę rozrusznika dla silnika spalinowego (co ma wpływ na zmniejszenie spalania). Poza tym w czasie dynamicznej jazdy pełni on rolę generatora prądu, wykorzystując nadprogramowe obroty silnika spalinowego. W przypadku zastosowania dwóch silników elektrycznych, jeden może wspomagać pracę silnika spalinowego, a drugi w tym czasie może pracować jako generator prądu dla baterii.

Toyota Prius I  By Niels de Wit from Lunteren, The Netherlands - 2001 Toyota Prius, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37748108

Toyota Prius I
By Niels de Wit from Lunteren, The Netherlands – 2001 Toyota Prius, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37748108

Najpopularniejszym na świecie autem hybrydowym, które wykorzystuje ten rodzaj napędu, jest Toyota Prius. Pierwsza generacja pojazdu, produkowana w latach 1997 – 2003 posiadała układ hybrydowy, składający się z silnika benzynowego o pojemności 1.5l i mocy 58KM oraz silnika elektrycznego o mocy 40 KM. Najnowsza, czwarta generacja tego auta, produkowana od 2015 roku, posiada napęd hybrydowy, w skład którego wchodzi czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra i mocy 98 KM oraz silnik elektryczny o mocy 72KM. Silnik benzynowy ma bardzo wysoką sprawność, albowiem pracuje w cyklu Atkinsona, charakteryzującym się tym, że w czasie jednego cyklu ruchu tłoka odbywają się wszystkie cztery suwy. Auto, zdaniem producenta ma zużywać średnio ok. 3.6 l paliwa / 100km. Najtańsza wersja Toyoty Prius IV kosztuje ok. 120 tysięcy złotych.

Toyota Prius IV  By El monty - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43629220

Toyota Prius IV
By El monty – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=43629220

 

Rewolucja dopiero nadchodzi. Wszystko zmieni się wraz z momentem wprowadzenia na rynek nowych generacji pojemnych baterii. A wówczas hybrydy znikną z rynku, a pojawią się masowo produkowane, znacznie tańsze od nich i od standardowych aut z silnikami spalinowymi, samochody w pełni elektryczne. Po erze aut ładowanych z gniazdka elektrycznego i ze stacji szybkiego ładowania, nadejdzie era pojazdów, które będą samodzielnie ładować baterie dzięki ogniwom fotowoltaicznym.

 

Tymczasem prace trwają i…

 

Chiński BYD E6 ma już ponad 400 km zasięgu…

Chiński BYD E6 ma już ponad 400 km zasięgu...

…piękna, amerykańska Tesla 3 kosztuje 35 tysięcy USD

...Tesla 3 kosztuje 35 tysięcy USD By Candy Red Tesla Model 3.jpg: Steve Jurvetsonderivative work: Smnt - Ten plik jest pochodną pracą  Candy Red Tesla Model 3.jpg:, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48139054

By Candy Red Tesla Model 3.jpg: Steve Jurvetsonderivative work: Smnt – Ten plik jest pochodną pracą  Candy Red Tesla Model 3.jpg:, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48139054

 

a chiński JAC iEV7  napędzany silnikiem elektrycznym o mocy  148KM, ma zasięg 320 kilometrów i potrzebuje 11 sekund, aby rozpędzić się do setki. Cena – d 170 tys. Juanów, czyli ok 101 tys. zł.

iEV7

Można i tak, choć tego pewnie byśmy nie chcieli :)

Źrodło: jnshanglong.en.made-in-china.com

Źrodło: jnshanglong.en.made-in-china.com

 

Rewolucja dopiero się rozpoczyna!

 
 
 

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 
 

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Podziel się