Dziś po raz kolejny zaglądamy na malezyjskie podwórko, aby spojrzeć, co tam nasi skośnoocy koledzy znów napsocili. Produkcja w malezyjskich fabrykach wre pełną parą, a z taśm produkcyjnych zjechał właśnie nowy, miejski sedanik – model Persona. Autko jest oryginalne, dobrze wyposażone i pozbawione typowo europejskich wynalazków, takich jak downsizingowe silniki i turbosprężarki. i dlatego warto je przedstawić bliżej.

To już trzeci model koncernu Proton, który gości na łamach Motorewii. Pisaliśmy już o uroczym kompaktowym modelu Proton Preve a także o najnowszej wersji przeuroczej limuzyny Proton Perdana II, spokrewnionej z Hondą Accord. Perdana gościła na naszych łamach także jako przykład udanej kooperacji zagranicznej, która pozwoliła stworzyć Malezyjczykom własne auto. To dobry przykład dla Polski, jeśli kiedykolwiek jeszcze w naszym kraju miałyby powstawać polskie auta.

Cóż, po prostu kochamy Protony. A dziś zajmiemy się uroczym sedanem o imieniu Persona.

PROTON PERSONA -ŹRÓDŁO By DRIVEN COMMUNICATIONS SDN BHD - Own work, CC BY-SA 4.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50862155

PROTON PERSONA -ŹRÓDŁO By DRIVEN COMMUNICATIONS SDN BHD – Own work, CC BY-SA 4.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50862155

Proton Persona III BH

Trzecia generacja Protona Persona jest świeżutka jak dopiero co wypieczona bułeczka. Auto zadebiutowało w sierpniu bieżącego roku. W Europie auta rosną, a tymczasem w Malezji maleją. Poprzednie dwie generacje Persony zaliczane były do samochodów kompaktowych, najnowsza została zakwalifikowana do autosegmentu B.

PROTON IRIZ - ŹRODŁO By Aero7, CC BY-SA 2.5 my, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36499383

PROTON IRIZ – ŹRODŁO By Aero7, CC BY-SA 2.5 my, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36499383

Konstrukcja auta opiera się o wydłużoną płytę podłogową modelu Proton Iriz. Persona wykorzystuje także wiele innych elementów modelu Iriz, widać też wiele podobieństw w wyglądzie zewnętrznym. Wspólny jest także silnik, stosowany w obydwu autach (Iriz wykorzystuje dodatkowo mniejszą jednostkę napędową).

Proton Persona – auto miejskie z charakterem

Persona to samochód, który zdecydowanie przyciąga wzrok. Bardzo ciekawy jest pas przedni, ze śmiało zaprojektowanymi reflektorami, maską z czterema przetłoczeniami i świetnie zaprojektowanym zderzakiem, w którym producent umieścił lampy przeciwmgielne. Czarne kratki z tworzywa sztucznego tworzą świetny efekt.

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Podobać się może także poprowadzenie linii dachu, chociaż… Europejczyk średniego wzrostu, podróżujący na tylnej kanapie, może podtrzymywać głową sufit, albowiem dach tuż nad tylnymi siedzeniami ostro opada ku tyłowi. W linii bocznej warto zwrócić uwagę także na ładny kształt okien, oraz na ciekawe przetłoczenie w dolnej części drzwi.

Samochód sprawia wrażenie, jakby producent dobrał do niego zbyt małe koła. To dość typowe dla wielu małych sedanów (podobnie było np. z Hondą City), ale okazuje się, że Persona nie ma wcale malutkich nóżek. Opony montowane są na piętnastocalowych felgach, zatem – standard.

Tył auta także może się podobać – tylne lampy są bardzo ładne, łączy je chromowa listwa, biegnąca przez całą szerokość bagażnika, a jego klapa wykończona jest eleganckim spojlerem.

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Wnętrze samochodu także prezentuje się bardzo ciekawie. Warto spojrzeć na tunel środkowy, miedzy przednimi siedzeniami. Znalazło się tutaj mnóstwo schowków. Ładnie prezentują się siedzenia, w najbogatszej wersji wnętrze samochodu wykonane jest w dwóch kontrastowych odcieniach skóry.

