Sprzęgło jest jednym z najbardziej istotnych podzespołów w naszym samochodzie. Sprzęgło odpowiada za tymczasowe odłączanie silnika od układu napędowego, czemu zawdzięczamy możliwość bezpiecznej zmiany biegów w trakcie ciągłej pracy silnika. Używanie sprzęgła w nieprawidłowy sposób może spowodować istotną awarię lub nawet unieruchomić samochód. Jak powinniśmy właściwie posługiwać się sprzęgłem by uniknąć drogich w naprawie usterek?
Na początek ważna informacja. Sprzęgło to element eksploatacyjny, zatem nawet to najlepsze, eksploatowane w odpowiedni sposób, w końcu będzie wymagało wymiany. Po jakim czasie trzeba być przygotowanym na wymianę sprzęgła? Najlepsze, przy odpowiedniej eksploatacji, potrafią wytrzymać ok. 200 tys. km przebiegu. Tanie zamienniki, przy idealnych warunkach eksploatacji – do 100 tys. km przebiegu.

Przyczyny awarii sprzęgła

Najczęściej psucie się sprzęgła jest wynikiem nieprofesjonalnych napraw oraz braku umiejętności poprawnego używania tego podzespołu. Częstym błędem kierowców, przyczyniającym się do awarii sprzęgła jest nazbyt gwałtowne ruszanie z miejsca, np. na światłach, co bardzo lubią wielbiciele „sportowej” jazdy. do sportowej jazdy służą tory wyścigowe, a nie ulice, a do sportu używa się aut sportowych, a nie stuningowanych wynalazków, czy „hot hatchy”.

W wyniku gwałtownego ruszania następuje nadmierne obciążenie okładzin sprzęgła, w wyniku czego dojść może do jego przypalenia. Jeśli sprzęgło zostanie przypalone, naprawa awarii może polegać na wymianie tarczy sprzęgłowej, co wymaga wymontowania skrzyni biegów z samochodu w związku z czym jest kosztowne.
Kolejną ryzykowną dla kondycji sprzęgła naszego samochodu czynnością jest dotykanie pedału sprzęgła poza zmianą biegów, głównie polegać to może na przytrzymywaniu nogi na pedale sprzęgła w trakcie jazdy. Takie zachowanie może przyspieszyć zużywanie się okładzin sprzęgła oraz jego łożyska wyciskowego.

Tarcza sprzęgła I Motorewia.pl I Żródło: www.sprzeglo.com.pl

Tarcza sprzęgła I Motorewia.pl I Żródło: www.sprzeglo.com.pl

Jak dbać o sprzęgło?

Dbanie o sprzęgło naszego samochodu polega w głównej mierze na prawidłowym jego stosowaniu, unikanie radykalnych błędów znacznie wydłuży żywotność tego podzespołu. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sprzęgła naszego samochodu musimy zwrócić uwagę, aby w trakcie ruszania hamulec ręczny był opuszczony do końca a w trakcie zmiany biegów pedał sprzęgła był maksymalnie wciśnięty.

Ruszać powinniśmy zawsze z możliwie najniższych obrotów silnika, należy unikać gwałtownego opuszczania pedału sprzęgła czy ruszania z tzw. piskiem opon. Jeżeli postaramy się na co dzień zwracać uwagę na powyżej opisaną kulturę stosowania sprzęgła istotnie wydłużymy żywotność tarczy ciernej. W trakcie postoju na światłach lub w dużym korku należy czekać na zerowym biegu. Pozwoli to na oszczędzenie wszystkich elementów sprzęgła. Jeżeli nasz samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła warto korzystać z funkcji rozłączania osi co pozwala na zmniejszenie obciążenia sprzęgła o mniej więcej 30%.

Pamiętajmy zawsze o dociskaniu pedału sprzęgła do końca i dodawaniu gazu jedynie wtedy, gdy ręczny hamulec jest całkiem opuszczony. Warto również zrezygnować z nawyku prowadzenia samochodu w butach na wysokich obcasach, co zapewni nie tylko wyższy poziom bezpieczeństwa ale i sprawi, iż nie będziemy jeździć na tzw. pół-sprzęgle.

Sprawdź najlepsze ceny sprzęgieł i kół dwumasowych w sklepie internetowym https://www.sprzeglo.com.pl

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

About The Author

Niezależny redaktor, a może nawet i dziennikarz motoryzacyjny, niewpisujący się do ogólnego kanonu tego wesołego zawodu. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Kocham motoryzację i dlatego o niej piszę. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega głównie na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Gdzie jeszcze można mnie przeczytać? Na Motointegrator (mi.eu - poradniki), w portalu Autofakty.pl, na Allegro.pl (nic nie sprzedaję – dział: motoryzacja – poradniki), a także w wielu artykułach poradnikowych, reklamowych i content marketingowych, pisanych dla kilku cenionych marek. Jest mi niezwykle miło, że odwiedzacie Państwo moją stronę. Kontakt: redakcja@motorewia.pl