Od kilku lat większość mieszkańców naszego kraju jest przyzwyczajona do łagodnych zim. Ale są rejony, w których zima naprawdę daje się we znaki i to każdego roku. Tam przydają się łańcuchy śniegowe i napęd na cztery koła.

Warto pamiętać o tym, że w Polsce i w wielu innych krajach europejskich znajdują się odcinki dróg, na których obowiązkowo należy poruszać się w łańcuchach śniegowych. Informuje o nich poniższy znak.

Źródło: http://znaki-drogowe.com.pl/

Źródło: http://znaki-drogowe.com.pl/

Źródło: http://znaki-drogowe.com.pl/

Takie odcinki dróg znajdują się na południu Polski, w rejonach podgórskich. Nie zastosowanie się do przepisów, nakładających obowiązek jazdy na łańcuchach, grozi mandatem i jednym punktem karnym.

Dlaczego stosuje się łańcuchy śniegowe? Znacznie zwiększają one przyczepność kół na drogach, które pokryte są grubą warstwą śniegu. Łańcuchy to rodzaj metalowej siatki, która działa jak dodatkowy bieżnik. Warto pamiętać o tym, że standardowe łańcuchy śniegowe można stosować tylko w samochodach, w których zamontowane są felgi i opony, zgodnie z rozmiarami zalecanymi przez producenta auta.

Czy łańcuchy trzeba zakładać na wszystkie koła? Nie, montuje się je tylko na koła napędowe, a zatem wystarczy ich montaż na przedniej osi w pojazdach, w których napęd przekazywany jest na przód. W autach ze stałym napędem 4×4, łańcuchy trzeba zamontować na obu osiach.

Photo credit: Omar Omar via Foter.com / CC BY-NC

Photo credit: Omar Omar via Foter.com / CC BY-NC

Gdzie kupić łańcuchy?

Łańcuchy śniegowe w bardzo atrakcyjnej cenie znajdziecie Państwo w tym sklepie. Przy doborze przede wszystkim trzeba pamiętać o średnicy felgi, wyrażonej w calach. Łańcuchy oferowane są w kilku rodzajach, a produkty poszczególnych firm mogą mieć różny kształt oczek, albo różną grubość drutu.

Najtańsze łańcuchy można kupić już za sto złotych, lepsze modele kosztują kilkaset. Czym różnią się one od siebie? Droższe są bardziej trwałe, mogą bez problemu posłużyć przez kilka lat. Poza tym zapewniają one łatwy system montażu, bez konieczności najeżdżania na nie.

Najdroższe ale najłatwiejsze w użytkowaniu są łańcuchy szybkiego montażu. Po ich założeniu można od razu ruszać w drogę. Łańcuch bowiem dociąga się sam w czasie jazdy.

pewag-ice

Przykładem mogą być łańcuchy śniegowe Pewag Ice Star, dostępne w sklepie E-bagażniki.pl Ich wielką zaletą jest łatwy sposób montażu, bez konieczności najeżdżania. Na uwagę zasługuje także system dociągania siatki jezdnej do opony. Łatwy system zapinania kabla, montowanego od wewnętrznej strony koła, ułatwia montowanie i demontowanie łańcucha śnieżnego.

Łatwy montaż sprawia, że produkty Pewag Ice Star są cenione nawet przez tych użytkowników, którzy muszą z nich korzystać nawet codziennie. Co ważne, łańcuchy tej firmy mogą pochwalić się także wszelakimi atestami.

Na początku artykułu wspomnieliśmy o tym, że standardowe łańcuchy śniegowe pasują przede wszystkim do samochodów ze standardowymi kołami i oponami, zalecanymi przez producentów samochodu. A co z autami sportowymi, które często mają obniżone zawieszenie, albo poruszają się na kołach o innej średnicy, niż ta, zalecana przez producenta?

W tym przypadku stosuje się specjalny rodzaj łańcuchów, napinany za pomocą specjalnego urządzenia, montowanego do śruby mocującej koło. Ten rodzaj łańcuchów śniegowych należy do najdroższych.

Photo credit: MTAPhotos via Foter.com / CC BY

Photo credit: MTAPhotos via Foter.com / CC BY

Jak poruszać się autem z zamontowanymi łańcuchami śniegowymi?

Podstawową rzeczą o której trzeba pamiętać jest to, że łańcuchy służą tylko i wyłącznie do jazdy po śniegu. W przypadku jazdy autem z założonymi łańcuchami po suchej nawierzchni, można doprowadzić do zniszczenia opon, samych łańcuchów i nawierzchni drogi.

Jak należy prowadzić samochód z zamontowanymi łańcuchami śniegowymi? Podstawowa zasada to jazda z prędkością nie przekraczającą 50 km /h. W praktyce warunki na drogach górskich, pokrytych grubą warstwą śniegu, mogą uniemożliwić jazdę z prędkością większą, niż 30 km /h. Poza tym nie wolno gwałtownie hamować i gwałtownie przyspieszać. Jazda musi być bardzo płynna i delikatna.

Jak przedłużyć życie łańcuchów śniegowych?

Należy pamiętać o właściwym sposobie montażu oraz o eksploatacji łańcuchów tylko i wyłącznie na śniegu. Łańcuchy trzeba myć, aby usuwać z nich sól drogową i piasek, które powodują korozję. Po zakończonym okresie eksploatacji koniecznie powinno się je dokładnie umyć, a elementy, które odpowiadają za naciąg – zakonserwować.

pewag

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl