W Polsce działa coraz więcej profesjonalnych firm, które zajmują się przyciemnianiem szyb samochodowych. Stale zwiększa się także grono ich klientów. Większości osób przyciemnianie szyb kojarzy się przede wszystkim z samochodami sportowymi. Tymczasem z usługi tej korzystają także posiadacze typowych aut a także pojazdów luksusowych. Dzieje się tak dlatego, że właściwie przeprowadzone przyciemnienie szyb znacznie zwiększa komfort kierowcy i pasażerów.

Przyciemnianie szyb w samochodach musi być zgodne z przepisami polskiego prawa. Określa ono, że przejrzystość przedniej oraz przednich bocznych szyb może być ciemniejsza maksymalnie o 30 procent w stosunku do idealnej przejrzystości. Inaczej jest w przypadku szyby tylnej oraz tylnych szyb bocznych, które mogą być przyciemnione znacznie mocniej. Nie regulują tego żadne przepisy.

Dlaczego warto zdecydować się na przyciemnienie szyb w samochodzie?

Przyciemnianie szyb w aucie ma wiele zalet. Co ważne, docenia się je w ciągu całego roku, a nie tylko wiosną i latem. Przyciemnione szyby redukują blaski, które są niezwykle groźne w czasie zimy, gdy promienie słońca odbijają się od wody albo od śniegu. Silny blask może spowodować oślepienie kierowcy na kilka sekund, a to może doprowadzić do wypadku. Przyciemnione szyby redukują także zbyt silne, oślepiające światło pochodzące z reflektorów innych aut, które jest bardzo dokuczliwe po zmroku. Dzięki zmniejszonej przepuszczalności światła, w czasie słonecznych dni mniej męczą się oczy kierowcy. Trzeba też pamiętać o wadzie – w nocy przyciemnione szyby powodują słabszą widoczność. Dlatego nie warto przesadzać z przyciemnianiem tylnej szyby.

Przyciemnione szyby zapobiegają zbytniemu nagrzewaniu się wnętrza kabiny auta w czasie lata (najlepiej chronią folie metalizowane). To zapewnia o wiele przyjemniejsze warunki podróżowania, także dla małych dzieci, osób starszych czy też psów, przewożonych w bagażniku. Mniejsze nagrzanie kabiny pasażerskiej powoduje, że znacznie wydajniej pracuje klimatyzacja samochodowa, co ma także wpływ na zmniejszone zużycie paliwa. Znacznie mniej nagrzewa się deska rozdzielcza i kierownica auta.

Photo credit: Keithius via Foter.com / CC BY-NC-SA

Photo credit: Keithius via Foter.com / CC BY-NC-SA

Przyciemnione szyby chronią przez szkodliwym wpływem promieni ultrafioletowych. Potrafią one zatrzymać nawet 98 procent szkodliwych promieni, chroniąc wnętrze auta przed szybkim zużyciem. Promienie ultrafioletowe niszczą bowiem tapicerkę a także elementy z tworzyw sztucznych, powodując ich blaknięcie.

Bardzo ważne jest także to, że przyciemnianie szyb przy wykorzystaniu specjalnej folii znacznie zwiększa ich wytrzymałość. W razie wypadku szyba nie rozpadnie się na kawałki i nie pokaleczy znajdujących się w środku osób, gdyż folia utrzyma ją w miejscu.

Dla wielu osób liczy się także prywatność. Przyciemnienie tylnych szyb sprawia, że osoba z zewnątrz nie widzi, kto podróżuje z tyłu auta, ani jakie przedmioty znajdują się na jego kanapie. Wiadomo doskonale, że pozostawiona z tyłu torba już może powodować zwiększone zainteresowanie ze strony złodzieja.

Photo credit: TuRbO_J via Foter.com / CC BY

Photo credit: TuRbO_J via Foter.com / CC BY

Najczęściej stosowane rozwiązanie – zgodne z prawem

Kierowcy najczęściej decydują się na oklejenie tylnej szyby i tylnych bocznych ciemniejszą folią, która chroni przez promieniowaniem i nagrzewaniem, a także utrudnia „zaglądanie” do wnętrza samochodu. Przednie szyby z kolei okleja się folią termoizolacyjną, która chroni przez promieniowaniem ultrafioletowym i podczerwonym (powodującym nagrzewanie), ale nie powoduje żadnego widocznego przyciemnienia szyb.
Dwie metody przyciemniania szyb

Najczęściej szyby okleja się specjalną folią. To najtańsza metoda, a w dodatku pozwalająca na usunięcie folii w dowolnym momencie. Przy nakładaniu folii nie trzeba demontować szyb, tak samo, jak przy jej usuwaniu. Kierowca może zdecydować, jaki rodzaj folii wybrać i jaki stopień zaciemnienia będzie dla niego zadowalający.

Druga metoda – dużo droższa– to przyciemnianie piecowe. Polega ono na nakładaniu (napylaniu) na szyby kilku warstw tlenków metali (na przykład tlenków tytanu) a potem wygrzaniu szyb w piecu technologicznym. Powłoka chroni szyby tak samo, jak folia, a dodatkowo charakteryzuje się powstawaniem ładnych refleksów na szybach (efekt fotochromu). W tym przypadku przyciemnianie jest trwałe i nie ma możliwości jego usunięcia. Proces wymaga zdemontowania wszystkich szyb. Nie ma możliwości cofnięcia tego procesu – szyby są trwale przyciemnione. Metoda piecowa jest stosowana przez producentów samochodów luksusowych.

W przypadku zbicia którejkolwiek z szyb, nową trzeba poddać procesowi przyciemniania, aby nie odstawała od reszty. Nie zawsze udaje się osiągnąć jednak taką samą barwę szyby, jak w przyciemnionych wcześniej.

Przyciemnianie szyb samochodowych to prosty sposób na zwiększenie komfortu kierowcy i pasażerów. Warto wybierać doświadczone firmy, które stosują markowe materiały i mogą pochwalić się gronem zadowolonych klientów.

Photo credit: harry_nl via Foter.com / CC BY-NC-SA

Photo credit: harry_nl via Foter.com / CC BY-NC-SA

Podstawa prawna określająca poziom przyciemniania szyb w Polsce

Obwieszczenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

5. Szyby pojazdu:

nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia – zapewniać jeszcze dostateczną widoczność drogi;
powinny być umocowane w taki sposób lub sporządzone z takiego tworzywa, aby w razie konieczności istniała możliwość wyjścia na zewnątrz pojazdu co najmniej przez jeden otwór okienny z każdej strony pojazdu;
powinny być ocechowane w miejscu widocznym z zewnątrz pojazdu; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1968 r.;
przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%;
nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.

Photo credit: mikecogh via Foter.com / CC BY-NC-SA

Photo credit: mikecogh via Foter.com / CC BY-NC-SA


 

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się