-> Skąd bierze się nagar?
-> W jaki sposób usunąć nagar z silnika?
-> Co robić, żeby się nie pojawiał w jednostce napędowej?

Mechaniczne serce samochodu ma wielu wrogów. To zbyt wysoka temperatura pracy, powodowana niewłaściwą pracą układu chłodzenia, niski poziom oleju silnikowego, albo właściciel, który lubi katować silnik a nie lubi niepotrzebnie wydawać pieniędzy na wymianę rozrządu, świec czy filtrów. Do tego dochodzi jeszcze nagar. To twardy osad, najczęściej biało lub zielonożółty, który pojawia się na ściankach komory spalania oraz na tłokach silników benzynowych i Diesla.

Jak powstaje nagar?

Nagar to osad węglowy, który powstaje na skutek spalania zmieszanego z paliwem oleju silnikowego w komorze cylindra. Olej ulega koksowaniu, tak samo, jak zanieczyszczenia występujące w benzynie i oleju napędowym (tzw. substancje półstałe). Im silnik starszy i zużywa więcej oleju (albo im bardziej zużyty, co też przekłada się na większe zużycie oleju), tym większe ryzyko odkładania się nagaru.

Dlaczego powstaje nagar?

Kiedy dochodzi do takiego zjawiska? Przede wszystkim wtedy, gdy używa się nieodpowiedniego oleju niskiej jakości (źle dobranego, nie według wskazań producenta auta), kiedy olej jest mocno przepracowany (nie jest wymieniany na czas), a także wtedy, gdy olej ulega przegrzaniu. Dzieje się tak, gdy kierowca jeździ bardzo agresywnie a układ chłodzenia nie jest w pełni sprawny.

W starych i zużytych silnikach dochodzi także do przedmuchów i utraty kompresji. A to powoduje przedostawanie się oleju do komór spalania. Olej się spala i… znów powstaje nagar.

Problem osadzania dotyczy także „nowoczesnych” i pełnych wad silników benzynowych, budowanych zgodnie z zasadami downsizingu, wykorzystujących bezpośredni wtrysk paliwa.

Ponadto nagar pojawia się w tych autach, których kierowcy jeżdżą ciągle na niskich obrotach (na przykład na skutek stosowania się do praktyk ecodrivingu). Niewielka oszczędność paliwa przekłada się na odkładanie się nagaru, jak również na przedwczesne zużycie wielu kluczowych elementów silnika (panewek, tłoków) a także jego osprzętu (dwumasowego koła zamachowego, sprzęgła, turbosprężarki, łożysk skrzyni biegów).

Źródło: TUNAP

Źródło: TUNAP

Dlaczego nagar jest taki groźny?

Nagar powoduje przyspieszone zużycie wielu elementów silnika samochodu. Niszczą się zawory, tuleje cylindra i pierścienie tłokowe. Nagar niszczy kolektor dolotowy i wydechowy, powoduje także uszkodzenia elementów osprzętu silnika (na przykład turbosprężarki), uszkadza zawór recyrkulacji spalin oraz katalizator i filtr cząstek stałych w Dieslach.

Im więcej nagaru, tym gorsze osiągi auta – słabsze przyspieszenie, niższa prędkość maksymalna i wyższe spalanie.

Jak zapobiegać osadzaniu się nagaru?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o idealnym doborze oleju silnikowego i o tym, aby wymieniać go terminowo. Ponadto auto nie może być katowane w pseudosportowej jeździe, ani męczone przy ecodrivingu. Po prostu trzeba je eksploatować w sposób normalny.

Jak usunąć nagar z silnika?

Może się zdarzyć, że zakupiliśmy używany pojazd, w którego silniku jest już sporo nagaru. W jaki sposób go usunąć? Mechaniczne usunięcie nagaru wymagało sporo wysiłku, konieczny był między innymi demontaż głowicy silnika. Do usuwania nagaru w ten sposób stosuje się specjalny preparat rozmiękczający. Następnie usuwa się nagar ręcznie, stosując specjalne szczotki albo skrobaki.

Można to jednak zrobić prościej.

W niektórych warsztatach stosowana jest metoda dekarbonizacji, która polega na podłączeniu silnika do specjalnego urządzenia czyszczącego. Czyszczenie silnika trwa pół godziny, wykorzystywany jest w nim specjalny detergent czyszczący. W tym przypadku nie trzeba dokonywać żadnego demontażu elementów silnika.Można również zastosować skuteczną płukankę do silnika.

 

Źródło: TUNAP

Źródło: TUNAP

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się