-> Skąd bierze się nagar?
-> W jaki sposób usunąć nagar z silnika?
-> Co robić, żeby się nie pojawiał w jednostce napędowej?

Mechaniczne serce samochodu ma wielu wrogów. To zbyt wysoka temperatura pracy, powodowana niewłaściwą pracą układu chłodzenia, niski poziom oleju silnikowego, albo właściciel, który lubi katować silnik a nie lubi niepotrzebnie wydawać pieniędzy na wymianę rozrządu, świec czy filtrów. Do tego dochodzi jeszcze nagar. To twardy osad, najczęściej biało lub zielonożółty, który pojawia się na ściankach komory spalania oraz na tłokach silników benzynowych i Diesla.

Jak powstaje nagar?

Nagar to osad węglowy, który powstaje na skutek spalania zmieszanego z paliwem oleju silnikowego w komorze cylindra. Olej ulega koksowaniu, tak samo, jak zanieczyszczenia występujące w benzynie i oleju napędowym (tzw. substancje półstałe). Im silnik starszy i zużywa więcej oleju (albo im bardziej zużyty, co też przekłada się na większe zużycie oleju), tym większe ryzyko odkładania się nagaru.

Dlaczego powstaje nagar?

Kiedy dochodzi do takiego zjawiska? Przede wszystkim wtedy, gdy używa się nieodpowiedniego oleju niskiej jakości (źle dobranego, nie według wskazań producenta auta), kiedy olej jest mocno przepracowany (nie jest wymieniany na czas), a także wtedy, gdy olej ulega przegrzaniu. Dzieje się tak, gdy kierowca jeździ bardzo agresywnie a układ chłodzenia nie jest w pełni sprawny.

W starych i zużytych silnikach dochodzi także do przedmuchów i utraty kompresji. A to powoduje przedostawanie się oleju do komór spalania. Olej się spala i… znów powstaje nagar.

Problem osadzania dotyczy także „nowoczesnych” i pełnych wad silników benzynowych, budowanych zgodnie z zasadami downsizingu, wykorzystujących bezpośredni wtrysk paliwa.

Ponadto nagar pojawia się w tych autach, których kierowcy jeżdżą ciągle na niskich obrotach (na przykład na skutek stosowania się do praktyk ecodrivingu). Niewielka oszczędność paliwa przekłada się na odkładanie się nagaru, jak również na przedwczesne zużycie wielu kluczowych elementów silnika (panewek, tłoków) a także jego osprzętu (dwumasowego koła zamachowego, sprzęgła, turbosprężarki, łożysk skrzyni biegów).

Źródło: TUNAP

Źródło: TUNAP

Dlaczego nagar jest taki groźny?

Nagar powoduje przyspieszone zużycie wielu elementów silnika samochodu. Niszczą się zawory, tuleje cylindra i pierścienie tłokowe. Nagar niszczy kolektor dolotowy i wydechowy, powoduje także uszkodzenia elementów osprzętu silnika (na przykład turbosprężarki), uszkadza zawór recyrkulacji spalin oraz katalizator i filtr cząstek stałych w Dieslach.

Im więcej nagaru, tym gorsze osiągi auta – słabsze przyspieszenie, niższa prędkość maksymalna i wyższe spalanie.

Jak zapobiegać osadzaniu się nagaru?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o idealnym doborze oleju silnikowego i o tym, aby wymieniać go terminowo. Ponadto auto nie może być katowane w pseudosportowej jeździe, ani męczone przy ecodrivingu. Po prostu trzeba je eksploatować w sposób normalny.

Jak usunąć nagar z silnika?

Może się zdarzyć, że zakupiliśmy używany pojazd, w którego silniku jest już sporo nagaru. W jaki sposób go usunąć? Mechaniczne usunięcie nagaru wymagało sporo wysiłku, konieczny był między innymi demontaż głowicy silnika. Do usuwania nagaru w ten sposób stosuje się specjalny preparat rozmiękczający. Następnie usuwa się nagar ręcznie, stosując specjalne szczotki albo skrobaki.

Można to jednak zrobić prościej.

W niektórych warsztatach stosowana jest metoda dekarbonizacji, która polega na podłączeniu silnika do specjalnego urządzenia czyszczącego. Czyszczenie silnika trwa pół godziny, wykorzystywany jest w nim specjalny detergent czyszczący. W tym przypadku nie trzeba dokonywać żadnego demontażu elementów silnika.

Jest też inna metoda, polegająca na zastosowaniu specjalnego zestawu firmy TUNAP (dokładnie TUNAP 13400). W jego skład wchodzi między innymi granulat TUNAP Premium 933 oraz jego neutralizator. Przy tej metodzie trzeba jedynie zdemontować kolektor dolotowy.

Jak przebiega czyszczenie przy użyciu granulatu? Po zdemontowaniu kolektora dolotowego, do kanałów silnika wprowadza się specjalne końcówki, które za pomocą silnego strumienia granulatu usuwają nagar z poszczególnych elementów silnika, na przykład z trzonków zaworów. Oderwany nagar oraz zużyty granulat jest odsysany. Na sam koniec używa się roztworu neutralizującego, którego zadaniem jest usunięcie resztek granulatu czyszczącego.

Metoda proponowana przez TUNAP jest prosta i o wiele tańsza od typowego, mechanicznego usuwania nagaru. Samo czyszczenie nie zabiera także dużo czasu.

Osadzania się nagaru można uniknąć, wystarczy odpowiednio eksploatować auto, nie katować go, przesadnie nie stosować Eko jazdy, pamiętać o terminowej wymianie oleju i o stosowaniu oleju wysokiej jakości, zalecanego przez producenta samochodu.

Źródło: TUNAP

Źródło: TUNAP

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl