Amortyzatory samochodowe to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia w aucie. Dzięki nim koła pojazdu utrzymują kontakt z nawierzchnią drogi, co ma oczywiście wpływ na długość hamowania. Poza tym amortyzatory dbają o to, aby nasze wrażenia w czasie jazdy były w miarę przyjemne. Żebyśmy nie czuli się tak, jakbyśmy podróżowali po ulicy na niewygodnym, drewnianym łóżku. To tylko piloci mogą latać na drzwiach od stodoły. Współcześni kierowcy są bardziej wymagający.
Jakie zadanie pełnia amortyzatory? Przede wszystkim dbają one o to, aby koło nigdy nie utraciło styczności z podłożem. Bez względu na to, czy auto jedzie po równiej drodze, czy po podmiejskich, szutrowych wertepach, które wyglądają tak, jakby je ktoś ostrzelał z moździerza. Poza tym ich zadaniem (bo za amortyzację odpowiedzialne są także sprężyny) jest zapobieganie kołysaniu nadwozia auta. Poza tym amortyzatory pozwalają utrzymać stateczność pojazdu, zapobiegając jego podskakiwaniu w czasie jazdy.
Jak rozpoznać uszkodzenie amortyzatorów?
Kiedy w aucie są stare amortyzatory, pojazd poddaje się silnym podmuchom wiatru. Poza tym auto wyraźnie zaczyna kołysać, jak okręt w czasie sztormu. Co najgorsze jednak, kiedy amortyzator jest słaby, nie dociska odpowiednio koła do powierzchni drogi. To skutkuje przedłużeniem drogi hamowania a także ryzykiem wpadnięcia w poślizg.
Auto ze zużytymi amortyzatorami zdaje się także pływać w czasie jazdy po zakrętach, jak również w czasie hamowania. Poza tym widoczne będzie nierównomierne zużycie opon. W wielu przypadkach widać będzie uszkodzenie amortyzatorów po wyciekach oleju z nich.
Jak to zwykle bywa, jedna uszkodzona część niszczy inne. Zużyte amortyzatory wpływają na szybkie uszkodzenie części układu kierowniczego.
Amortyzatory zawsze wymienia się parami – na jednej osi. Specjaliści zalecają, aby wymieniać wszystkie cztery.
Obecnie stosuje się w autach dwa rodzaje amortyzatorów: olejowe oraz olejowo gazowe, które nazywa się także gazowymi.
Amortyzatory – rodzaje
Amortyzatory, które stosowane są w samochodach osobowych możemy podzielić na dwa podstawowe rodzaje: olejowe i olejowo-gazowe – zwane popularnie gazowymi. W amortyzatorach olejowych, w rurze amortyzatora znajduje się olej. W amortyzatorach gazowo olejowych stosuje się olej oraz azot.
Obecnie w niektórych autach stosuje się także amortyzatory regulowane, zwane także aktywnymi. Stosuje się je w autach, w których kierowca może samodzielnie wybrać jeden z kilku trybów jazdy.
Amortyzatory takie różnią się od standardowych tym, że posiadają wbudowane zawory elektryczne, pozwalające na zmianę charakterystyki przepływu oleju. Dzięki temu auto może mieć zawieszenie „twarde”, o niskiej charakterystyce tłumienia, przy wyborze trybu sportowego (albo dobre do jazdy po autostradzie), lub komfortowe, o największej charakterystyce tłumienia.
Amortyzatory aktywne są drogie, jeden może kosztować nawet tysiąc złotych. Zwykłe kosztują przeciętnie ponad sto złotych.
Jak sprawdzić, czy amortyzator nadaje się do dalszej eksploatacji?
Stacje diagnostyczne posiadają stanowiska do sprawdzania skuteczności amortyzatorów. Minimalna, dopuszczalna sprawność amortyzatora wynosi 40 %. Jeśli amortyzatory mają sprawność poniżej tej wartości, trzeba je jak najszybciej wymienić.
Podobno według starego, wielkopolskiego przysłowia „w niedzielę praca w g***o się obraca”, ale tak to już bywa w życiu, że czasami nie ma innego wyjścia i trzeba popracować w niedzielę. Panie Boże przebacz, doceń tych, co pracują w niedzielę, a nie tych, co w niedzielę leją żonę po powrocie z kościoła.
Zapraszamy do przeczytania
Problemy Pana Mieczysława z zawieszeniem pneumatycznym.