W ostatnich dwóch artykułach opisaliśmy luksusowe auto made in China oraz chiński SUV, nazywany obelżywie najgorszym samochodem świata. Skoro już jesteśmy na Dalekim Wschodzie, to spójrzmy jeszcze na jeden ciekawy pojazd, tym razem z Japonii. To Subaru Levorg, interesujące, sportowe kombi z prawdziwym (ale poddanym niestety downsizingowi) „boxerem” pod maską.

Kombi mają obecnie ciężkie życie, przynajmniej w Europie i w USA. Pojazdy te są wypierane przez modne SUV i crossovery. Jednak nie poddają się łatwo. Sportowe kombi, z jednej strony auto rodzinne i przestronne, z drugiej nastawione na świetne prowadzenie i oferujące wysoką moc silnika – to tajemna broń, która pozwala odwieść wielu nabywców od kupna crossovera czy SUV.

Subaru Levorg – największe zalety

Co podkreślają osoby, które miały przyjemność jeździć Subaru Levorg? Przede wszystkim doskonałe prowadzenie, z którego Subaru słynie od lat. Do tego dochodzi spora ilość miejsca dla pasażerów we wnętrzu auta (pojazd prawdziwie rodzinny – 5 dorosłych osób plus bagażnik o pojemności 552 litrów), wygodna obsługa auta i jego bogatego wyposażenia, dużo multimediów i systemów bezpieczeństwa, a także dość dynamiczny napęd. Cena samochodu jest spora, bo ok. 140 tysięcy, ale to i tak mniej niż trzeba zapłacić za konkurencyjne auta z Niemiec – BMW3 czy Audi A4 Quattro. A to kolejny plus. Liczy się też oryginalna uroda – nie każdy lubi niemiecki design.

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by The National Roads and Motorists' Association on Foter.com / CC BY

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by The National Roads and Motorists’ Association on Foter.com / CC BY

Co jest minusem? Niektórzy kierowcy narzekają na to, że auto spowalnia nieco skrzynia CVT. Pamiętajmy jednak o tym, że Levorg to nie jest Impreza, tylko auto rodzinne, spokrewnione z Imprezą. Zatem przede wszystkim na ono służyć do bezpiecznej jazdy z rodziną. A dynamika w zupełności wystarczy do mknięcia po autostradach i trasach. 170 koni! I napęd na cztery koła. Idealny nie tylko do szybkiej jazdy, ale i do łatwiejszego poruszania się zimą czy też po gorszych drogach. Dzięki temu sportowe kombi może też służyć do jazdy rekreacyjnej.

Subaru Levorg – kombi mocno spokrewnione z Imprezą

Patrząc na Subaru Levorg można odnieść wrażenie, że gdzieś już widzieliśmy to auto. Model czerpie sporo z Imprezy. Podobieństwo widać szczególnie po elementach przedniego pasa – specyficznym , pięcioramiennym wlocie powietrza i ekscentrycznych, przyciągających wzrok reflektorach. Do tego dochodzi jeszcze potężny, sportowy wlot powietrza na masce. W linii bocznej widać kilka ciekawych, poprowadzonych równolegle do siebie przetłoczeń. To diametralnie inne rozwiązanie, niż stosowane przez wielu innych producentów, gdzie zazwyczaj stosuje się dwa przetłoczenia, jedno na linii klamek i jedno w dolnej części drzwi.
Ciekawa jest linia okien, a tył auta nawiązuje do sportowego coupe. Z tyłu z kolei uwagę zwracają ładne, duże lampy, dwie chromowane końcówki wydechu i duża szyba. Levorg ma tutaj przewagę nad wieloma crossoverami, w których tylna szybka wygląda jak miniaturowe okieneczko, utrudniając parkowanie.

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by The National Roads and Motorists' Association on Foter.com / CC BY

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by The National Roads and Motorists’ Association on Foter.com / CC BY

Wnętrze auta to połączenie typowo japońskiej przejrzystości i funkcjonalności z elementami sportowymi (np. metalowe nakładki na pedały). Kierowca ma do swojej dyspozycji wielofunkcyjną kierownicę, przejrzystą deskę rozdzielcza, aż trzy wyświetlacze – jeden pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem, jeden nad deską rozdzielczą i potężny, dotykowy w kokpicie środkowym. Pod nim znajduje się system sterowania klimatyzacją.

Całość stworzona jest zgodnie z zasadą – minimum przycisków, maksimum funkcjonalności. Przypomina to nowoczesny smartfon. I z pewnością przypadnie do gustu współczesnym fanom technologii.

