Coraz więcej osób w Europie inwestuje w zakup youngtimerów i aut zabytkowych.
Jak wybrać klasyka, na którym uda się zarobić w przyszłości?
Jak przebiega i ile kosztuje renowacja tapicerki w samochodzie zabytkowym? Dlaczego warto w nią inwestować?

Coraz więcej osób, kochających motoryzację, zastanawia się nad kupnem własnego youngtimera albo nawet prawdziwego zabytkowego klasyka. Takie auta, zwłaszcza wtedy, gdy są rzadkie i doskonale utrzymane, poważnie zyskują na wartości i są dobrą inwestycją. Pojazdy muszę być jednak zadbane i sprawne pod względem technicznym. Trzeba też przeprowadzić renowację ich wnętrza, która najczęściej wiąże się z koniecznością całkowitej wymiany tapicerki.

FORD 17M RS  Photo credit: Georg Sander via Foter.com / CC BY-NC

FORD 17M RS
Photo credit: Georg Sander via Foter.com / CC BY-NC

Szacuje się, że obecnie w Europie znajduje się około półtora miliona zabytkowych aut. Polski rynek dopiero raczkuje, liczba zabytkowych pojazdów szacowana jest na około pięćdziesiąt tysięcy aut. W Polsce najpopularniejsze i najbardziej dostępne dla kieszeni nabywców są youngtimery, czyli auta produkowane od lat sześćdziesiątych do osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Popularnym youngtimerem w Polsce jest na przykład „Baby Benz”, czyli Mercedes 190 W201, produkowany w latach 1982 – 1993. To auto, którego nadwozie niemalże się nie starzeje, a terkocące pod maska silniki Diesla nie chcą się zepsuć. Popularne wśród polskich klientów i niedrogie youngtimery to na przykład Citroeny BX, Audi 80 B2 czy Volkswageny Golfy II. Polacy chętnie kupują także rodzime youngtimery, produkowane w czasach PRL. Największym wzięciem cieszą się już coraz rzadziej spotykane Fiaty 126P i 125P.

CITROEN BX Photo credit: miez! via Foter.com / CC BY-NC-SA

CITROEN BX
Photo credit: miez! via Foter.com / CC BY-NC-SA

 

Najbogatsi kolekcjonerzy mogą sobie pozwolić na zakup oldtimera, czyli pojazdu mającego więcej niż pięćdziesiąt lat i świetnie zachowanego. Jeśli jeszcze został on wyprodukowany przez „szlachetną” markę, to może kosztować krocie. Pewien kolekcjoner otrzymał za Ferrari 250 GTO z 1962 roku 38 mln euro. Na europejskim rynku ceny najtańszych oldtimerów zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy euro, wiele z nich kosztuje nawet po kilka milionów.

Trudno powiedzieć, jaki youngtimer będzie najlepszą inwestycją. W Polsce wiele osób tęskni za czasami, kiedy to polskie fabryki produkowały własne auta. Dlatego zawsze warto kupić Fiata 126P, dobrze utrzymaną Syrenkę czy Dużego Fiata 125P. Takie auto z pewnością uda się korzystnie sprzedać w przyszłości. Być może niebawem dołączy do nich klasyczny Poldek czyli Polonez z pierwszych serii produkcyjnych. Zarobić można na autach, które mają bardzo oryginalną stylistykę i są rzadkie na rynku (jak Citroen C6 czy „krokodyl” Saab 900 I), sprowadzano ich bardzo mało do Europy, stosowano w nich niezwykle oryginalne rozwiązania technologiczne (np. Citroen CX ze wspomaganiem Diravi i hydropneumatycznym zawieszeniem), produkowały je firmy, które już nie istnieją (FSO) itd. Istnieje wiele strategii.

FIAT 125P Photo credit: photobeppus via Foter.com / CC BY-SA

FIAT 125P
Photo credit: photobeppus via Foter.com / CC BY-SA

Zabytkowe, niezwykle cenne auta, nie nadają się do codziennej eksploatacji, chociażby ze względu na ich niebotyczną wartość. Z kolei wiele youngtimerów można bez problemów eksploatować na co dzień i dzięki temu poczuć prawdziwą przyjemność z jazdy samochodem, w którym nie ma rozbudowanej elektroniki, chcącej coraz bardziej myśleć za kierowcę.

Bez względu na to, czy uda się niedrogo kupić dobrze utrzymane auto od emeryta, czy „wykopie” się perlę w zapomnianym przez świat garażu, trzeba zadbać o jej tapicerkę. Trudno oczekiwać od auta, mającego ponad czterdzieści lat, idealnie wyglądającej tapicerki. Tym bardziej, jeśli było to zaniedbane auto, które wiele lat czekało na nowego właściciela.

Renowacja tapicerki – inwestycja, która się opłaci

Każdy amator zabytkowych samochodów musi zdać sobie sprawę z tego, że doprowadzenie wiekowego modelu do stanu używalności może być znacznie bardziej skomplikowane niż jego zakup. W większości przypadków potrzebna jest wymiana części mechanicznych (w przypadku youngtimerów można je jeszcze bez problemu kupić). Do tego trzeba naprawić karoserię, przede wszystkim zabezpieczając ją przed korozją. W starszych autach potrzebne może być także ponowne lakierowane. Na koniec przychodzi czas, aby zadbać o wnętrze. I tutaj najczęściej potrzebna jest całkowita wymiana tapicerki.

ODRESTAUROWANE WNĘTRZE KABINY ORAZ TAPICERKA MERCEDESA R107 Z 1971 ROKU   Photo credit: Georg Sander via Foter.com / CC BY-NC

ODRESTAUROWANE WNĘTRZE KABINY ORAZ TAPICERKA MERCEDESA R107 Z 1971 ROKU
Photo credit: Georg Sander via Foter.com / CC BY-NC

Wraz z upływającym czasem oraz przebytymi kilometrami, tapicerka samochodowa staje się coraz mniej estetyczna, co dotyczy zarówno tapicerek materiałowych, jak i tych ze skóry naturalnej czy ekologicznej. Porysowania, zabrudzenia, podarcia, także zniszczona gąbka, która uniemożliwia wygodne siedzenie. Do tego dochodzą ubytki w tapicerce. To niestety tylko część problemów, które są spotykane w samochodach zabytkowych.

Kompleksowa renowacja samochodów zabytkowych musi obejmować kompletną odnowę tapicerki, by ta mogła wyglądać estetycznie i zdecydowanie zwiększać wartość auta. Obecnie w Polsce działa wiele specjalistycznych firm, które profesjonalnie zajmują się tego rodzaju czynnościami.

WNĘTRZE FORDA Z 1932 ROKU  Photo credit: Jack Snell - Thanks for over 21 Million Views via Foter.com / CC BY-NC-SA

WNĘTRZE FORDA Z 1932 ROKU
Photo credit: Jack Snell – Thanks for over 21 Million Views via Foter.com / CC BY-NC-SA

W większości przypadków tapicerka musi zostać całkowicie wymieniona na nową. W ramach prowadzonych prac, tapicer demontuje siedzenia przednie i tylną kanapę, a także dodatkowe elementy, w tym boczki oraz podsufitki. Następnie rozbiera poszczególne elementy aż do stelażu (czasami konieczne jest również naprawienie stelaży), a gdy są bardzo mocno zniszczone, wymienia gąbki i obszywa elementy nowym materiałem, który jak najbardziej przypomina materiał oryginalny. Wybór materiałów jest naprawdę spory, można zdecydować się na tkaninę, skórę ekologiczną czy skórę naturalną. Także doświadczony specjalista będzie mógł wykonać dekoracyjne pikowania czy stebnowania, a nawet hafty na materiale obiciowym

Usługa kompleksowej wymiany tapicerki zależnie od modelu samochodu oraz wybranego materiału to koszt od 5 do 15 tysięcy złotych. Jesli jednak auto ma osiągnąć odpowiednią cenę w przyszłości, trzeba ponieść ten wydatek.

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się