Kapitalny remont silnika to droga i skomplikowana operacja. W większości przypadków jest ona kompletnie nieopłacalna. Dlaczego trzeba przeprowadzić kapitalny remont silnika?

Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie – dlaczego trzeba przeprowadzić kapitalny remont silnika? Powodów jest kilka.

Kiedy trzeba przeprowadzić kapitalny remont silnika?

Kapitalny remont silnika może być niezbędny w silnikach z bardzo dużymi przebiegami. Remont należy przeprowadzić ze względu na zużycie eksploatacyjne elementów mechanicznych i wewnętrznych uszczelnień. Trudno określić, po jakim przebiegu trzeba przeprowadzić taki remont. Wszystko zależy od tego, jak samochód był serwisowany i jak eksploatowany. Można jednak przyjąć, że odpowiednio serwisowana jednostka napędowa, mająca powyżej 350 – 400 tys. km przebiegu, może wymagać generalnego remontu.
Kapitalny remont silnika może być potrzebny zdecydowanie wcześniej, przy znacznie niższym przebiegu. Co może być powodem? Przede wszystkim złe serwisowanie jednostki napędowej. Stosowanie źle dobranego oleju silnikowego. Nie zapewnianie właściwego poziomu oleju silnikowego. Nieregularne wymiany oleju silnikowego. Niewłaściwa praca układu chłodzenia, powodująca przegrzewanie jednostki napędowej. Nieodpowiednia eksploatacja silnika, powodująca jego eksploatowanie w ekstremalnych warunkach (jazda sportowa).
Kapitalny remont silnika może być również niezbędny po poważnej awarii jednostki napędowej. Do takich awarii można zaliczyć zerwanie paska rozrządu, zerwanie lub przeskok łańcucha rozrządu, zatarcie silnika na skutek braku oleju, obrócenie się panewek wału korbowego, przepalenie uszczelki pod głowicą. Kapitalny remont silnika może być również konieczny na skutek niewłaściwego montażu i niewłaściwej regulacji instalacji gazowej. Swoją drogą, w ogóle odradzamy montaż LPG w samochodzie. Kapitalny remont silnika może być również konieczny na skutek osadzania się w jednostce napędowej nagaru. Występowanie zjawiska spalania stukowego może doprowadzić do pęknięcia któregoś z elementów układu korbowo – tłokowego. I znów jedynym rozwiązaniem będzie kapitalny remont. Kapitalny remont silnika może być również niezbędny po wypadku, w którym uczestniczyło dane auto.

Współczesne, małolitrażowe, turbodoładowane jednostki napędowe, budowane w zgodzie z zasadami downsizingu, mogą wymagać kapitalnego remontu znacznie wcześniej, niż jednostki wolnossące. Wszystko okaże się w praktyce, gdy na rynku pojawią się auta, napędzane tymi jednostkami, z dużymi przebiegami. W tym przypadku duży przebieg to będzie ok. 200 tys. kilometrów. Brak zapasu mocy, „wyżyłowanie” jednostek napędowych, większa podatność na przegrzanie, osadzanie się nagaru i występowanie spalania stukowego. To wszystko może się brutalnie zemścić.

Źródło Freeimages.com

Źródło Freeimages.com

Kapitalny remont silnika po kupnie używanego auta

To niestety, nadal zdarza się dość często. Przykład z własnego życia. Znajoma osoba zapragnęła kupna nowoczesnej, pięknej, tylnonapędowej, niemieckiej limuzyny ze sportowym zacięciem. Rocznik 2010. Na 7 sprawdzonych, sprowadzonych do Polski aut, tylko jedno było w porządku. Miało sprawny silnik, pełną historię serwisowania i wlany odpowiedni olej, w odpowiednim czasie. Pozostałe 6 było wyszykowane do sprzedaży, z zagęstnikami oleju, mającymi wyciszyć pracę uszkodzonych panewek, z olejami niewymienianymi od lat, ze stopniem zużycia tak dużym, jakby przejechały wokół równika. Jeden z rozrzedzonym płynem chłodniczym z marketu, w układzie chłodzenia. Nieuczciwy sprzedawca zrobi wiele, żeby zamaskować poważne uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego auto przed zakupem trzeba dokładnie sprawdzić.
Podobnie jest z przebiegami. Przez wiele lat, niemalże bezkarnie, kręcono liczniki aut, sprowadzanych do Polski z Niemiec, czy innych zakątków nowoczesnej i postępowej Europy.
Zadowolony nabywca, kupując czternastoletniego Passata z przebiegiem 152 tys. km cieszył się jak dziecko. Przed nim co najmniej 150 – 250 tys. km przebiegu do generalnego remontu. To ponad 10 lat jazdy! Nawet buda tyle nie wytrzyma. Tymczasem już po sześciu miesiącach zaczynały dziać się paskudne rzeczy. Okazywało się, że faktycznie, przebieg pojazdu jest 3 – 4 krotnie większy. I kapitalny remont silnika jest niezbędny, ze względu na zużycie jednostki napędowej.

Wypadanie zapłonów,  wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych  I Motorewia.pl Zdjęcia własne

Wypadanie zapłonów, wymiana świec zapłonowych, wymiana cewek zapłonowych I Motorewia.pl Zdjęcia własne

Kompletny remont silnika

Kapitalny remont silnika może mieć różny zakres cenowy. Wszystko zależy od stopnia uszkodzeń i zużycia. Podczas kompletnego remontu silnika można korzystać tylko i wyłącznie z nowych, oryginalnych części (jak na pierwszy montaż). Będzie najdrożej. Ale efekt naprawy będzie najtrwalszy. Takie podejście może być opłacalne w przypadku młodego samochodu, który ma być eksploatowany jeszcze przez wiele lat.
W przypadku starszego auta można oszczędzać na różne sposoby. Zamiast oryginalnych części, można kupić markowe zamienniki. Jak ognia należy unikać tych najtańszych, bezmarkowych. Koszty remontu można też obniżyć, stosując zregenerowane części. Regeneracji można poddać wał korbowy, wtryskiwacze, turbosprężarkę, koło zmiennych faz rozrządu, kolektor dolotowy z klapami ssącymi, głowicę silnika, wałek rozrządu. Trzeba tylko pamiętać, aby wybrać profesjonalny warsztat. I mieć fakturę za wykonaną usługę, niezbędną przy ewentualnej reklamacji. Wtryskiwacze można zregenerować za 500- 600 zł/szt., turbosprężarkę za 600 – 1000 zł (więcej płaci się za podzespół ze zmienną geometrią łopatek). Zdecydowanie nie warto oszczędzać w przypadku podzespołów, do których dostęp jest utrudniony. Np. kupić najlepszą uszczelkę pod głowicą i najlepsze panewki.

Kompletny remont silnika

Co wchodzi w skład kompletnego remontu silnika?
– Demontaż silnika i jego osprzętu;
– Regeneracja wału korbowego i wałka/wałków rozrządu, jeśli jest potrzebna;
– Regeneracja bloku silnika;
– Regeneracja głowicy;
– Montaż nowych panewek, tłoków i pierścieni tłokowych, zaworów i prowadnic;
– Montaż nowych uszczelek (pod głowicą, pod pokrywą zaworów, simmeringów wału korbowego i wałka rozrządu itd.);
– Montaż nowych śrub głowicy silnika;
– Montaż nowego napędu rozrządu (paska albo łańcucha), wraz z osprzętem (koła pasowe, zębate, ślizgi, ewentualnie napinacz) i z pompą cieczy chłodzącej;
– Zaleca się wymianę pompy oleju, albo jej regenerację;
– Montaż nowego paska wieloklinowego;
– Wymiana płynu chłodniczego, oleju silnikowego, filtra powietrza i filtra oleju.
– Montaż nowych poduszek silnika;
– Montaż jednostki napędowej.

Kompletny remont silnika może zostać uzupełniony o następujące czynności:
– Montaż nowych lub zregenerowanych wtryskiwaczy;
– Montaż nowych lub zregenerowanych kolektorów dolotowych i wylotowych;
– Montaż nowego koła zamachowego;
– Montaż nowych czujników położenia wału korbowego, położenia wałka rozrządu i innych;
– Montaż nowych świec zapłonowych, cewek zapłonowych, świec żarowych (w dieslach);
– Montaż nowego lub oczyszczonego zaworu recyrkulacji spalin EGR;
– Montaż nowego sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego (jeśli występuje);
– Montaż nowego albo zregenerowanego rozrusznika i alternatora.

Zakres prac zależy od stopnia uszkodzeń/stopnia zużycia danej jednostki napędowej. Od tego zależna jest również cena. Zależy ona również od cen części zamiennych, ich dostępności, stopnia skomplikowania danej jednostki napędowej.
Spójrzmy na orientacyjne ceny.
Demontaż i montaż silnika od 500 do 1000 zł.
Obróbka głowicy silnika – ok. 500 zł.
Obróbka walu korbowego – ok. 500 zł.
Komplet uszczelek (pod głowicę, pod pokrywę zaworów, simmeringi) – ok. 400 zł.
Komplet paska rozrządu z pompą cieczy i elementami towarzyszącymi – ok. 500 zł.
Nowe tłoki i pierścienie – ok. 800 – 1000 zł.
Nowe śruby głowicy – od 100 zł.
Nowe zawory i prowadnice – ok. 700 zł.
Olej silnikowy – 120 zł, płyn chłodniczy 50 zł, filtry 50 zł.
I oczywiście, koszty pracy mechanika, który musi to wszystko rozłożyć i złożyć, a poszczególne części wysłać do regeneracji. Kompletny remont silnika to nie jest praca dla amatora.

Kompletny remont silnika jest bardzo drogi. Nic zatem dziwnego, że wiele osób woli kupić silnik używany z demontażu. To jednak ruletka. Nikt nie wie, czy po paru miesiącach też nie będzie wymagał generalnego remontu. Cóż, najlepszym rozwiązaniem jest kupno dobrze sprawdzonego, pewnego auta i eksploatowanie go w odpowiedni sposób, zgodnie z zasadami, bez oszczędzania na olejach, filtrach, świecach, płynach chłodniczych, bez katowania, aby uniknąć sytuacji, w której generalny remont silnika przewyższa wartość pojazdu i lepiej opłaca się całkiem jeszcze niezłe (10 letnie) auto złomować, niż je naprawiać.

Photo credit: saiberiac via Foter.com / CC BY

Photo credit: saiberiac via Foter.com / CC BY

MENU

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się