Suberu Levorg – układ napędowy

Pod maską auta pracuje turbodoładowany silnik benzynowy w układzie boxer. W tego typu silniku cylindry ustawione są poziomo, tak, jakby leżały i przeciwbieżnie, parzyście, naprzeciwko siebie. Pomiędzy nimi znajduje się wał korbowy. Boxer mniej drży, niż typowy silnik, generuje mniej oporów przy każdej prędkości wału korbowego i pozwala na bardzo szybką reakcję na naciśnięcie pedału gazu. Inna niż standardowa budowa silnika, pozwala na lepsze wyważenie samochodu i niskie umieszczenie środka jego masy. Silnik montowany jest wzdłużnie.

Subaru Levorg I Motorewia.pl  I Źródło: Photo by harry_nl on Foter.com / CC BY-NC-SA

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by harry_nl on Foter.com / CC BY-NC-SA

Podstawowa jednostka pod maską Levorg ma 1.6 litra pojemności, cztery cylindry i szesnaście zaworów. Silnik generuje 170 KM mocy a maksymalny moment obrotowy to 250 Nm.
Napęd przekazywany jest na obie osie za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów CVT, oferującej nieskończoną ilość przełożeń. Auto potrzebuje niecałe 9 sekund, aby rozpędzić się do setki. Napęd na cztery koła jest stały (Symmetrical All-Wheel Drive). Kierowca może też korzystać z możliwości (w pewnym sensie wirtualnej) przełączania biegów za pomocą manetek przy kierownicy. Spójrzmy na fabryczne dane dotyczące spalania. W mieście wynosi ono 8.5 – 9l/100km, poza miastem 6.3 l/100 km.

Subaru Levorg – wyposażenie

Auto wyposażone jest w system SI Drive, który pozwala na wybór spośród trzech ustawień układu kierowniczego i silnika (w przypadku podstawowej wersji Levorg – z dwóch). Tryb inteligentny pozwala na oszczędność paliwa, a sportowy i ostry sportowy – na najszybszą reakcję na wciskanie pedału gazu.
Na wyposażeniu auta znajduje się też system VDCS, rozbudowana wersja układu znanego jako ESP, który pozwala zachować odpowiedni tor jazdy i uniknąć wpadnięcia w poślizg nad i podsterowny.

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by harry_nl on Foter.com / CC BY-NC-SA

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by harry_nl on Foter.com / CC BY-NC-SA

Na pokładzie auta znajduje się też system telemetryczny ISR. Pozwala on na samodzielnie albo automatyczne wezwanie pomocy w razie wypadku (w przypadku wystrzelenia poduszek powietrznych, system automatycznie wysyła do operatora dane o położeniu auta). Poza tym ISR pozwala na wezwanie pomocy, serwisu, a także na skorzystanie z dostępu do informacji, pozwalającej na przykład na zalezienie stacji benzynowej, hotelu czy restauracji.
O bezpieczeństwo dba siedem poduszek powietrznych (w tym kolanową kierowcy oraz diwie boczne kurtynowe). Auto posiada asystenta świateł drogowych, samodzielnie zmieniającego światła drogowe na długie i odwrotnie oraz układ czujników, ostrzegających o obiektach z tyłu w przypadku cofania, czy też o pojazdach w martwym polu widzenia kierowcy.
Standardowe wyposażenie obejmuje system multimedialny z 7 –calowym wyświetlaczem dotykowym, radio cyfrowe DAB, 6 głośników, automatyczną klimatyzację dwustrefową, drugi wyświetlacz o przekątnej 4.3 cala, wyświetlacz 3,5 cala na desce rozdzielczej, kamerę cofania, światła do jazdy dziennej LED, ABS, asystenta hamowania, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy VDCS, system aktywnego sterowania momentem napędowym a także układ przeciwuderzeniowy EyeSight z funkcjami z funkcjami adaptacyjnego tempomatu oraz asystenta utrzymania pasa ruchu. EyeSight potrafi samodzielnie zahamować w przypadku nagłego wykrycia przeszkody przed autem.

Subaru Levorg zostało zbudowane na płycie podłogowej Subaru Impreza, a zatem ma nie tylko podobny wygląd, ale i ten sam kręgosłup, co sportowy brat.

Na koniec wymiary:

Długość 4690 mm,
Szerokość 1780 mm
Wysokość 1490 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna 1504 kg
Ładowność 519 kg
Pojemność bagażnika 522 l (1446 l po złożeniu tylnej kanapy)
Średnica zawracania 10,8 m
Średnica kół 18 cali, opony 225/45

Być może w przyszłości powrócimy do Subaru Levorg.

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło:  Photo by FotoSleuth on Foter.com / CC BY

Subaru Levorg I Motorewia.pl I Źródło: Photo by FotoSleuth on Foter.com / CC BY

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

 

 

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl