Lancia Musa to siostra Fiata Idea, bardzo rzadko spotykana na polskich drogach. Auto ma oryginalny wygląd a do tego jest bardzo dobrze wyposażone. To ciekawa propozycja dla osób, które poruszają się głównie po miastach i lubią nietuzinkowe samochody. Pojazd był też chętnie kupowany na Zachodzie jako drugie auto w rodzinie, na przykład dla kobiety.

Lancia Musa była produkowana w latach 2004 – 2012. Auto jest bardzo blisko spokrewnione z Fiatem Idea, można powiedzieć, że jest jego lepiej wyposażoną odmianą z bardziej awangardowo zaprojektowanym pasem przednim i tylnym. Stylistyka pasa przedniego przez wielu kierowców uznawana jest za wyjątkowo paskudną, głównie ze względu na nietypowy kształt atrapy chłodnicy. Na pierwszy rzut oka kojarzy się ona z projektami wielu małych aut produkowanych w Chinach.

Cała reszta jest już zdecydowanie niezła. Nadwozie mikrovana jest zgrabne, a przetłoczenie pod linią klamek i listwy ochronne w dolnej części drzwi optycznie skracają wysokie nadwozie auta. Sylwetka jest też ciekawsza dzięki uwypuklonym nadkolom, interesująco wygląda także linia dachu. Elitarności dodaje ozdobna, chromowana listwa, umieszczona w dolnej części okien.

LANCIA MUSA  Photo credit: harry_nl via Foter.com / CC BY-NC-SA

LANCIA MUSA
Photo credit: harry_nl via Foter.com / CC BY-NC-SA

Lancia Musa produkowana w latach 2004 – 2007 mierzy 3990 mm długości, 1698 mm szerokości i 1660 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2508 mm. Po faceliftingu, przeprowadzonym w 2007 roku, zwiększyła się długość auta – do 4035 mm.

Bardzo ciekawie i oryginalnie prezentuje się tył samochodu, gdzie najciekawszym elementem stylistycznym są trójkątne tylne lampy. Ciekawie wygląda także klapa, niestety, tylna szyba jest niewielka, co zmniejsza widoczność do tyłu. To nie jedyny element, który utrudnia prowadzenie auta. Lancia Musa ma także dość potężne słupki przednie, które utrudniają obserwowanie bocznych przestrzeni przed samochodem. Małe, trójkątne szybki pomagają naprawdę niewiele.

LANCIA MUSA  Photo credit: Mic V. via Foter.com / CC BY

LANCIA MUSA
Photo credit: Mic V. via Foter.com / CC BY

Lancia Musa i wnętrze jej kabiny

Awangardowych smaczków nie brakuje także we wnętrzu pojazdu. Pierwsze, co zwraca uwagę, to umiejscowienie zegarów na środku tablicy przyrządów. To rozwiązanie, stosowane w wielu samochodach, ale dla wielu osób dość ciężkie do akceptacji. Same zegary są za to czytelne i podświetlone miłym dla oka pomarańczowym światłem. Pośrodku zegarów znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego.

LANCIA MUSA  Photo credit: amcgore via Foter.com / CC BY-NC-ND

LANCIA MUSA
Photo credit: amcgore via Foter.com / CC BY-NC-ND

W dobie minimalizmu i stosowania wielofunkcyjnych monitorów dotykowych w środkowej konsoli, Lancia Musa znów zaskakuje oryginalnością. W konsoli bowiem znajduje się centrum sterowania, między innymi audio i klimatyzacją, w którym producent zamontował cały szereg przycisków i gałek. Tutaj również umieszczono dwa wyświetlacze. Oryginalne jest także usytuowanie dźwigni zmiany biegów, znajdującej się w dolnej części środkowej konsoli i umieszczonej dość wysoko.  W najbogatszej wersji, w konsoli środkowej znajduje się także ekran nawigacji GPS (na zdjęciu poniżej).

ŹRÓDŁO www.carphotoshow.com

ŹRÓDŁO www.carphotoshow.com

 

 

Fotele w Lancii Musa mogą być pokryte elegancką, skórzaną tapicerkę, ale ich wielką wadą jest sposób wyprofilowania. Może też miało być oryginalnie, ale nie wyszło. Kierowca i pasażerowie mają wrażenie, że jadą na płaskim stołku, a nie wygodnym fotelu z oparciami. I niestety, podczas pokonywania zakrętów podróżują od jednej krawędzi siedzenia do drugiej.

Najważniejsze jest to, że wnętrze auta jest przestronne. Najwięcej miejsca do dyspozycji mają kierowca i pasażer przedniego fotela, z racji kształtu dachu wygodnie będzie nawet bardzo wysokim osobom. Na brak miejsca nie powinni narzekać także pasażerowie tylnej kanapy, choć tutaj naprawdę wygodnie podróżować mogą dwie, a nie trzy dorosłe osoby. Auto ma całkiem spory bagażnik o pojemności 390 l. Po złożeniu tylnych siedzeń można uzyskać nawet 1390 l pojemności.

Wnętrze kabiny jest także bardzo ładnie wykończone i nie można narzekać na jakość zastosowanych materiałów.

Wielkim atutem Lancii Musa jest bardzo bogate wyposażenie. Standardowo auto posiadało na pokładzie dwie przednie poduszki powietrzne, klimatyzację manualną, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane przednie szyby, ABS i EBD, centralny zamek i audio, z możliwością odtwarzania MP3. Na rynku aut z drugiej ręki można jednak spotkać pojazdy znacznie lepiej wyposażone, które będą posiadały sześć poduszek powietrznych, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, firmową nawigację, szklany dach, czujnik zmierzchu, klimatyzację automatyczną, ekskluzywne audio firmy Bose i wiele innych.

LANCIA MUSA  Photo credit: TuRbO_J via Foter.com / CC BY

LANCIA MUSA
Photo credit: TuRbO_J via Foter.com / CC BY

Lancia Musa – zawieszenie, hamulce i napęd

Auto ma proste zawieszenie, które z przodu wykorzystuje kolumny MacPhersona a z tyłu belkę skrętną. Lancia Musa posiada przednie hamulce tarczowe i tylne bębnowe.

Napęd przekazywany jest na przednią oś. Pod maska Lancii Musa pracowały benzynowe silniki Starjet o pojemności 1.4 l i mocy 78 i 95 KM oraz wysokoprężne jednostki z rodziny Multijet o pojemności 1.3 l (70 i 90 KM), 1.6 l (120KM) i 1.9 l (101 KM). Z silnikami współpracowały pięcio lub sześciobiegowe skrzynie manualne.

Auto nie było przesadnie awaryjne, choć problemy się zdarzały. Najmniej kłopotliwe są jednostki benzynowe. W tym przypadku trzeba będzie się liczyć z koniecznością wymiany lub regeneracji alternatora. Szwankować mogą także zużyte elementy osprzętu silnia, jak cewki czy rozrusznik.

W zawieszeniu zdarzały się problemy z przednimi sprężynami oraz tulejami gumowymi.

Ile trzeba zapłacić za Lancię Musa? Na pojazd z 2005 roku trzeba wydać od 11 do 13 tysięcy złotych.

LANCIA MUSA  Photo credit: nakhon100 via Foter.com / CC BY

LANCIA MUSA
Photo credit: nakhon100 via Foter.com / CC BY

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się