Nie jesteś niedźwiedziem polarnym – nie musisz co dzień babrać się w śniegu i lodzie!
Jak rozgrzewać silnik zimą? W jaki sposób ułatwić rozruch jednostki napędowej?

Wielu kierowców w czasie zimy postępuje według typowego scenariusza, opracowanego przed laty przez szwagra – uruchamia silnik, włącza ogrzewanie,  a potem mozolnie skrobie szron z szyb i przeklina w tym czasie wszystkich znanych polityków, a czasem nawet sąsiadów. W ten sposób niszczy się jednostkę napędową, rysuje szyby i powoduje niepotrzebną agresję w tych niebezpiecznych czasach. A do tego można jeszcze dostać mandat, który naprawdę zaboli.

Postój w terenie zabudowanym z silnikiem włączonym na dłużej niż minutę jest karany mandatem w wysokości od stu do trzystu złotych. Oczywiście, można przechytrzyć prawo i wyłączać silnik po upływie pięćdziesięciu sekund, aby za kolejnych dziesięć znów go włączyć. Nie tędy droga.

snow2

Jak zmniejszyć zużycie jednostki napędowej w czasie zimy?

Większości kierowców zależy na tym, aby ich benzyniak albo Diesel, mający dwieście tysięcy na karku, jeszcze poklekotał kilka lat i wymagał tylko wymiany oleju, filtrów i świec. Dlatego też po szczęśliwym uruchomieniu silnika, jeśli akumulator dał radę ostatkiem siły, a rozrusznik zaskrzeczał jak słynna posłanka słynnej partii z komunistycznym rodowodem, należy odczekać tylko kilka sekund, aby olej zdążył nasmarować większość elementów mechanicznych. Następnie powinno się ruszyć. W czasie jazdy silnik w ciągu kilku minut osiągnie temperaturę roboczą, rozgrzeje się płyn chłodniczy, a nawiewy zaczną tłoczyć do kabiny ciepłe powietrze. Przez kilka pierwszych kilometrów  trzeba unikać wkręcania jednostki napędowej na wysokie obroty. Dotyczy to zwłaszcza silników z turbodoładowaniem. Nie ma mowy o ruszeniu z parkingu, wjechaniu na autostradę i rozpędzeniu się od razu do ponad stu km/h. To tak, jakby ktoś zrzucił kierowcę auta z łóżka w środku nocy i kazał mu po chwili biec w maratonie.

Tylko takie traktowanie jednostki napędowej pozwoli na znaczące przedłużenie jej życia. Warto pamiętać, że największe zużycie silnika następuje podczas każdego uruchomienia silnika (dlatego rzekomo nowoczesne systemy start stop nie wywołują w nas wielkiego entuzjazmu, a wręcz odwrotnie) i w czasie pierwszych minut pracy po uruchomieniu. Jeśli ktoś eksploatuje auto tylko na krótkich, kilkukilometrowych trasach, to samochód przez całą drogę nie zdąży się rozgrzać. Pomimo tego, że pojazd będzie miał mały przebieg, jego następny właściciel wpakuje się na niezłą minę, bo jednostka będzie mocno zużyta.

what then shall we do?

W jaki sposób ułatwić rozruch jednostki napędowej i zmniejszyć jej zużycie?

Istnieją trzy sposoby. Pierwszy to ogrzewany garaż, w którym w czasie zimy panuje mocno dodatnia temperatura.

Drugi sposób to ogrzewanie postojowe, wodne, montowane w autach osobowych klasy wyższej. Obecnie można w nie wyposażyć każdy pojazd. Działa wszędzie, można nim sterować zdalnie, do tego świetnie podgrzewa wnętrze w czasie długich postojów bez konieczności uruchamiania silnika, ale… kosztuje drogo, drogie jest także jego serwisowanie. Poza tym wymaga sprawnego akumulatora, a po mroźnej nocy może być z tym różnie.

Trzeci, najprostszy i najtańszy sposób, to elektryczna grzałka do silnika. Nie kosztuje wiele, zazwyczaj około dwustu złotych, jej montaż jej prosty, a jedynym ograniczeniem jest długość kabla, który trzeba podłączyć do gniazdka prądu. Grzałka posiada wmontowaną pompkę, wymuszającą ruch płynu chłodniczego na małym obiegu. W zależności od pojemności silnika, ogrzewanie płynu do temperatury ok. 50 stopni Celsjusza trwa od kilkunastu minut do ponad pół godziny. Podgrzany płyn chłodniczy ogrzewa blok silnika, olej silnikowy jest płynny, a to sprawia, że silnik, nawet Diesla, uruchamia się łatwo. Do tego ogrzewanie od razu pompuje do środka ciepłe powietrze, dzięki czemu nie ma mowy o marznięciu w kabinie w czasie jazdy.

Co ze szronem?

Zaraz! Zaraz! Panie! Włączyć silnik, odczekać kilka sekund i ruszać? A szron z szyb? Zamontować sobie peryskop jak w czołgu czy drapać do skutku chińską skrobką, aż szyba będzie prosić o litość?

snow3

Panowie i Panie, jest inne rozwiązanie. Nawet, jeśli Wasz pojazd stacjonuje na otwartym terenie, to wystarczy zamontować na jego przedniej szybie osłonę termiczną, która uszczupli Wasz portfel o nie więcej, niż kilkanaście złotych i raz na zawsze wyeliminuje konieczność drapania przedniej szyby i odrywania przymarzniętych gum od wycieraczek. Pomysłowość ludzka, idąca w parze z oszczędnością nie zna tutaj granic – można spotkać auta, których właściciele wycięli sobie osłonę na szybę ze starej wykładziny. Nie tylko szyba zabezpieczona, ale do dziś stara chodzi po sąsiadach i chwali się, jaki to Dzidek zmyślny gość, a to osłonę wykombinował, a to kurnik zbudował ze starej lodówki.

Można też zaopatrzyć się w pokrowiec (najtańsze od trzydziestu złotych wzwyż) i całkowicie wyeliminować konieczność czyszczenia auta ze śniegu i lodu. Zdejmujemy, strzepujemy ze śniegu, składamy (nerwowi mogą upchnąć nogami do bagażnika) i mamy samochód czyściutki, jakby przed chwilą wyjechał z garażu.

Zima wcale nie musi być straszna. Tym bardziej, że ceny paliw spadły poniżej czterech złotych za litr. Radujcie się, siostry i bracia.Szerokiej drogi! 

Portal Motoryzacyjny Motorewia serdecznie zaprasza!

Zdjęcia

Tytułowe (w tle)
Photo credit: Chris Campbell via Foter.com / CC BY-NC

Photo credit: iLikeSpoons via Foter.com / CC BY-NC-SA

Photo credit: Giulio GMDB via Foter.com / CC BY-ND

Photo credit: cathyse97 via Foter.com / CC BY-ND

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się