Wielofunkcyjna kierownica, z przyciskami do sterowania audio, przypomina te, stosowane w Hondach, głównie za sprawą chromowanego elementu w dolnej części. Kierownica sprawia wrażenie masywnej i… aż chce się jej dotknąć.

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Deska rozdzielcza posiada dwa duże zegary prędkościomierza i obrotomierza, pomiędzy którymi umieszczono mały wyświetlacz komputera pokładowego. Oprócz standardowych funkcji, komputer wyświetla także informacje o oszczędnej jeździe i chwali kierowcę za uzyskane spalanie.

W standardowej wersji w środkowej konsoli mieści się panel sterowania audio z bardzo ładnym, czerwonym podświetleniem oraz pokrętła do sterowania nawiewami. W najbogatszej wersji w środkowej konsoli znajduje się duży wyświetlacz nawigacji oraz nowoczesnego systemu informacyjno rozrywkowego, a pod nim panel sterowania klimatyzacją.

Proton Persona – wyposażenie

W najtańszej wersji na pokładzie Persony znajdują się dwie przednie poduszki powietrzne, w najdroższej – dodatkowo dwie boczne oraz dwie boczne kurtyny powietrzne. To jedyna różnica pomiędzy wersjami, poza tym w standardzie auto posiada ABS, EBD, układ stabilizacji toru jazdy ESC, kontrolę trakcji, system wspomagania nagłego hamowania a także asystenta podjazdu, zabezpieczającego auto przed stoczeniem się. Zabezpieczenie antykradzieżowe obejmuje immobiliser z alarmem.

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Spójrzmy na pozostałe wyposażenie. Najbogatsza wersja posiada kamerę cofania, system multimedialny z ekranem dotykowym (odtwarzacz multimedialny, nawigację samochodową, przeglądarkę internetową), system uruchamiania bezkluczykowego i guziczek, uruchamiający silnik, zamiast standardowej stacyjki.

Wspólne elementy wyposażenia dla wszystkich wersji to radio z CD i MP3, Bluetooth, cztery głośniki, asystent, pozwalający oszczędzać paliwo (Eco Drive Assist) oraz elektryczne wspomaganie kierownicy.

Proton Persona – zawieszenie i układ hamulcowy

Malezyjczycy zastosowali proste i trwałe zawieszenie – z przodu są to kolumny MacPhersona a z tyłu belka skrętna. Na przedniej osi pracują tarcze hamulcowe, z tyłu producent zastosował hamulce bębnowe.

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Proton Persona – bez downsizingu i niepotrzebnych wynalazków

Bez względu na wersję wyposażenia, auto oferowane jest z jednym silnikiem. TO KOCHAMY – silnik benzynowy, WOLNOSSĄCY! ŻADNEGO DOWNSIZINGU!

Pod maską Persony pracuje czterocylindrowa jednostka o pojemności 1.6 litra i mocy 110 koni mechanicznych, wyposażona w układ zmiennych faz rozrządu i wielopunktowy wtrysk paliwa.

W wersji z manualną skrzynią pięciobiegową, Persona zużywa około 5.6 l/100km. Silnik zestrojony z automatem CVT zużywa niewiele więcej – średnio 6.1 l/100km.

By Manoj Prasad from Kuala Lumpur, Malaysia - 1.6-litre Proton VVT engine in the BH Persona, CC BY-SA 2.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51049624

By Manoj Prasad from Kuala Lumpur, Malaysia – 1.6-litre Proton VVT engine in the BH Persona, CC BY-SA 2.0, httpss://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51049624

Proton Persona – Wymiary i ceny

Na koniec wymiary auta oraz jego ceny w Malezji.

Proton Persona ma 4387 mm długości, 1722 mm szerokości i 1554 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2555 mm, a prześwit – 155 mm. Atutem samochodu jest duży bagażnik – jego pojemność to 510 litrów. Masa własna wynosi 1155 kilogramów. Fabryczny rozmiar opon to
185/55 R15.

Najtańsza Persona, z pięciobiegową skrzynią manualną, kosztuje 46350 RM, czyli ok. 44000 złotych. Najlepiej wyposażona wersja, z automatem, metalicznym lakierem i najbogatszym wyposażeniem, kosztuje 59800 RM czyli około 56000 złotych.

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

Photo credit: Aero7MY via Foter.com / CC BY-SA

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się